Opel Astra: Harde tik bij koude motor

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16V

Hallo,

Ben net nieuw hier maar had een vraag over mijn astra. Als de motor koud wordt gestart hoor ik een harde tik in de motor, na 1 minuut is dit weg en hoor het verder niet meer ook niet bij opnieuw starten. Staat de auto de hele nacht stil en wordt smorgens weer gestart dan is de tik er weer. Nu heb ik gehoord dat dit aan de hydraulische klepstotters ligt maar ik geloof niet dat dit geluid zo hard kan zijn.
Alvast bedankt voor reacties.

Mvg

Ed

edsastra

Geplaatst door edsastra (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

bart1622 (0), 17 jaar geleden

je olie eens peilen, vervangen...

kan zijn dat te dikke olie lang nodig heeft om door de hele motor gepompt te worden, dan hoor je de kleppen tikken.

Ik geloof dat je voor deze motor 5w40 of 10w40 nodig hebt.

popey (0), 17 jaar geleden

5w40 synthetisch

popey

Santa (0), 17 jaar geleden

Zijn idd vermoedelijk de hydr. stoters. Hierboven genoemde olie gebruiken en dan zal het grotendeels weg zijn.
Indien het harde tikken ongeveer 1 minuut duurt, lijkt het mij toe dat het vrij lang duurt voordat de olie de stoters heeft bereikt en deze vult. Dit tikken hoort na enkele seconden eigenlijk wel weg te zijn.

popey (0), 17 jaar geleden

Als je minerale olie hebt gebruikt ,die goedkoper is dan synthetisch zal de motor eerder verontreinigd zijn.
De klepstoters raken inwendig vervuild en gaan dan tikken omdat tijdens het starten deze niet snel genoeg gevuld raken met olie.
Dit veroorzaakt het tikken omdat er teveel ruimte tussen klepsteel en stoter ontstaat.
Als je langdurig met deze minerale olie rijd en synthetisch gebruikt loop je enig risico dat het vuil dat zich reeds verzameld heeft loskomt.
Synthetische olie reinigd beter en het vuil blijft zweven.
Tot zover deze les.

popey

edsastra (0), 17 jaar geleden

Hallo,

Wel probleem is opgelost, het uitlaat spruitstuk was defect. Er zat een grote scheur boven en een kleintje onder en 1 van de bouten was los. Niemand kon mij verklaren hoe dit kon gebeuren mischien komt het vaker voor dat de uitlaatspruit stukken zomaar scheuren.

In ieder geval bedankt voor jullie reactie's

Reparatie was niet zo duur heb gewoon een nieuwe besteld met pakking set was voor nog geen 150 euro klaar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.