close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Corsa: Herstart warme motor, loopt daarna niet meer op LPG

Bouwjaar: 2012, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.2

Beste Lezers,

Sinds enkele dagen loopt mijn auto na een herstart met warme motor niet meer op LPG, schakelt dan na enkele seconden over op benzine en krijg even het storingslampje te zien dan daarna weer verdwijnt. Met koude motor kan ik gerust 20 Km of meer rijden, blijft op LPG rijden, maar na een korte stop is het gelijk mis. De dag erna, of enkele uren later start en loopt hij weer op LPG. Motorstoringslampje brand verder niet. Wat kan dit euvel eventueel zijn, of moet hij uitgelezen worden? Is er ook redelijke apparatuur te koop voor een redelijke prijs om dit zelf te doen, of zijn er methodes om achter deze eventuele foutmelding te komen? Alvast mijn dank, groet, Wil.
Km.stand is 37000

Geplaatst door

Beekman (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Eerst je storingscode eens uitlezen. (Heb daar zelf een goedkope Chinese OBD scanner voor).

Krijgt toevallig op dat moment niet gelijktijdig benzine en gas?

De boven gemoende OBD scanner (EOBD/OBD2 scanner is de exacte naam) kan alleen en uitsluitend de fouten lezen van het benzine-systeem.
Of er fouten in het LPG gedeelte staan of niet weet je dan nog steeds niet.
Ik zou de auto naar een gas specialist brengen voor diagnose en reparatie.

oldford 0
badge

9 jaar

Bedankt voor de reacties. Vreemd genoeg is de storing verdwenen, alles functioneert weer als voorheen en loopt na een warme start ook weer op LPG, ook geen foutmelding meer.

Wat bovengenoemde (E)OBD2 scanner betreft, moet ik nog ergens op letten, bepaalde aansluiting of iets dergelijks?
Gaat mij om het algemene, dus storingen in het algemeen, hoeft niet perse voor LPG te zijn. Als er bijv. iets met een sensor is dat ik zoiets kan uitlezen.

Beekman 0

9 jaar

De stekker van EOBD is wettelijk geregeld en de scanner past op ieder voertuig met zo'n stekker, dus ook die van jou.
Echter, je kunt er ALLEEN de motor (benzine-deel) en een eventuele automatische versnellingsbak mee uitlezen.
Abs, Airbag, Airco, LPG en alle andere systemen kun je er NIET mee uitlezen.

Met alleen codes uitlezen kom je er nog niet. Voor veel storingen is het wel handig om data te kunnen uitlezen, maar die scanners zijn weer wat duurder.

oldford 0
badge

9 jaar

Ik zou toch maar zo'n OBD2 scanner kopen want deze geeft wel degelijk een goede indicatie van wat er aan de hand was/is.

Bij mijn Corsa 1.2 op LPG uit 2011 (maar blijkt een standaard kwaal te zijn) ging het motorstoringslampje ook branden en liep de motor stationair onregelmatig op LPG. Code uitgelezen d.m.v. de OBD2 met de melding dat de motor te rijk liep/had gelopen.

Dit was dus mooi een indicatie dat hij bij het lopen op LPG te veel brandstof kreeg en dat kan maar bijna aan 1 ding liggen de gas injectoren. Gas injectoren vervangen door nieuwe (besteld op eBay in Duitsland voor 43 Euro per stuk) en probleem was over. (Sommige reinigen deze injectoren maar ik het er 1 open gezaagd. Reinigen zou ik niet doen want je ziet intern slijtage sporen.)

Bereid je er trouwens maar op voor dat je bij de 90000 -100000 km deze injectoren moet vervangen i.v.m. het feit dat ze versleten zijn, dit is een standaard kwaal. Niet van Opel maar van Landi Renzo die de injectoren heeft geleverd. Het betreft de injectoren met het groene dopje. Deze heb ik ook vervangen met injectoren met een groen dopje maar je kunt beter die Landi Renzo injectoren nemen met het oranje dopje, dat is een verbeterde versie die minder slijtagegevoelig is. (Op moment van vervangen was dit nog niet duidelijk, later begreep ik dat je ze sowieso kon omwisselen.)

Het fijne van zo'n scanner is ook dat je niet afhankelijk bent van de Opel dealer. Mij is daar heel wat onzin verteld waar het aan zou liggen. Als ik daar naar had geluisterd was er veel meer vervangen. Nu had ik gelijk de oorzaak te pakken.

Na vervangen kon ik gewoon de motorstoring resetten met de OBD2 scanner. Kortom de investering van 14 Euro in die scanner heb ik al weer terug verdiend. Ook in dit geval een zinnige aanschaf want ik hoefde niet naar de garage toe.

Deze scanner heb ik: http://www.ebay.com/itm/U480-Backlit-2-l... prima Chinees dingetje nu omgerekend 13 Euro aan huis. (Prik je zo onder in de middenconsole in de OBD connector.)

Bedankt voor de tips. Mijn Opeltje heeft pas 38000 Km gelopen dus die injektoren zijn nog niet aan vervanging toe hoop ik. Dan zal ik maar zo een simpel dingetje aanschaffen, bij Alibaba staat dezelfde voor 18 euro, daar kan niet veel mis mee gaan hoop ik.

Beekman 0

9 jaar

Een late reactie, ik ben via een collega erachter gekomen dat het niet aan de installatie van de auto ligt maar aan de plaats (LPG) waar ik tank. Als grensbewoner tankte ik meestal bij Lukoil in Belgie, mijn collega tankte daar ook altijd en had ook problemen. Via iemand anders die ook problemen had werd hem erop gewezen dat het aan de LPG bij Lukoil lag. Sindsdien ben ik elders (ook in Belgie) gaan tanken en zowel bij mij, mijn collega en die andere man hebben we geen problemen meer gehad. Misschien vreemd maar dit zal geen toeval zijn.

wil12012 0

8 jaar

De LPG-inectoren raken na verloop van tijd / km vervuild. LPG bestaat hoofdzakelijk uit Propaan en Butaan, maar komt uiteindelijk uit aardolie. In het kraakproces in de raffinaderij wordt de aardolie gedeeld in de verschillende bestandsdelen, maar er komt wel een klein deel langere koolwaterstofketens mee (Paraffine, olieen en vetten.) Dit wordt door anderen ook wel sludge genoemd in het LPG.
Deze vetten/olieen wil je niet in de LPG-injectoren krijgen, want daardoor gaan ze vervuilen, blijven ze plakken en gaan ze uiteindelijk sneller slijten. Met name hebben ze dan problemen met kleine hoeveelheden doseren (lees stationair of lage motorbelasting). Grote hoeveelheden is minder een probleem, want dan is de afwijking relatief kleiner. Dus dat gaat de auto op stationair slecht lopen en de fuel trim waarden gaan naar -25% want de LPG-injectoren doseren te veel brandstof bij een korte aanstuurtijd.

Om dit op te lossen is het nodig om de injectoren te vervangen. Schoonmaken lukt vaak niet. De injectoren zijn gemakkelijk te vervangen. Demonteer de injectorrail en haal de injectoren uit de rail. Monteer weer verse groene injectoren.
Hier kan je de injectoren vinden: https://www.lpgwebshop.com/home/204-land...


Ook belangrijk is het om het gasfilter weer te vervangen. Door de vetten / olien raakt de het filter verzadigd en zit deze vol. hierdoor gaan alles door het filter en komt het in de injectorrail terecht. Je zal zien dat er waarschijnlijk wat olie of drap uit het filter komt. Als je het filter niet vervangt, dan raken de nieuwe injectoren ook weer snel vervuild en heb je weer het zelfde probleem.
Hier kan je het juiste filter bestellen: https://www.lpgwebshop.com/home/466-lpg-...

Marcel74 0

8 jaar

Probleem is opgelost, er waren problemen met de gasdruksensor, deze is vervangen en geen problemen meer gehad.

wil12012 0

6 jaar

Opgelost dus

wil12012 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.