Opel Corsa: Opel Corsa B start moeilijk en schuifdak werkt niet goed

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0 3-cil met carb

Hoi allemaal,

ik heb twee vragen over de Corsa B van mijn vriendin.

Hij start namelijk nagenoeg nooit bij de eerste poging om te starten, tenzij er (veel) gas wordt bijgegeven. Als de eerste keer mislukt, dan lukt het de tweede keer wel altijd, zonder gas bij te geven. Uiteraard dacht ik aan een brandstof probleem. Ik heb het brandstoffilter vervangen, dit hielp niet. Omdat dit toch moest gebeuren heb ik meteen de bougies en het luchtfilter vervangen. Het probleem doet zich zowel bij een koude als warme start voor. Is dit een gevolg van een te zuinige stationair-afstelling (carb)? Hij loopt verder regelmatig en ik heb geen valse lucht kunnen ontdekken.

Verder heeft ze een schuifdak. Harstikke mooi, maar dit werkt niet helemaal goed. Het dak is scheef geraakt, waardoor het is gaan lekken. Ik heb daarom het schuifdak gedemonteerd, en ik zag dat één van de twee geleiders verder naar achteren zit dan de andere. Ik kon dit handmatig aanpassen, zodat het dak niet meer lekt. Maar zodra je het schuifdak open zet en weer dicht, zit hij weer scheef. Ik heb even naar het systeem gekeken, en het lijkt mij dat de 'geleider (rechts) die te ver naar achteren zit, verder naar voren moet zitten op de ketting waarmee je hem verzet, dan zou het systeem altijd goed moeten werken.
(sorry, de beschrijving is misschien onduidelijk, maar wellicht dat Opel-kenners het systeem en misschien ook het probleem herkennen)
Weet iemand hoe je dit voor elkaar krijgt?

Ik hoop dat iemand me kan helpen bij deze vragen, alvast bedankt!

Groeten Menno

Menno4466

Geplaatst door Menno4466 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Een carburateur heeft deze niet. Er zit een injectiesysteem op en dus kun je nagenoeg niets afstellen.
Je hebt geen storingslamp van de motor branden? Dit lampje gaat wel aan als je het kontakt aan zet?

Probeer eens zo te starten: kontakt aan, 3 seconden wachten, kontakt uit en gelijk weer aan en dan meteen starten.

Menno4466 (0), 8 jaar geleden

Bedankt voor je reactie. Ik dacht dat er nog een carburateur in dit type auto zat (motor X10XE), maar dan zal ik me wel vergissen.
Er brandt geen storingslampje als de auto loopt, maar ik zal vanavond controleren of het storingslampje van de motor brandt als ie op contact staat.
Ik zal vanavond ook proberen om op die manier te starten. Want als hij het dan wel of juist niet goed doet, wat zou dan de oorzaak zijn?

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Als de motor met mijn voorgestelde procedure wel goed start bij de 1e poging, is er iets aan de hand met de brandstofdruk.
Ook al staat de auto een tijd stil, dan nnog moet er druk in het brandstofsysteem over blijven.

Menno4466 (0), 8 jaar geleden

Ik heb net even gecontroleerd. Het controlelampje van de motorstoring werkt nog wel (bij contact aanzetten) maar brandt niet als de auto loopt. Ik heb de auto even contact gezet en vervolgens uit gezet. Daarna heb ik de auto meteen gestart, en dat werkte prima. Dit betekent dus waarschijnlijk een probleem met de brandstofdruk? En waar moet ik dit probleem dan zoeken?

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Ik zou eerst de diagnose bevestigen door middel van het (laten) meten van de brandstofdruk.
Als de druk terug loopt, betekent dat dat er ergens een lek is. Kan een nadruppelende injector zijn, maar het kan ook de brandstofpomp zelf zijn.
Een keer de opbrengst (laten) meten van de brandstofpomp kan denk ik ook geen kwaad.

Menno4466 (0), 8 jaar geleden

Oke, dat lijkt me een goed plan. Overigens heb ik de auto zojuist weer gestart zonder hem eerst 3 seconden op contact te hebben staan, en toch startte hij vrijwel direct. Normala gesproken doet het probleem zich altijd wel voor. Dat wil zeggen, als hij heeft gelopen, je zet hem uit en je start hem een paar minuten later weer, dan start hij weer even moeilijk. Ik weet niet of dit nog belangrijke informatie is voor de diagnose?

Als er verder nog iemand is die een oplossing heeft voor het schuifdak, dan hoor ik het graag. Ik heb zelf nog wel een oplossing bedacht, maar die is niet zo 'netjes', dus ik hoopte dat dit probleem misschien op een 'juiste' manier verholpen kan worden, bijvoorbeeld door de ene geleider bij te kunnen stellen, opnieuw op de juiste plaats in de rail te plaatsen o.i.d.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.