close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Hete motor

Bouwjaar: 1995

Hallo allemaal,
Mijn motor ging roken en mijn temperatuur gaf bijna het maximale aan. Normaal gesproken gaat dan ook die ventilator al veel eerder aan, maar die deed niks. En toen keek ik bij die koelvloeistof maar daar zat niks meer in, terwijl ik hem 2 maanden daarvoor bij had laten vullen.

Wie weet er wat er aan de hand is?

Marga

Geplaatst door

Hallooo (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Eerst lekkage opsporen door de koelvloeistof weer bij te vullen.
motor warmdraaien en kijken waar het eventueel lekt.
Deze test kun je met gewoon water doen , is goedkoper dan koelvloeistof , maar als het probleem verholpen is moet er wel weer koelvloeistof of water met antievries in.
Dat de ventilator niet draaide komt omdat er geen heet water langs de voeler kwam en deze geen opdracht aan de ventilator gaf om te gaan draaien.

Mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

19 jaar

lijkt erop asof de thermostaat dicht blijft zitten

sjaak10918 0
badge

19 jaar

Als de thermostaat dicht blijft zitten dan moet de vloeistof ergens anders heen gaan, dus dat zal het waarschijnlijk niet zijn, ik vrees de koppakking.

pe3hmp 0
badge

19 jaar

Nee geen koppakking want iemand die keek bij mijn oliepeil en die leek niet op een soort mayonaise ofzo. Maar ik ga kijken.

Marga

Hallooo 0

19 jaar

Het is of een lekkage, denk hierbij aan slagen, radiateur en waterpomp. Ook kan de koppakking lekken en het koelwater afvoeren door de uitlaat naar buiten ook zonder dat het in aanraking komt met olie!

Eerst het nivo weer afvullen en warm laten draaien dan nog es bijvullen en nog een tijdje laten draaien zodat de motor goed warm is (levert namelijk meer druk op het systeem) dan kijken of je ergens een lekkage kan zien....
Ook goed bij de waterpomp kijken, of als dr een plas water onder de auto ligt na gebruik van de auto, enkele dagen in de gaten houden eveneens als het koelwater nivo.

Als het nivo snel daalt ook op de uitstoot letten van de uitlaat als deze erg wit rook zelf na een hele tijd rijden is je koppakking niet goed meer helaas.

MartijnGR 0
badge

19 jaar

Klopt, wij hebben ook wel eens een opel gehad die de koelvloeistof via de uitlaat liet verdwijnen, wel leuek witte pluimen achter de auto ;-)

pe3hmp 0
badge

19 jaar

Hallo ik heb net heel even snel gekeken ik zie op het oog geen lekkages aan de kabels, het ziet er droog uit, wel zie ik een plasje vloeistof in een soort bakje opgevangen schuin onder een slang van de vloeistof (naast een stang die naar het rechterwiel gaat van het stuur). Ik ga even kijken wat dit is.

Zometeen ga ik even beter kijken.

Hallooo 0

19 jaar

Nou oke,
De motor startte schokkerig, na een paar keer gassen weer normaar, witte rook uit me uitlaat en bij me olievuldop witte drab. Dus wat jullie zeggen mijn koppakking.
Maar het leek erop dat mijn uitlaat rookte bij het mondstuk, zou dat het ook kunnen zijn??

Hallooo 0

19 jaar

Het kan zijn dat het mondstuk nat was en dat water dat erop lag aan het verdampen was... of bleef hij roken??? Er zit namelijk ook een pakking tussen die wellus wil lekken.

Blijft de auto witte rook produceren uit de uitlaat als de auto warm is....???

MartijnGR 0
badge

19 jaar

Ik ga even kijken, er lag wel een klein plasje onder dhet mondstuk van de uitlaat, maar op die olievuldop zat wel veel dikke drab mayonaise kleur.
Misschien dat toen mijn auto oververhit raakte dat ze allebei gescheurd zijn? ik laat het je zo weten of hij met een warme motor wit blijft

Marga

Hallooo 0

19 jaar

De auto stopt met witte rook als de koelvloeistof op is, de drab aan de vuldop is 'normaal' (warme lucht kan meer vocht bevatten en stijgt naar boven en koelt daar af waardoor er vocht blijft zitten) maar pas op als je ook drab onderaan de peilstok hebt

pe3hmp 0
badge

19 jaar

Drab aan de vuldop krijg je als je vaak korte stukjes rijdt. De condens die ontstaat krijgt niet de kans om te verdwijnen. Als de motor heet is verdwijnt dit via de carterontluchting en is de kans van witte drab aan de vuldop een stuk kleiner.

RoelV 0
badge

19 jaar

Ja, de motor raakte oververhit, doordat er geen koelvloeistof meer in zat, gisteravond voor ik naar huis ging een beetje in het reservoir gedaan, 2 ltr. Vandaag startte die dus moeilijk en na alleen maar witte rook en veel drab, en spetters op de grond naast mijn uitlaat uiteinde. De rook die ik zie bij het mondstuk van de uitlaat kan ook valse lucht zijn die bij de kop vandaan
komt maar dat het lijkt alsof het bij de uitlaat vandaan komt?


Hallooo 0

19 jaar

wat voor motor zit er in?

Opeltje 0
badge

19 jaar

C14nz of C14se 1 van die 2 dat weet ik niet precies. Ik dacht de laatste.

Marga

Hallooo 0

19 jaar

toen je water had bijgevult stont het nivo de volgende dag nog het zelfde of lager?

als hij lager stond ligt je koppaking er uit en starte hij moeilijk omdat een van de cilinder vol met water stont waarschijnlijk.

tijne 0

19 jaar

Een vriend van me heeft gekeken hij zegt dat het de koppakking is, maar hoezo moet alles eruit dan distributieriem enzo. Heeft dat puur te maken met ruimte?

Hallooo 0

19 jaar

koppakking vernieuwen van een astra is niet zo veel werk als alleen de pakking is kost het ongeveer 300 euro

sarabande99 0
badge

19 jaar

Je motor bestaat uit 2 delen zeg maar en hiertussen zit een pakking(om de boel goedsluitend te maken), deze moet vervangen worden dus moet de bovenste helft van de motor eruit. Omdat de bovenste helft aangedreven wordt met de distributieriem moet deze ook vervangen worden.... en het koelvloeistof, dus vandaar dat het allemaal wat prijzig wordt, de pakking is zelf namelijk ook niet goedkoop...

MartijnGR 0
badge

19 jaar

De distrubutieriem zou niet perse vervangen hoeven te worden, maar als hij toch open ligt en hij moet binnenkort een keer vervangen worden dan is het makkelijker om het meteen te vervangen en de spaninrichting ook, de kop vlakken en even nieuwe klepkeerringen erin, de kosten zijn het niet want hij ligt dan toch al uit elkaar, reken maar op 450 euro, als hij dan toch uit elkaar ligt even de thermostaat vervangen als die er niet meer 100% uitziet.

Maar dan kan hij er ook weer jaaren mee vooruit.

pe3hmp 0
badge

19 jaar

en heb net mijn koppaking vervangen van mijn astra en dat heeft me 300 eurie gekost en heb de kop laten vlakken(moet altijd) de klep rubbers zijn vervangen en de zuigerveren(dus olie verbruik is ook over)

maar heb alles wel zelf gedaan en als je dat zelf niet kan moet je er nog arbijtsloon bij tellen

tijne 0

19 jaar

o oke, ja ik ken wel iemand die het wel voor minder wil doen, maar de distributieriem is door hem al 2 maanden geleden vervangen samen met de v snaar en de waterpomp, maar toch aardig prijzig. Bedankt allemaal

Marga

Hallooo 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.