Als ik korte stukjes door de stad rijd, zelfs met het koude weer, loopt steeds de temperatuur naar 100 graden. De koelvin komt dan ook telkens in (deze werkt dus goed) en zelfs hierna gaat de temperatuur maar weer moeizaam omlaag. Bovendien doet de binnenverwarming het niet; hij blaast alleen maar koude lucht. Wat kan er mis zijn? (Uiteraard zijn olie en koelvloeistof op peil).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klep van verwarming defect of kabel gebroken of iets dergelijks, lucht in het systeem, waterpomp, thermostaat of koppakking kapot.
Even systematisch onderzoeken.
[quote=Hendrik4290]Klep van verwarming defect of kabel gebroken of iets dergelijks, lucht in het systeem, waterpomp, thermostaat of koppakking kapot.
Even systematisch onderzoeken.[/quote]
Hendrik,
bedankt voor je reactie. Weet je ook waar de klep van de verwarming cq. kabel onder de motorkap zit, en waar een expansievat of ontluchtingsnippel is?
16 jaar
Die klep en kabels zit in en onder het dashbord, de rest zit normaal gezien onder de motorkap. In detail kan ik dat van hieruit niet zeggen, maar dat moet toch te zien zijn.
Alle kleppen van de kachel achter het dashboard.
kabels willen wel los komen of breken.
* Zit er geen lucht in het koelsysteem??
Deze auto's hebben geen ontluchtings nippel.
wat je kunt doen een van de hoogst geplaatste koelslangen bij draaiende motor iets los nemen.
maar normaal ontlucht deze motor zichzelf.
Willem
Omdat de verwarming het niet doet en de temperatuur wel erg omhoog loopt(90 graden is normaal) vermoed ik een kapotte waterpomp, als de thermostaatklep defect zou zijn dan zou je toch een goede verwarming moeten hebben, controlleer eens of je radiateur wel warm wordt (dan weet je in iedergeval of er stroming is).
ik ga ook voor de waterpomp,
2e keuze is verstopping in het koelsysteem
16 jaar
ooo als zijn koelven aan slaat als de motor warm wort doet de pomp het anders zou de rad niet warm worden waar het thermocoppel in zit.
de kabels en de klep werken ook naar behoren weet ik bijna zekker.
ga er maar van uit de de kachel radiateur verstopt zit is een kwaaltje.
dit kan je controleren door de zwarte slangen die onder de motor kap de auto in gaan (als je voor de auto staat is het links naast en schuin boven de schakel stang van de versnellings bak) voel of de slangen warm worden waarschijnlijk niet en dan ligt het er aan of je het laatste type astra f hebt of het eerste type astra g hebt als het een f is is gewoon de kachel rad verstopt en worden de slangen niet warm is het een g dan is de kachel kraan kapot.
gr tijne
16 jaar
Alleen klopt er dan nog iets niet want de temeratuur mag niet naar 100 graden lopen.
ik denk dat het schoepenwiel los op de as van de waterpomp zit
themp mag zekker wel 100 grade worden want de koelven start pas bij de 107 grade.
gr tijne
ps: het is een gesloten systeem dus het kook punt van het water licht pas op 117 grade uit me hoofd en dus niet op 100
16 jaar
Ja het kookpunt ligt in een gesloten systeem hoger dan 100 graden maar de thermostaat in die types houdt het(uit mijn hoofd) systeem op 90 graden.
Wellicht dat een schoonmaak middel voor een radiateur wat uitkomst geeft, om een of andere reden koelt het systeem niet goed genoeg, mocht de kachel radiateur verstopt zijn dan zou het ook kunnen dat de radiateur dichtgeslibt zit oid, maar het eerst zou ik eens kijken naar de werking van de waterpomp
de thermostaat gaat bij 88 graden open en bij 107 grade is deze helemaal geopent.
dus de motor mag binnen deze thempen blijven maar als de motor boven de 100 komt onder het rijden (konstand 100) dan klopt er iets niet maar dat maak ik niet op uit dit vrhaal.
16 jaar
het zal wel de kabel in het dashboard zijn, en waterpomp of dichtgeslibde radiateur. Maar veel te slecht weer om te kunnen sleutelen. En helaas ga ik binnenkort afscheid nemen van deze tot dusver altijd trouwe Opel (ik weet nog niet waarheen), want samen met vrouwlief besloten een andere auto te kopen...
16 jaar
Kachelradiateur slangen voelen bij warme motor.
Bijde slangen moeten warm tot heet zijn.
Als er 1 koud blijft is de kachelradiateur verstopt.
Temperaturen opel 1.6i (C16NZ E16NZ)
* thermosstaat:
Opent: 92 graden C
Volledig open bij 97-98 graden C
* Koelventilator:
Slaat aan bij: 105graden
Slaat uit bij: 100graden
Kookpunt ligt op 120graden (ook rode gedeelte op temp meter
Willem
Iedereen bedankt voor jullie reacties. Ik heb even gekeken:
-beide dikke slangen naast de radiateur worden heet
-onder het dashboard zit inderdaad een losse kabel die volgens mij aan de warm-koud knop had moeten vastzitten. Maar onder het dashboard komen is bij deze auto een crime. En of ik die losse kabel in zijn mantel nou trek of aandruk er blijft koude lucht in de cabine stromen. Misschien dat het euvel dan wordt veroorzaakt door de waterpomp, maar wel vreemd dat de temperatuur op de snelweg netjes daalt zoals het hoort...
16 jaar
Als de motortemperatuur normaal is dan doet de waterpomp zijn werk wel.
Verstopte kachel radiateur verdenk ik eigenlijk meer, komt namelijk wel voor bij de astra-F
Achter de motor die 2 slangen die je interieur in gaan, die moet je op temp. voelen, deze moeten bijde warm worden.
Willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar