auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: Hikje bij optrekken vanaf ca. 2000 toeren

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 CDTI 74 kW

Ik heb sinds ca. een half jaar deze auto. Bij een wat hogere buitentemperatuur blijkt de auto een probleempje te hebben. Na een tijdje op ca. 2000 toeren gereden te hebben, komt het soms voor dat met een beetje gas bijgeven de motor niet direct trekt, maar heel even terugvalt, om daarna pas te trekken. Dit is als hikje waarneembaar. Helaas heeft de garage het probleem tot op heden nog niet kunnen oplossen.

De EGR klep is een tijdje geleden vervangen. (spoel was kapot) Daarna is er een softwareupdate gedaan. Vervolgens de MAF sensor vervangen. Toen een of andere druksensor vervangen. Als laatste stekkertjes op de verstuivers vervangen. Helaas is de hik nog steeds aanwezig.

Opvallend detail is dat het probleem zich pas voordoet bij buitentemperaturen vanaf ca. 17 gr. C.

Ik zal wederom een afspraak met de garage moeten maken. Het betreft garantiewerk, maar dit neemt niet weg dat het voor beide partijen vervelend is.

Wie herkent dit probleem en / of heeft suggesties die mogelijk tot de oplossing leiden?

Geplaatst door

debas (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Laat de garage controleren of er een software update beschikbaar is.

oldford 0
badge

15 jaar

He Bas,

Even een vraagje ik heb waarschijnlijk hetzelfde probleem als dat jij hebt,

Als ik in de 2e of 3e versnelling rij met een snelheid tussen de 30 en 50 km/uur, voel ik dat als ik mijn gas vast hou de auto vermogen lijkt te verliezen maar dat ook gelijk weer hersteld, dit lijkt volgens mij op dat hikje waar jij het over hebt.

Dit treed ook bij mij op zo rond de 2000 toeren, volgens een maat van me kan het te maken hebben met de turbo die rond de 2000 toeren inschakeld.

Bij mij is tevens een schurend geluid hoorbaar als ik opschakel, dit zou de naloop van de turbo kunnen zijn, de auto is inmiddels al een keer of 4 weggeweest naar de garage maar die zegt niets te kunnen vinden in de turbo.

Dus ben benieuwd wat het probleem bij jou is, mogelijk hebben we raakvlakken in onze problemen, laten we elkaar even op de hoogte houden.

groeten Roy

Roynmgn 0

15 jaar

Hallo Roy,

In de 2e, 3e en 4e versnelling is het probleem bij mij het best waarneembaar. Hetgeen jij meldt lijkt er wel iets op en heeft misschien zelfs dezelfde oorzaak. Bij mij is het probleem er alleen bij een buitentemperatuur vanaf ca. 17 gr. C. Bij kouder weer doet het probleem zich niet voor. Is dit bij jou ook het geval?

Een software update is reeds gedaan. De nieuwste update was van mei 2009 en was ook bedoeld voor een probleem wat hier op lijkt. Helaas heeft de update het probleem niet opgelost.

Wie heeft er een idee waarmee we dit probleem kunnen oplossen?

debas 0

15 jaar

He Bas,

Vooralsnog maakt het bij mij niet uit welke temperatuur het buiten is, bij mij is het probleem alleen opgevallen in de 2e en 3e versnelling en voornamelijk met rijden in de file of stadsverkeer waarbij je lichtjes met het gas moet "spelen" om de juiste afstand van je voorligger af te blijven, dit gebeurt ook bij rijden op de provinciale wegen, op de snelweg heb ik hier nog geen last van gehad, dan lijkt de auto voorbeeldig te lopen.

Ook ik heb de laatste software up-date gehad maar dat veranderd niets aan het probleem,

Ik ben zelf inmiddels van mening dat er iets mis is met de turbo maar daar begint de garage volgens mij niet graag aan ivm de hoge kosten, heb nu het advies van de garage gekregen om pas weer in September terug te komen naar de garage zodat ze nog eens kunnen kijken voordat de G2 garantie eraf is.

De garage zegt dat het probleem in de tussen tijd misschien wel erger word zodat het makkelijker te traceren is, in dit geval hoop ik het dan maar.

Groeten Roy

Roynmgn 0

15 jaar

Hé Bas,

Ik las je problemen met de Opel Astran. Ben in bezit van Zafira 1.9 CDTI (100 PK). Ik hoor ook het schurende geluid bij het koppelen rond de 2000-2500 toeren. Ook hoor ik het geluid bij het bruut gas los laten rond 2500 toeren.
Ook bij mij loopt er soms iets na, als de motor al uit is.
En incidenteel houdt de auto in.
Daar komt bij dat ik het gevoel heb, dat het met een wijziging van temperatuur erger wordt. Donderdag was het heet, vrijdag koeler en de auto reed heel vervelend. Mijn auto zit nog in de garantie. Is pas nieuwe software opgezet. Wel zijn de klachten minder, maar niet weg.

Heb je ondertussen al vooruitgang geboekt? Ik ben er heel erg zat van en wil graag de oplossing voor de problemen.

Willem

Zafira05 0

15 jaar

Hallo allemaal,

Voor de duidelijkheid, ik heb géén schurend geluid, echter nog wel steeds een hikje in de auto. Tijdens het vorige bezoek net voor de vakantie is er wederom een softwareupdate gedaan en is het brandstoffilter vervangen. Goed bedoeld, maar weer zonder resultaat.

Zelf denk ik ook nog aan het gaspedaal (potmeter). Maar ergens is dit ook weer onwaarschijnlijk omdat het probleem alleen vanaf zo'n 17 gr.C buitentemperatuur optreedt.

Auto staat vandaag weer bij de garage, maar men is helaas nog géén stap verder.
Bij het maken van de afspraak gaf men deze keer al aan dat men niet meer wist wat men eraan doen moest. Jammer, want je zou verwachten dat als je een Opel bij een Opel dealer koopt, deze toch ook de kennis zou moeten hebben om problemen op te lossen. Misschien is de bewuste dealer te klein hiervoor???

Een van de monteurs heeft wel verteld dat men voor moeilijke situaties de hulp van een of andere specialist kan inroepen op kosten van de importeur. Wie kan mij uitleggen, waarom men dan nog steeds géén gebruik maakt van deze mogelijkheid??? Is men misschien bang voor gezichtsverlies? Het zou wat mij betreft de garage meer prijzen, dat ze een keer goed doorpakken in plaats van aan te gaan modderen. Per saldo kost dit ook de garage veel tijd en geld en zorgt dit bij de klant zo langzamerhand voor veel ergernis.

debas 0

15 jaar

de deale kan bij problemen waar hij zelf niet uit komt
de buiten dienst voor een oplossing raad plegen komt er een specialist van
opel zelf kijken even navragen bij je garage .
mvg willem2

kleijn 0

15 jaar

heb het zelfde probleem met mijn astra 1.9 cdti 150 pk
afgelopen zaterdag is al het in laat spruitstuk vervangen maar probleem blijft voor doen

heb nog geen update laten doen

als je rustig rijd doet ie het het ergste tussen de 2 en 3000 toeren
zet ik hem in de sport stand dan merk je het vogens mij wel iets minder maar maakt niet uit welke temperatuur het buiten is
heb net nog iemand van de opel garage gesproken die had het over de egr klep of de pakking tussen de egr klep

mvb8029 0

15 jaar

ik heb de twee problemen die jullie beschrijven samen op een nagelnieuwe astra 1.7 cdti ecoflex en hij maakt deze geluiden ook maar vanaf een bepaalde buitentemp.(+/- 18gr)bij mij heeft de dealer al nieuwe spanrollen op de distributieriem gestoken,een nieuwe riemschijf op de alternator en vorige week een nieuwe aircopomp.............probleem nog steeds niet opgelost en ivm dat stotteren verteld de dealer mij dat dit eigen is aan deze wagens..........ik had hiervoor een seat leon tdi van 9 jaar oud en 180000 op de teller maar die motor reed véél beter hoor,bergen koppel en nooit stotteren mvg Peter

pedro99 0

15 jaar

Hierbij een update. Auto is in het vorig najaar weer een keer naar de garage geweest. De monteur kon mij vertellen dat ze iets (?) met de egr klep gedaan hadden, en inderdaad, de hik was zo goed als weg. Maar goed, de komende tijd wordt het weer spannend. We zullen binnenkort de 17 graden buitentemperatuur wel weer eens overschrijden, en dan hoop ik dat de hik weg blijft.

debas 0

14 jaar

Dit is wel heel apart. Ik kamp al met dit probleem sinds de aanschaf van mijn Astra 1.9 cdti. (nu 104.000 km gelopen)

Het hikje gaat soms over op stotteren, vooral waneer de motor een toerental rond de 2200 nadert. Ik heb overigens geen last van schurende of andere vreemde geluiden.
Exacte omschrijving van het probleem:

- het hikje of stotteren komt er pas na even gasgeven (bijvoorbeeld van 2000 naar 2200 toeren)
- Het begint bij een buitentemperatuur van precies (ongelofelijk maar waar) 17 graden (wordt bij mij erger naar mate het warmer wordt)
- Bij het leveren van trekkracht (bijvoorbeeld bij het trekken van een caravan) doet het probleem zich niet voor.
- De boordcomputer geeft geen foutmeldingen aan

Het maakt ook geen verschil of er een bepaald merk of soort diesel wordt gebruikt.

Bij mij is het volgende reeds vervangen maar heeft niet geholpen:
- LMM sensor (logisch geredeneerd i.v.m. de temperatuur)
- ERG klep
- Software updates.
- brandstoffilter

Opmerking: Na de laatste softwareupdate (september 2009) is het stotteren iets minder geworden en bijna naar een acceptabel niveau gebracht. Ik heb echter het idee dat de auto hierdoor een fractie van een seconde later reageert op het gaspedaal, maar dat went snel.

Renewubbe 0

14 jaar

Mijn zafira 1.7l ecoflex doet het zelfde vanaf het begin dat die nieuw was 08/2009. Toen we de winter ingingen was het precies weg, nu deze zomer weer terug. Is volgens dealer normaal, eigen aan wagen, afin bij opel wordt dat toch als normaal beschouwd. Vorige wagen Audi A4 had maar 90pk maar reed veel soepeler en aangenamer. Het scheurend geluid is volgens mij een bepaalde sturing van een klep, airco misschien???
Meestal waarneembaar met het opschakelen van 2de naar 3de.

Steri 0

14 jaar

Beste,
Ik heb dit geval ook met een astra 1700cdi van 03/2005.
Deze heeft dit schokje rond de 1900 A2000 toeren dit is het aanslaan van de turbo.
Bij warm weer meer voelbaar omdat dit een atmhosfeerische motor is.
de dealers doen hier zogoed als niets aan eigen aan opel zeggen ze .
Hiervoor had ik een astra G 2000DTI deze had dit op 2000 toeren =
oplossing sportprogramma steken en de turbo begon van 1400 toeren en het schokje was weg.

Zeroke 0

14 jaar

Hallo Allemaal,

ik heb vorig jaar zomer een Opel Astra 1.9 CDTI(120Pk) van 2006 gekocht. Ik heb vorig jaar ook last gehad van een hikje. In de winter was dit probleem weg en nu is het probleem weer terug. Bij een temperatuur boven 16.5/17 graden begint de auto te hikken/stotteren.

Hebben jullie dit opgelost gekregen? Ik ben nog niet bij de garage geweest omdat ik bang ben dat ze het niet opgelost krijgen als ik de reacties boven lees.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Pinocan 0

13 jaar

heb de egr klep met een plaatje er tussen gezet met 4 gaten van 7 mm moter loopt rustiger en iets zuiniger .
nu merk ik alleen dat ik minder vermogen heb als ik op snelweg rijd duurt langer dat ie oppakt als je gas intrapt
heeft hier iemand ervaring mee / heb ik te weinig teveel / te grote -kleine gaten er in zitten

mvb8029 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.