Opel Rekord: Hoe maak ik zelf een schakelmechaniek voor een Getrag in een Bed

Bouwjaar: 1983, Brandstof: Diesel, Motorcode: 23D

Wie heeft er ervaring met het zelf fabriceren van een schakelmechaniek?
Ik ben bezig om een 2.3 Opel rekord Diesel met een Getrag 5-bak in te bouwen in een Bedford Camper uit 1978.
Het enige probleem waar ik nog mee zit is het schakelmechaniek.
Normaal schakel je bij een Bedford direct met de pook in de bak maar bij deze bak moet ik vanaf de pook zo'n 50 cm naar achteren.
Het lijkt makkelijk maar het is het beslist niet...
Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand van welke auto het makkelijk om te bouwen is?

Vriendelijke groet,
Danny

danny1929

Geplaatst door danny1929 (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Rekord? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Danny, i heb het nooit zelf gedaan, maar wel gezien hoe diverse fabrikanten dit soort problemen oplosten..

Als de versnellingshandel niet opgetild of ingedrukt behoeft te worden om de achteruit of de 5 te bedienen heb je een probleem minder.

Anders zul direct op de bak in plaats van de begrenzer in het patroon een voldoende zware veer moeten plaatsen (in horizontale richting). De begrenzing kun je dan weghalen

Hoeveel vrije ruimte heb je boven de bak???

Er moet een as (met op beide einden vertikaal een hevel met oog) geplaatst worden in de lengterichting van de bak. De mooiste plaats is op het hart van de pook en zo laag mogelijk op de bak. (ik denk aan een oude stuuras +/- 14 mm).

De as moet voor en achter gelagerd zijn Het mooiste is als er glijlagers gebruikt worden, en deze lagers moeten in lijn bevestigd worden op beschikbare punten op de bak.

Achter op de bak monteer je een steun waarop bv een spoorstang incl kogel op het stuurhuis wordt geplaatst.(dit wordt de nieuwe pook) Het hart van deze kogel moet even ver van het hart van de as komen als de kogel van de originele pook tot de as.

In het oog van de eerder genoemde hevels plaats je silentbloks welke ook om de spoorstang en de oorspronkelijk pook passen. Dit moeten soepele silentblocs zijn,. Ze moeten het verschil in hoek wat onstaat door het schakelen kunnen opvangen. (je ziet dit soort wel eens gemonteerd op een dwarsstabalisator)

De as moet ook in lengte richting in de lagers kunnen schuiven. De middenstand bepaal je door tussen de 2 lagers 2 drukveren op de as te plaatsen welke afgesteld worden door een (voldoende dikke begrenzings bus om de as.

De lengte van de hevels wordt bepaald door de ruimte welke er beschikbaar zal zijn na plaatsing van de bak onder de auto.

Je zaagt de pook een paar mm boven het silentbloc af en last het stuk op de spoorstang. (de originle knop kun je weer gebruiken.

In de vloer zorg je dat de nieuwe constructie voldoende ruimte heeft om te bewegen. En bv een aandrijfashoes kan zorgen voor isolatie aan de onderkant.

In de auto kan de originele pookhoes gebruikt worden.

Afhankelijk van de plaats van de achterste ophangrubbers van de versnellingsbak zal de nieuw pook meer heen en weer bewegen, daarbij komt ook nog de extra afstand welke de pook moet afleggen om de vering in de 2 silentblocs op te heffen tijdens het schakelen. bv 7/8 cm boven het hart van de kogel.

Hoe korter die afstand hij stijver de rubbers mogen zijn en hoe dilkker de as moet zijn.

Als het hart van de pook in de vloer afwijkt tov het hart van de nieuwe bak mag je de achterste pook best wel een cm naar links of rechts verplaatsen.

Omdat de nieuwe pook direct op het uiteinde van de bak komt te staan kan deze wel eens een irritant geluid doorgeven.. Door de spoorstangkogel in een rubber tule met middenin een afstandsbus te plaatsen, is dat euvel ook verholpen.

Best wel veel meet-, zoek- en laswerk.. Maar ook een mooie klus.. Als de klant niet hoeft te betalen een paar avonden

danny1929 (0) PRO, 12 jaar geleden

Bedankt voor je uitgebreide uitleg Cor!
Ik ga er mee aan de slag,dat van die sterke veer is een goede tip!
Ruimte boven de bak kan ik genoeg creeren dus dat is geen probleem.
Het mechaniek komt in zijn geheel aan de bak inc. Pook dus van kantelen heb ik niet zoveel last.
Wordt vervolgd!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Rekord of stel zelf een nieuwe vraag.