close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Rekord: Koppeling Opel Rekord C blijft plakken

Bouwjaar: 1972, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1700

Hallo Iedereen,

Afgelopen weekend hebben wij de koppeling van een Record C uit 72 vervangen, nadat deze niet meer wou ontkoppelen.
Alles is nieuw (ook lager) en we hebben geprobeerd het juist af te stellen volgens het boek, maar dat lukt niet.
De kogelbout moet zo goed als helemaal in worden gedraaid en de borgveer voor het pedaal af te stellen moet ook op een hoge stand staan.

Bij de eerste keer starten wou de koppeling (ingetrapt) nog steeds niet ontkoppelen.
Na wat gehannes met de pook en de motor proberen te starten in de eerste versnelling, schoot hij los en bleek alles weer te werken.
Maar na wat km gereden te hebben blijkt het dat hij af en toe blijft plakken en je hem dus niet meer de versnelling in krijgt.
De motor valt dan ook gewoon uit. Een poosje later doet alles het weer en even later weer niet.
Hier blijkt geen regelmaat in te zitten. Voelt ook niet vreemd aan in het pedaal.

Heeft misschien iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Groetjes Andy

Geplaatst door

Krukasje92 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zeg heb je het vliegwiel ook licht opgeschuurd? Waren hier brandplekken zichtbaar.?
Dit is toch een koppelingskabel die je handmatig instelt? Dan moet dit gewoon worden afgesteld met een moer op de kabel.

Ralf_Jensen 0
badge

12 jaar

Andy toch wel de koppelingplaat met het verenpakket naar het vliegwiel toe gemonteerd ? Normaal draaiden we nooit aan die kogelbout. Het kwam wel voor dat het koppelingpedaal iets hoger dan het rempedaal afgesteld moest worden . Succes.

Punt 50
badge

12 jaar

De koppeling gaat er maar op 1 manier op. De drukgroep en alles zit in elkaar gebakken. Daar valt niet veel verkeerd aan te monteren.
In het WPHB zeggen ze dat de met de kogelbout de speling tussen het druklager en de diafragmaveer afstelt. Lijk me toch dat een versleten en een niet versleten plaat een andere afstelling heeft van de kogelbout of zie ik dat verkeerd?

Krukasje92 0

12 jaar

@ Ralf, Koppeling was mooi spiegelglad en had geen putjes of sporen erin zitten.
We hebben al vanalles geprobeerd.... kogelbout op maximaal, koppelingskabel op maximaal, maar hij blijft nog steeds af en toe plakken.

Krukasje92 0

12 jaar

Naaldlagertje "vergeten " te vervangen ? Ik ben in ' 74 als monteur begonnen en heb alle wagens en vooral opels de reveu zien passeren . Je zegt dat het niet fout kan ,maar als je goed kijkt zit die flexibele plaat met 4 veren uit het midden . In het vliegwiel zit daarvoor een uitsparing gedraaid .Verder draai je de kogelbout zo dat de vork net de rubberen rand een cm slijtage ruimte open laat . Ook is belangrijk geen kopervet op de price-as te gebruiken maar grafietvet of het vet (spaarzaam) wat in aandrijfassen zit . Groeten.

Punt 50
badge

12 jaar

"glijdt" de koppelingsplaat, wel goed over de vertanding van de prise- as?

Ralf_Jensen 0
badge

12 jaar

Ga er maar van uit dat het de toplager is, deze zit in de krukas.

jethro 0

12 jaar

De basisafstelling van de kogelbout in het koppelingshuis is 18 - 19mm. D.w.z.: het draadeind van de bout steekt 18 - 19 mm uit het koppelingshuis aan de buitenzijde.

[quote=Ralf_Jensen]Dit is toch een koppelingskabel die je handmatig instelt? Dan moet dit gewoon worden afgesteld met een moer op de kabel.[/quote]
Ralf: er zijn 2 typen: 1 model stel je inderdaad af bij de koppelingsgaffel met een moer en contramoer en het andere model met een borgveer boven tegen het schutbord waar de kabel naar binnen gaat.
De kogelbout dient er in princiepe voor om het druklager vlak op de diafragma te laten komen zodat deze recht ingedrukt wordt en niet scheef waardoor de koppeling (mogelijk) niet helemaal vrij komt.

In dit geval lijkt het toplager achter in de krukas de boosdoener te zijn.

moderator 0
badge

12 jaar

Bedankt heren, ik denk dat ik hier zeker iets mee kan.
Wij hebben er idd niet bij stil gestaan dat de koppelingsplaat over de as schuift. Invetten zal misschien het probleem verhelpen.
Dan vervangen we ook meteen even het lager.

Mocht het de oplossing zijn, dan laat ik het nog even weten.

Heel erg bedankt voor de snelle reacties,

Groetjes Andy

Krukasje92 0

12 jaar

Hallo Iedereen,

Het probleem is verholpen.
Alles liep weer soepel nadat we het toplager hebben vernieuwd + de spiebanen voor
de koppelingsplaat hebben gesmeerd.

Nogmaals bedankt voor de hulp,

Andy Janssen

Krukasje92 0

12 jaar

Andy had je gezien dat er aan een kant van dat lagertje een keerringetje zit . 50 % kans dat je het goed hebt gedaan. Succes met de Opel .

Punt 50
badge

12 jaar

Yup, heb ik gezien. Er zat namelijk een pasvlak in de krukas waar die tegenaan moet vallen.
Platte kant zit tegen dit pasvlak en de bolle kant richting de koppeling. ;)

Groetjes Andy

Krukasje92 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Rekord of stel zelf een nieuwe vraag.