Ik heb een corsa b 1.0 12v die afgekeurd is op een te hoge co waarde stationair.
De viergas waardes snap ik niet helemaal.
Stationair:
Co 3.67%
Co2 12.59%
O2 0,06%
Hc 204
Lamda 0,896
Op toeren: 2500 pm
Co 0,12 %
Co2 15
O2 0,02
Hc. 65
Lamda 0,996
Wat ik op het internet lees is dat het bij deze motoren regelmatig voorkomt dat de katalysator bij de flens scheurt.
Onder de auto ligend kan ik niks ontdekken.
Wat ik dan niet snap is dat ik een lage o2 waarde heb. Ik zou dan juist een hogere 02 waarde verwachten.
Zou het de lamdasonde kunnen zijn? Wat ik dan raar vind is dat de waardes op toeren goed zijn.
Ook de kat zelf lijkt mij nog goed,daar deze op toeren ook goede waardes geeft.
Heeft iemand een idee hoe ik de co waarde even omlaag kan krijgen voor de keuring?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Stationair is het mengsel te rijk. Daardoor heb je geen O2, wel wat HC en een behoorlijk CO.
De lambda waarde is behoorlijk aan de rijke kant - zo'n 10%.
Op toeren klopt het beter.
Lambda sonde is een mogelijkheid als de verwarming daarvan niet goed werkt.
Andere mogelijkheid is een lekkende of pissende injector.
Kat lijkt inderdaad vooralsnog goed en er is ook geen lekkage in de uitlaat.
Ik heb vandaag een nieuwe lamdasonde erin gezet ( volgens garage gaf deze een melding met uitleze), maar dat maakt niets uit.
Als truck heb ik nu ringetjes tussen de gasklep deksel gedaan en nu zijn de co waardes stationair en op toeren goed.
Alleen gaat nu af en toe het mml lampje branden en houd de auto in rond de 80km. Ik kijken of ik hem zo door de apk krijg zodat ik op mijn gemak verder kan sleutelen.
Ideeen en tips zijn nog welkom.
11 jaar
Het lijkt er op dat de motor stationair weer in de koudloop staat.
Zoek niet naar foutcodes maar controleer de getoonde waardes van de temperatuur met de werkelijke en de overige zaken.
De lambdasonde is nu in ieder geval nieuw!
Groeten.
De auto is nu door de keuring ( met ringetje tussen gasklep) maar het probleem is daar niet mee opgelost.
Ik zal de temperatuur eens controleren, maar kun je uitleggen hoe dit dan het probleem zou verklaren.
Dat snap ik niet helemaal.
Ook heb ik nu een tikkend geluid bij de motor ( was eerder ook al),maar is erger door olie wissel.
Ik neem aan dat dit de distributieketting is. De auto heeft 210.000 km op de teller dus ik wil er niet al te veel meer aan uitgeven. Zijn er nog alternatieve tips om dit op te lossen zonder alles te vernieuwen?
Gr,
Stijn
11 jaar
Stijn; gewoon uit laten lezen en dan vooral letten op de temperaturen van lucht en koelwater !
Het komt ook voor bij andere merken b.v. renault en misschien ook bij jouw opel , als de egr klep niet goed sluit er extra benzine wordt geinjecteerd.
Maak ,om dit uit te sluiten ,de egr klep goed gangbaar en schoon.
Succes.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar