Als ik mijn auto voorzichtig in een vak tegen een stoeprand parkeer met het stuur naar rechts gedraaid hoor je een klap bij de wielophanging wegkomen, als ik het stuur naar links draai en zo tegen de stoeprand rol hoor ik het niet.
duid dit op dat mijn binnenste homokineet kapot is of is het de cardan??
remco
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De binnenste homokineet gaat zelden kapot (bewegingshoek is minder, en is ook minder aan straatvuil blootgesteld dan de buitenste homokineet), kan uiteraard wél, kun je gemakkelijk controleren door de as vast te pakken vlak bij de koppeling en dan proberen te bewegen.
Cardan zit niet (meer) in auto's met voorwielaandrijving, ik denk dat je de aandrijfas van de bak naar de wielnaaf bedoelt.
Ik denk dat je het lawaai eerder zoeken moet in versleten delen van de wielophanging (fuseekogel, toplager van de veerpoot, uitgesleten rubberbussen) of stuurinrichting (stuurkogel of stuurhuis).
kan ook de stabilisator rubber zijn..
Heeft vectra veel last van.
16 jaar
Hier moet ik toch eff op reageren, want robert ook een voorwielaandrijver heeft gewoon een cardan alleen hij is geintegreerd in de versnellingsbak en dus zie je hem niet maar ie is er wel, Ik denk wel dat robert een eind in de richting zit wat betreft het probleem.
16 jaar
ook ik wil hier even iets genuancerder op ingaan.
Het cardan ( cardan-as) is inderdaad verdwenen, maar het differentieel zit geïntregeerd in de versnellingsbak.
Groeten Marcel
Ik wil hier niemand "de vlooien afvangen", maar even het volgende over de cardan-as enz.
Een moderne voorwielaandrijver heeft geen cardan-as meer (behalve dan bij sommige modellen bij de zg tussenas, om te zorgen dat de beide aandrijfassen even lang zijn zodat er geen of minder aandrijfreacties in het stuur voelbaar zijn) Bij een cardanas is de snelheid van de aangedreven as niet constant ("eenparig")met de aandrijvende as bij niet precies in lijn liggende assen, en dit geeft bij een voorwielaandrijver reacties in het stuur. Vandaar dat er tegenwoordig homokinetische koppelingen worden toegepast (deze zijn duurder en kunnen minder kracht overbrengen). Overigens is dat vroeger wel een knap eind terug (voor begin jaren 70).
Er schijnt, even terugkomend op het topic, een modificatie te zijn door Opel wegens knakkende geluiden bij de stuurinrichting bij de Vectra. Ik zal proberen hier iets meer informatie over te krijgen.
16 jaar
Ik heb ook wel eens een knak bij volledige stuuruitslag en een hobbel of randje.
Dit is bij mijn vectra (B1 V6) te wijten aan de Stabilisatorstang, en kan geen kwaad. (beetje metaalachtige tik)
Willem
HOI Willem,
dit probleem is alleen als ik met mijn linkerwiel de stoeprand raakt.
Als ik de stoeprand met het rechterwiel raakt heb ik het niet.
Remco
16 jaar
Zou kunnen ik heb het af en toe ook als ik bijvoorbeeld met mijn achterwiel een schuinte in rijd waardoor een zijde voor erg in veert, dan met stuur helemaal om, dan zegt ie ook wel eens KNAK!!! (voornamelijk als ik met links een diepte inrijd met achterwiel), stoeprandjes rijdt ik zowiezo niet graag op met stuur helemaal om.
Dit hadden mijn vorige opels ook, nooit een defect kunnen ontdekken.
mijn auto is tenslotten ook alweer (bijna) 12jaar he.
Willem
Het probleem was dat er 1 van de 2 kogels in de stabilisator een geringe speling heeft, kan geen kwaad maar het is wel vervelend.
Groet Remco
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar