hoi,
heb hier een auto met het volgende probleem, de cilinderkop is kortgeleden gevlakt en nieuwe pakkingen ivm lekke kop, kort daarna stationair stelmotor vernieuwd omdat deze vast zat en te hoog toerental gaf, volgens de klant loopt de motor nu af en toe nog ongeveer 2200 toeren stationair, maar op het moment dat ik de auto hier heb is er niets te vinden. bij koude temperatuur loopt hij versneld stationair en dan wordt ie mooi afgeregeld naar ongeveer 900 toeren. zijn er nog tips?
groeten michiel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
bij dit motortype komt vaak voor dat de gasklep-as vast gaat zitten (stroef gaat)
remedie gasklephuis demonteren en uit elkaar halen (ook de gasklep demonteren ---2 schroefjes zitten zeer vast---)
peter
zijn er vandaag verder in gedoken:
hebben gekeken naar gasklep, deze gaat soepel lijkt het.
het volgende is ons opgevallen.
loopt snel stationair,
nominaal stationair toerental = 940 tpm
stationair stand lijkt niet te worden waargenomen op kts uitleeswaarden,
als we de stekker van gaskleppotentiometer losnemen zakt het toerental, als je de gasklepsensor zelf losneemt ook
het voltage wat gasklepsensor afgeeft is ongeveer 0,5 volt
mijn redenatie: als de gasklepsensor losgenomen wordt en het toerental zakt zou je zeggen dat de gasklp tever open staat zoals peter aangeeft. maar hij geeft wel netjes 0,5 volt af, dus dat spreekt volgens mij tegen.
heb gekeken naar de stationair regeling, en deze staat op teveel stappen volgens mij ( plm. 70 stappen zo uit mijn hoofd)
omdat ik geen stationairstand op de meetwaarden kan waarnemen de volgende vraag: zit hier een aparte schakelaar voor op?
groeten michiel
Morgen Michiel,
Nee, er zit geen aparte stationair stand op, als ik het verhaal zo volg lijkt het veel op iets dat ik ook al eens heb meegemaakt, vandaar dat mijn eerste vraag is heb je een nieuwe of gebruikt stationair regelaar gemonteerd? Ik had zelf een auto die het telkens even goed deed, tot de klant hem meenam en de auto dan 's morgens met starten zo'n 3000 tpm draaide en langzaam terugzakte. Na het monteren van een nieuwe regelaar was het eindelijk over. Wat ook zou kunnen is dat de EGR klep een beetje open blijft staan, dat gaat de stationair regelaar dan proberen bij te regelen. Daar zou je dus ook nog naar kunnen kijken. Succes, Nico.
hoi nico,
hebben nieuwe stappenmotor gemonteerd, dus daar zou het niet aan mogen liggen.
heb nu de kts meetwaarden even vergeleken: als ik de gasklepsensor aangesloten houd is de stappenmotor zo'n 70 stappen zoals eerder gemeld en stationairstand niet ingeschakeld!, als ik m losmaak loopt motor netjes stationair, geen stappenbijregeling, en stationairschakeling actief volgens meetwaarden.
heb een andere gasklepsensor gemonteerd maar hetzelfde verhaal.
halen nu het gasklephuis even los, lijkt me volgens mijn redenatie niet het probleem, maar voor de rest kan ik het ook niet verklaren dus beginnen toch ergens. omdat die stationairregeling inactief is bij aangesloten gasklep verwachtte ik een aparte schakelaar, mischien weet iemand hoe dat bij deze in elkaar steekt?
groeten michiel
heb intussen verder gemeten, blijft volgens mij alleen de ecu over, die herkend de gasklepstand niet goed genoeg om stationairregeling in te schakelen. kan via demontage een gebruikte computer krijgen, met sleutelring erbij? ga ervan uit dat ik nog de immobilizer enzo moet ombouwen dan, maar zijn er nog andere valkuilen?
groeten michiel
Wel jammer dat de oplossing hier niet bij staat.
Ik heb hier inmiddels net hetzelfde voor. Na vervangen van de koppakking is het stationair toerental te hoog. Al de rest is in orde: stelmotor, gaskleppotentiometer, geen valse lucht, MAP, ...
Wat wel vreemd is, is dat in het meetwaardenblok de waarde voor het gevraagde stationair toeretal schommelt van 1200tr naaar 2000tr. Wat wel heel veel is voor stationair!?
Ofwel is de computer kapot????????????????????????
Misschien krijg ik nog de gouden tip of de oplossing van Michiel.
Groeten
Deze stuurapparaten gingen geregeld stuk met diverse storingen en foutcodes.Controleer even of er remanufactured op staat.Zo nee dan is deze dus nooit gemodificeerd.(vervangen) Je kunt gewoon een gebruikte monteren inc. ring en transponder(kun je uit de sleutel halen en overzetten).Als je de veiligheidscode van de sloopauto hebt kun je volstaan door alleen de gebruikte ecu reeds gemonteerd in de nieuwe auto te resetten en direct opnieuw te programmeren met de nieuwe.Dan hoef je dus niet de ring en sleutel over te zetten.Er zijn trouwens gereviseerde ecu,s te koop bij de dealer voor weinig geld.
Kijk eens bij topics 35612 en 21739 misscien heb je er wat aan
suc6
Inderdaad de stuurdoos is defect , heb hetzelfde ook eens gehad bij een X16SZR ASTRA G
zijn nieuwe verbeterde sruurdozen bij opel ; kosten nie zo veel ( 390 euro )
vervangen is de boodschap !
Bedankt voor het meedenken. Wagen komt vrijdag terug binnen. IK laat jullie weten of het dan opgelost is.
Na veel zoeken en proberen, heb ik de oplossing gevonden. De lambda sonde bleek niet de juiste. Was zo'n universeel exemplaar dat je erin moet solderen. Die bleek geen juist signaal te geven.
Bedankt voor het meedenken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar