auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: In 's hemelsnaam: schakeldraadkleur van Lambdasonde!

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: X1.8XE

Tjonge jonge Sleutelvrienden,

Ik snap er niks van: ik heb voor 85 euro een universele NTK lambdasonde gekocht maar die had geen aansluitschema voor mijn Astra! Ik wist wel welke draden van deze sonde de schakel en massa waren, dus ik ben tussen hoop en vrees gaan zoeken naar de juiste aansluiting. Tijne heeft me een electrisch schema gestuurd (fantastisch Tijne!), en online kon ik op www.lambdapower.co.uk een afbeelding zien van de stekker...alleen: ze kwamen niet overeen!
Volgens Tijne z'n schema zijn A en C van het verwarmingselement and B en D van de sonde. Maar volgens de aansluiting van Titania type 1 is rood=verw+, wit=verw-, geel=+signaal, zwart=massa. En in de stekker is geel dan C, zwart A, en zijn rood en wit van de verwarming. Dat is precies omgekeerd aan elkaar! Of ben ik kippig? Heb ik de stekker niet goed in de gaten? Het palletje zit toch tussen de A en de B? Ik vertrouwde eigenlijk op de aansluitingskleuren van Titania 1!
Ik heb nu, na aansluiten (!), namelijk een Astra die stottert, behalve als ik gas geef en dat voelt aan alsof de lambdasonde niet goed aangesloten is!!

Kan iemand van jullie alsjeblieft vertellen wat de signaaldraden van de sonde van deze Astra voor kleuren hebben?

HELP!

Maarten

Geplaatst door

maarten6774 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

FOUT FOUT FOUT

Zwart is altijd signaal, beide witte voorverwarming en grijs is massa, dit is bij elke universele l.s. zo.

Ik ken jou merk niet maar de massa is die draad die geen weerstand heeft tussen de schroefdraad en de draad, die zitten inwendig doorverbonden namelijk. Anders zet je hem erin, en laat je de auto lopen, na 5 minuten is er 1 draad die een spanning afgeeft die varieert van 0 tot 2 volt, dat is je signaal. De rest is dan verwarming. Waar koop je zulke vreselijk dure lambda sondes trouwens? De prijzen die wij hanteren voor superkwaliteit l.s. zijn 25,- voor een enkeldraads en 50,- voor een 4 draads! En we zetten ze er meestal ff gratis in.

Maar goed, niet iedereen heeft daar zin in.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Hoi Sytze,

Ik heb inderdaad die kleuren op mijn universele NTK zitten, maar wat ik nou echt helemaal niet zeker weet is welke kleuren mijn auto heeft! Ik bedoel: wat is daar de signaaldraad?

Maarten

maarten6774 0

18 jaar

zwart

sytze 0
badge

18 jaar

Ik DENK ook wel dat er iets helemaal niet goed zit, Sytze, maar zwart is de A in mijn stekker en dat is volgens het schema van Tijne een verwarmingsdraad. Wat is volgens jou dan de massa op mijn Astra?

Groetjes,

Maarten

maarten6774 0

18 jaar

doe me eerst ff het merk, dan zoek ik het op!

sytze 0
badge

18 jaar

Bedoel je het merk van de originele Lamdasonde die in mijn Astra zat?
D'r staat van alles op: Genral Motors, Siemens, 5WK9 0371, NTK (!!), 90 528 253, A7L, 12V.
Ik hoop dat je er genoeg aan hebt Sytze! Ik zie nu tot mijn verbazing dat er zelfs NTK op staat!
Draadkleuren zoals vermeld: geel, rood, zwart en wit.

Maarten

maarten6774 0

18 jaar

check ff je mailbox!

sytze 0
badge

18 jaar

Inmiddels is het probleem opgelost, toch?

sytze 0
badge

18 jaar

Hoi Sytze,

Ik heb het nog even bij een andere (high tech-) monteur gecheckd en die bevestigde volledig jouw verhaal.
De verkoper van deze sonde houdt (gelukkig, maar dom eigenlijk) vol dat dit een 'universele' lambdasonde is (volgens de leverancier) en heeft de door mij al 'ingereden' en verknipte lambdasonde gewoon teruggenomen en ik heb nu met 34 euro bijbetaling een volgens de gegevens die ik nu opeens wel op kon geven de goede voor mijn Astra en hij heeft inderdaad zwart/geel/rood/wit! Ik kon het niet geloven toen hij hem terug wilde nemen! Nu ga ik hem er morgen even inzetten (deze heeft WEL een stekker) en dan ben ik hopelijk eindelijk verlost van een rampenplan. De vorige auto, een station Kadett heeft tot onze ellende een half jaar stil gestaan met kromme kleppen en een door mij niet goed gemonteerde distributieriem.. Nu dachten we een fijne auto te hebben gekocht maar na een paar weken begon deze motorstoring (en dat is alweer twee maanden geleden; we rijden gelukkig weinig). Ik laat morgen weten of het gelukt is! Nog hartelijk dank voor je hulp, Sytze!

Groetjes,

Maarten

maarten6774 0

18 jaar

Graag gedaan, waren ze allemaal maar zo dankbaar als jij! Mooi dat ze de reeds gebruikte terug wilden nemen. Maar aan 1 kant waren ze dat ook wel verplicht. Het is toch van de zotte dat ik vanachter mijn beeldscherm jou vertellen moet welke er in moet, omdat de leverancier het niet snapt. Hij heeft ze toch in de verkoop? Een beetje product-kennis mag je toch wel verwachten?!

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Gelijk heb je! En als ik dichterbij woonde kwam ik even langs om gedag te zeggen!
Misschien in de toekomst..!

Groetjes,

Maarten

maarten6774 0

18 jaar

Hoi Sytze en de rest,

HIJ DOET HET! Met de nieuwe -wel goede- lambdasonde lijkt de motor tot rust te zijn gekomen!
Bedankt en tot binnenkort (want een kei van een auto heb ik denk ik niet).

Groetjes,

Maarten

maarten6774 0

18 jaar

Gefeliciteerd en stuur voorzichtig!

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

Hoi Hans,

Deze auto (al moet ik er aan sleutelen) heeft klasse als hij rijdt en dat zorgt voor nóg beter rijgedrag, haha!

Maarten

maarten6774 0

18 jaar

Al weer een topic die tot volle tevredenheid gesloten kan worden!

mvg,

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.