auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: Ventilator radiateur slaat niet meer aan ?

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Ik heb problemen met mijn koeling, maar weet niet wat het probleem is. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Mijn ventilator op mijn radiateur slaat niet meer aan. Nu heb ik spanningen gemeten, maar ik krijg geen spanning op mijn ventilator. Ook niet als je het schakelcontact bij je radiateur doorverbind.
Thermostaat is al vervangen. Heeft iemand hier ervaring mee.

Geplaatst door

mvb (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Toevallig geen kapotte zekering?

ik heb alle zekeringen gecontroleerd, maar ik kan niks vinden wat kapot is.
Welke zekering moet dit zijn, zit er ook nog een relais "kan deze ook kapot zijn

mvb 0

18 jaar

ik zeg het uit me hoofd maar ik dacht dat er of rechts in je zekeringen kast of aan de rechter achterzijde van je zekkeringen kast 2 grote groene zekkeringen zitten en deze zijn voor de ventulator als ik me niet vergis hoor.

maar controleer ook even de massa kabel of deze wel goed is meten is weten.

gr tijne

tijne 0

18 jaar

De massa kabel waarheen. Ik denk overigens dat het niet de relais zijn. Hoor ze namelijk wel schakelen. Ik zie maar een groene zekering zitten. Er is nog wel een gat over met een groene cirkel, waar denk ik ook een groene zekering in hoort.

mvb 0

18 jaar

er horen alleen zekeringen in die ongeveer een 2,5 cm lang zijn dus neit van die kleintjes.

en die zekering die er nog in zit is kapot zeker?

gr tijne

tijne 0

18 jaar

Er zit een groen en een oranje zekering in. 30 en een van 40 ampere, beide zijn nog heel.

mvb 0

18 jaar

zijn ze opties heel of heb je gemeten of ze nog heel zijn?

verdr wort het dan gewoon domweg zoekjen met een multiemeter tot waar je nog spanning hebt.

gr tijne

tijne 0

18 jaar

Ik heb ze beide doorgemeten, allebei goed. als ik het contact om zet staat er ook 12 volt op. Waar gaan de kabels heen vanaf je zekering

mvb 0

18 jaar

door naar het thermokoppel in de radiateur.

tijne 0

18 jaar

Daar staat 12 Volt op.

mvb 0

18 jaar

staat er op de draden die op je thermokoppel in je radiator zit wel spanning ? zo ja is je thermokoppel kapot.

gr tijne

tijne 0

18 jaar

De spanning komt vanaf het contactslot, aansluiting 15g en gaat via zekering 42 van 30 Amp. naar de ventilator.
De massa wordt geschakeld door de thermoschakelaar op de radiateur.
Dus...als het contact aanstaat en je verbind de thermoschakelaar door , dan moet de fan gaan lopen.
Als dit zo is , is de thermoschakelaar defect.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

De twee draden die je op het thermokoppel aansluit staat 12. Dit is dat temperatuur sensortje in je radiateur. Maar als je deze twee doorverbind, doe je het zelfde als wanneer het thermocontact schakelt als je dit doet moet de fan toch gaan draaien.

bedankt voor de snelle hulp

mvb 0

18 jaar

Ik zeg net :

De spanning komt vanaf het contactslot, aansluiting 15g en gaat via zekering 42 van 30 Amp. naar de ventilator.
De massa wordt geschakeld door de thermoschakelaar op de radiateur.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

oke ik begrijp je nu.

verbint deze is door en meet dan of dat je spanning heb op de stekker die aan de ventulator zit? (meten met de min op de accu en de plus van je meter meten op de pennen om stebeurt uiteraart)

als je daar spanning op heb moet je meten of de andere pin van deze stekker niet te veel weerstand heeft tussen de min van de accu en de pen als dat ook goed is is de ventulator zelf kapot

tijne 0

18 jaar

hans ik had je nog niet eens gezien

tijne 0

18 jaar

Heb dit doorgemeten, maar er staat helemaal geen spanning op. op beide pinnen niet. Gaat de kabel van het thermokoppel direct naar de fan of zit er nog iets tussen

mvb 0

18 jaar

Geeft niks Tijne,
goeie middag.
Het stekkertje dat je op de thermoschakelaar aansluit bevat 2 masssa draden , n.l : 1x direct van de massa van de auto
en 1x massa naar de ventilator toe.
De 2 draden die er voor zorgen dat de ventilator gaat draaien zijn dus die ene VANAF de thermoschakelaar en 1x VANAF het contactslot(+12Volt)
Snappie?

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

ik snap hem wel maar ik was er van overtuigt dat hij plus geschakelt was.

maar dan zal ik wel in de war zijn met de oude renault van me moeder denk ik ( r4 f6)

gr tijne

tijne 0

18 jaar

Tijne , je hebt toch ook een vraagbaak van de Astra?
Kijk effe in het schema.
Blz.233, B-24

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

Hebben jullie misschien een idee wat het kan zijn. er komt geen spanning op de fan.

mvb 0

18 jaar

heb hem alleen op cdrom en niet geinstaleert staan op het moment hans maar ik geloof je wel hoor jij bent beter op de hoogte dan ik.

gr tijne

tijne 0

18 jaar

zo als hans zegt kontroleer zekering 42 goed en en als die goed is kan je nog kijken of dat daar wel spanning op staat (weet niet of de zekering voor of na het contakt slot zit in deze.

gr tijne

tijne 0

18 jaar

Op deze zekering staat spanning.

mvb 0

18 jaar

nou controleer dan nog is of er ook spanning staat op punt 15g achter op je contakt slot

tijne 0

18 jaar

OK.
Goede aktie.
Ik gooi net mijn deur op slot terwijl mijn sleutel nog in het contactslot zit.
vriendin is over een uur thuis met sleutel. Kan nu dus alleen kijken onder de motorkap

mvb 0

18 jaar

hahahahahahah

dat zal je altijd zien he hahaha

probeer anders is om spanning op de ven te zetten rechtstreeks van af de accu en kijk is wat hij dan doet?

tijne 0

18 jaar

Hi,hi, (sorry)

Zekering zit NA het contactslot.

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

oke dus als er op de zekkering spanning staat moet er ook spanning staan op de plus van de ven.

en dat is niet zo dus zal de draat daar tussen in kapot zijn of de zekering houder.

toch?

tijne 0

18 jaar

Zoals ik het verhaal van Hans lees wel
spanning komt vanaf het contactslot, aansluiting 15g en gaat via zekering 42 van 30 Amp. naar de ventilator.
De massa wordt geschakeld door de thermoschakelaar op de radiateur""

Er staat dus altijd 12 V op een van de pennen. De andere pen is de massa en die wordt geschakeld door het thermocontact.

Hoe kan het dat er wel 12 V op het thermocontact staat als ik deze doormeet?

Probleem zit dus waarschijnlijk in of de zekeringkast of bruk in de kabel.

mvb 0

18 jaar

mvb waar woon jij ergens?
want hier klopt geen zak van

als jij spanning op het thermokoppel hebt staan dan klopt er niks van volgens hans zijn gegevens

en hoe heb je dat gemeten dan? waar heb je de pennen op gezet?

gr tijne

tijne 0

18 jaar

Ik woon in dordrecht.

Dat snap ik ook niet helemaal. Volgens mij moet er dan geen spanning staan op het thermokoppel. Deze spanning meet ik op de twee contacten die je op het thermokoppel schuift.

De massa van een van de contacten van het termokoppel staat direct op de nul van de accu. 0 ohm.
Er staat bij mij op geen enkel contact naar de fan spanning, dit in het geval van Hans wel het geval zou zijn

mvb 0

18 jaar

wil vanaaf wel even met je mee kijken


woon in alblasserdam

gr tijne

tijne 0

18 jaar

Een vriend van me denk dat je van een bedrijf bent en dat je er geld voor wil hebben.
Je heb zelf ook geen idee meer waar de fout kan zitten.

mvb 0

18 jaar

[url=http://img459.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img459.imageshack.us/img459/9183/...[/img][/url]

Klik op het plaatje voor een vergroting.

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

Je bedoelt 15a van het contactslot.

mvb 0

18 jaar

Ja, eerder zei ik 15g , maar toen had ik mijn brilletje niet op.

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

Kan gebeuren. Maar je zei net dat de thermocontact de massa schakelt, dan kan er toch geen 12V op die twee contacten staan

mvb 0

18 jaar

nee ik heb ok geen idee meer en dan moet ik zelf gaan meten en zoekken
en nee ik ben geen bedrijf god zij dank niet doe het voor me hobby omdat ik het leuk vind en als ik iemand in de buurt kan helpen doe ik dat graag.

gr tijne

ps: ik ben nog een van de wijnige lullen op deze aarde die mensen gewoon wil helpen zonder dat dat wat tegen over moet staan snappie.

dus als je wil dat ik kom helpen moet je het maar zegen dan kijken we er samen naar 2 weten er meer dan 1

tijne 0

18 jaar

Jongens , het is zo simpel :
kijk naar het schema en wat zie je?
+12 volt komt vanaf het contactslot en gaat via zekering naar 1 pootje van de ventilator.
De massa komt vanaf het thermocontact en gaat naar het andere pootje van de ventilator.
Dus.......als het contact AAN staat en de contacten van de thermoschakelaar zijn doorverbonden , moet de ventilator gaan draaien.
Je moet in ieder geval 12 volt hebben op de 2 pootjes van de stekker van de ventilator.
Snappie?

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

Dat is waar. Mijn vriendin is om acht uur thuis.
Als u wilt helpen heel graag. U weet er zeker meer vanaf dan ik.
Wilt u naar dordrecht komen. Of moet ik naar alblasserdam komen, dan verbranden we alleen onze fikken weer aan de motor.

mvb 0

18 jaar

ik kom wel naar jou toe

en zeg als je blieft geen u

stuur je adres maar even naar info@tijnessite.nl dan blijft dat prive.

gr tijne

tijne 0

18 jaar

Neem het schema mee , Tijne .
Succes.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

zal ik zeker doen hans


dank je wel daar voor

tijne 0

18 jaar

Hartelijk dan voor jullie hulp, ik wist niet dat dat tegenwoordig nog gebeurt voor iemand klaarstaan

hans ook bedankt voor de uitleg

mvb 0

18 jaar

Tot je dienst MVB.
Daar is deze site voor , toch.
En doe de groeten aan Tijne, ik lees wel hoe het afgelopen is.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

Hey martijn

ontzettend bedankt voor de moeite en tijd die je vrij gemaakt heb om me te helpen.
Hans probleem is verholpen

mvb 0

18 jaar

Klasse !
Wat was het nou?

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

nou hans iets heel vreemds.

alle bedrading is oke en de ven en het thermokoppel is oke maar na lang zoekken ben ik er achter gekomen dat het relaise van de ven niet aan gestuurt wort maar het relaise er naast wort aan gestuurt.

dus ik heb een brug gemaakt in de aan sturen en nu werkt het maar hoe en of wat het nou is ik weet het niet en ik snap er ook niks van meschien heeft het iets met de airco te maken.

maar goed hij draait weer nu.

graag gedaan mvb we moeten elkaar een beetje helpen he zo af en toe.

gr tijne

tijne 0

18 jaar

oke.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

snap jij er iets van hans?

tijne 0

18 jaar

Op dit moment niet ,want ik heb geen schema van een Astra met airco.
Volgens het standaard schema zit er geen relay in het circuit.
kijk maar naar het schema wat ik gepost heb , komt uit de vraagbaak .
Maar ,welke relay`s en waar zitten die?

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

Martijn of Hans weten jullie misschien waar dat andere relais voor dient. De auto doet het nog prima. ven slaat weer perfect aan.

mvb 0

18 jaar

ik heb werkelijk geen enkel idee echt waar niet.

ik denk voor de van van de airco maar dat kunnen we niet uit proberen omdat die er nu niet op zit.

gr tijne

tijne 0

18 jaar

maare nu is het klaar hoor 54 berichten over een ventulator is wel erg gek hoor :)

gr tijne

ps: kon je het nog wakker houden op je werk?

tijne 0

18 jaar

ik denk dat ik het zelfde probleem heb als MVB
kun je mij uitleggen hoe ik zo`n verbindingsbrug kan maken.
bijvoorbaat dank.

philo 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.