Beste,
Wij hebben een opel zafira die af en toe inhoud (op de snelweg)en dan gaat het autotje met het sleuteltje in het dashboard branden en kan ik niet harder dan 100 km/uur. Meestal als ik het gas los laat gaat het lampje uit en kan ik weer snelheid maken. Maar soms moet ik op de vluchtstrook gaan staan om de auto uit te zetten en weer opnieuw te starten het lampje is dan weer uit en de auto rijd weer normaal. Dit gebeurd soms meerdere keren per rit en dan gaat het weer maanden goed. Heb de auto uitgelezen maar er is geen foutcode.
De gemiddelde mass airflow rate is 35,7 met een max van 118,2 g/s
De gemiddelde intake air temparture is 42,4 met een min van 21 en een max van 67 °C
De gemiddelde Intake manifold absolute pressure is 130.8 met een min van 97 en een max van 246 kpa
na wat lezen op dit forum denk ik aan de LMM maar zeker ben ik niet. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn.
Groeten Raymond Pot
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat zijn de foutcodes?
Opel test methode voor inlaatdruk: stilstaand gas geven tot 3500 rpm. Max. druk 230kpa. Die van jou lijkt wat hoog.
Luchtmassameter heb ik alleen voor fabrieks tester die andere waardes laat zien.
Volgas tot aan de stop. Dan gas los 250 - 350 mg/slag. Na 30 seconden 400 - 550 mg/slag.
Ik heb geen foutcodes. Deze geeft hij niet. Zal vandaag testen wat er gebeurd als ik stilstaand gas geef. Wat zou het kunnen zijn als de druk te hoog is.
13 jaar
Defecte functie bij elektrische AGR-klep. Auto schakelt over op noodloopprogramma, defectcode P0400 (C), P0400 (9) is opgeslagen.
Oorzaak:
maar om zeker te zijn zal je hem moeten laten uitlezen
kan ook je krukas sensor zijn
13 jaar
Al geprobeerd om de foutcodes uit te lezen op het moment van het probleem?
Al eens geprobeerd om met Opel-specifieke software (dealer apparatuur of gelijkwaardig) uit te lezen.
Meestal worden fouten bij Opel wel bewaard. Voor uitlezen met EOBD kan ik dat niet zeggen.
Tijdens het probleem zijn er ook geen foutcodes uit te lezen en ook de opel garage kan ook geen foutcodes vinden. Dus alle hulp is welkom. Heb net gas gegeven tot 3500 rpm en de waardes zijn nu
mass air flow rate max 91 g/s
Intake manifold absolute pressure is max 145 kpa
13 jaar
Ik heb als minimale druk bij gasgeven 100kpa, dus daar is niet veel aan te zien helaas.
Exacte curve van de map sensor heb ik niet, maar als 230kpa 4,5 volt is, dan is 246kpa ongeveer 4,75 volt.
Foutmelding op de map-sensor komt als deze boven de 4,8 volt komt, dus dat zit er erg dicht in de buurt.
Als je een iets hogere druk gemist hebt door de vertraging bij uitlezen zou het kunnen dat de fout wordt geconstateerd.
Fout met minstens 0,6 seconde bestaan voor de foutcode wordt gezet. Wat er gebeurt als de fout 0,5 seconde bestaat? Geen foutcode, maar de rest?
Wat zegt de dealer over het feit dat er geen foutcodes zijn te vinden ook al brandt de lamp?
Is er contact geweest met de importeur? Is er uitgezocht of er misschien een update voor is?
Ik zou rijdend gaan uitlezen. Letten op gewenste en werkelijke druk (moet Opel apparatuur zijn voor gewenste druk).
Als je met EOBD uitleest, dan de lijst van uit te lezen data beperken tot alleen de inlaat druk, als dat gaat.
Ben vandaag rijdend gaan uitlezen. Nu ook weer in noodloop bleef aanhouden auto geparkeerd motor aan gelaten en geprobeerd foutcodes uit telezen maar geen codes, helaas is er met het opslaan van de data iets fout gegaan heb daarom geen andere data. Kan het eraan liggen dat ik som doorrij tot dat de tank bijna leeg is. Hoorde over dieselreiniger zou dit kunnen helpen?
13 jaar
Mischien een defecte EGR-klep, komt vaker voor.
En heb je al eens in het inlaatspruitstuk gekeken? Kan zijn dat die helemaal dichtgekoold zit.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar