Opel Astra: Inhouden/stotteren Astra 2.0 DTi

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: Y2.0DTH

Ik heb al enige tijd last van de volgende problemen:

- hij houdt in en stottert (licht), met name bij constant toerental (boven 2000 toeren),
- bij (normaal) optrekken met koude motor is het soms alsof hij plotseling "zelf" gas geeft (heel irritant), alsof er ineens iets los schiet en de trekkracht enorm verhoogd.
- zwarte rook bij optrekken
- slaat soms pas na 4 sec. of langer aan, andere keer weer direct

Geen lampjes die gaan branden.

Volgens de (universele) garage is het het karakter van de EGR, valt niets aan te doen. Maar als ik zo eens rondkijk op dit forum, bekruipt me het gevoel dat er meer aan de hand is; EGR klep defect, LMM defect, vacuumslang.

HELP !! Wie kan me raad geven ? Ik heb nog tot eind Juni garantie op de auto, maar de dealer zegt dat er niets aan de hand is...

M.vr.gr.
A.Kreeft

kreefie

Geplaatst door kreefie (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Opel666 (0) PRO, 16 jaar geleden

Hoi Kreefie

Het is inderdaad meestal de luchtmassa meter, en /of de Vacuüm potjes Naast je accu die de egr en de turbo aansturen deze worden ook wel pierburg kleppen genoemd je kunt even kijken of de vacuümslangen goed afdichten dus waar het harde vacuümslangetje in het bochtje zit hier lekken ze nog wel eens. egr is lastig te testen maar kunnen ook dit soort klachten geven. Ik zou ff de luchtmassameter laten nakijken en de egr

suc6

JoeNeL (0), 16 jaar geleden

Sounds familiar. Ik heb een Vectra met dezelfde motor.

Alles klinkt bekend, buiten het inhouden. Als dit bij constant toerental gebeurd is het definitly not de LMM. Daar geeft normaal gezien alleen problemen bij versnellen. (wanneer de motor vermogen heeft gaat een versleten LMM lagere waardes doorgeven dan er eigenlijk passeren. Dit zorgt ervoor dat de roetbeveiliging intreed en er dus minder brandstof ingespoten wordt). Kortom, zal wel iets anders zijn. EGR lijkt me een mogelijke oorzaak. Deze klep komt alleen maar in werking als de motor niet veel vermogen nodig heeft. (EGR = Exhaust Gas Recirculation). Deze klep laat uitlaatgassen dus terug verbranden. Dit gebeurt alleen wanneer er weinig vermogen gevraagd wordt.

- Bij koude motor doet de mijne het ook. De turbo schakelt gewoon heel plotseling in. Maar met een diesel pas je zowiezo best op tot hij opgewarmd is ;-).
- Zwarte rook bij het optrekken. Heb ik niet zoveel last van. Kan zijn dat er roetophoping in je uitlaatpijp zit. Als je lang rustig gereden hebt en dan eens wat harder durft hij die roet wel in een keer uit te blazen. Maar normaal gezien moet dat na enkele keren optrekken wel gedaan zijn. Indien dit niet het geval is, zou ik er wel eens naar laten kijken. Roet wordt gevormd bij teveel brandstof (of te weinig lucht)...
- Slaat soms pas na 4 sec aan. Dit heeft te maken met de brandstofretour leidingen. Ook iets waar je wel meer info over vind op dit forum.

Misschien heeft iemand anders nog wel betere voorstellen...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.