close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Corsa: Is het de EGR of iets anders? Garage weet het niet...

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: C1.4NZ

Hallo.,

Ik zit met een corsa uit 1994 hier en dat ding blijft erg moeilijk lopen stationeer. Heeft toch steeds de neiging af te slaan. Stappen motor en MAP sensor zijn vervangen... Het is heirdoor wel stukken beter geworden, maar toch nog steeds iets aanwezig. Voorheen sloeg die helemaal vaak af bij het tot stilstand komen, en verzoop de motor.


Heeft dit type een EGR klep??
Is dit de EGR die dit veroorzaakt, en wat is de beste oplossing? Reinigen of kan ik zelfs volledig afdoppen?

Wie weet raad wat het is?

Geplaatst door

herb18T (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Deze heeft geen EGR, je klacht lijkt nog het meest op een defecte koelvloeistof-temperatuursensor, of ook mogelijk, je snelheidssignaal is niet in orde. maar daar verzuipt je motor niet van, en krijg je na verloop van tijd een foutcode...

Henk

hey Henk. Ja dat was ook mogelijk geweest, echter zit er al een nieuwe koelvloeistoftemp sensor op. Het volgende is al vervangen:

- Bobine
- ontstekingsmodule
- stappen motor
- map sensor
- koelvloeistoftemp sensor
- Bougies
- nieuwe accu

Bij constant rijden is er niets aan de hand. Alleen bij stationeer toeren wil die afslaan en lijkt op verzuipen... in ieder geval het mengsel is niet goed op dat moment.

herb18T 0

17 jaar

Mooi, en je snelheidssignaal? als die om de een of andere reden niet in je motorstuurapparaat komt, krijg je ook dat ie afslaat. maar zoals gezegd, na verloop van tijd zou er een foutcode moeten komen (dc 24) en dat verzuipen klopt dan niet... (een storing in dit signaal kan bv door de inbouw van een andere radio al veroorzaakt worden)
En als ie toch echt verzuipt, dan zit ik eerder in de richting van een injector te denken... Maar als die zo slecht is dat de motor er op afslaat denk ik ook dat er weer meer klachten moeten zijn...
Eigenlijk vraag ik dus, heb je nog meer klachten?

Henk

eigenlijk verder niet, alleen met gas los laten bokt die wel een beetje, meer een schok zeg maar, en met gas bijgeven ook een schokje. Maar ik denk dat dat het karakter van de motor is...

Er zit wel een andere radio in, maar kan me haast niet voorstellen dat die het veroorzaakt....

herb18T 0

17 jaar

Nou, haal je radio er uit, en probeer, zou ik zeggen... dat kost niks. die snelheidssignaaldraad zit ook in je radiostekker, en geloof me, je zult niet de eerste zijn die deze storing heeft doordat er een radio op de een of andere manier niet goed aangesloten zit... Bij het wegvallen van het snelheidssignaal is het uitvallen vd motor bij bv stoppen bij het verkeerslicht 1 vd eerste dingen die je merkt... En onder de juiste omstandigheden gaat er dan ook een lampje branden, maar dat hoef je dus niet direct te hebben....

Henk

He henk,

De radio wil ik dan nog even niet uitsluiten. Maar ik heb zonet even nog wat anders geprobeerd, EN BEN ERG HAPPY NU.

Auto laten lopen, stationeer, vervolgens lampen aan en groot licht. Toen hoorde ik de motor er al moeilijk mee krijgen. Toen zette ik ook nog eens de achterruit verwarming aan, dat was de druppel en hij sloeg weer bijna af.

Ook als ik gewoon rij met licht en benader een stoplicht tot stilstand, slaat die bijna af en verzuipt die bijna. Doe ik dit zelfde met lichten uit is er niets aan de hand. Heb het wel 5 keer geprobeerd...

Nu ben ik erg blij met deze vinding. Morgen komt er een splinter nieuwe accu in. Damnnn soms is het zo voor de hand liggend dat je er niet eens aan denkt. Maar de dynamo kan ook misschien wel slecht zijn.

Verder heeft de vernieuwing van de stappen motor en map sensor wel een grote verbetering opgeleverd, de auto slaat niet helemaal meer af en loopt veel beter als alle stroom verbruikers uitstaan... De accu lijkt dus nog het laatste zakke punt hier.

Ik laat het weten of dit alle problemen nu oplost. Daarna zal ik de radio nog even checken of deze met nieuwe accu problemen opleverd, zo ja, gaat die eruit.

Bedankt voor je reactie.

herb18T 0

17 jaar

Nou het heeft HELEMAAL NIETS geholpen. Nieuwe Accu en de radio heb ik eruit gehaald. De auto stort nog helemaal in stationeer. Bij licht aanzetten is het meteen helemaal gebeurt,...ook achterruit verwarming aanzetten maakt het helemaal slecht en benzine lucht. Dus lijk me een ontstekingsprobleem... ik snap er niets meer van. Morgen gaat die weer naar de garage... klote auto bah., verder kun je er wel mee rijden, maar zosnel je stopt is het helemaal mis... met stroomverbruikers aanschakelen is het verzuipen en afslaan.

Wie weet raad?

Gr.

herb18T 0

17 jaar

Herb,

wij hebben al meerdere keren gehad dat de injector zelf niet goed functioneerde. Als je met de auto rijdt gaat het wel goed, maar stationair lopen is er niet bij, of hij houdt heel erg in met gasgeven. Je kan eens kijken met het luchtfilter los wat het inspuitbeeld is, als het goed is moet hij stationair een beetje staan sputteren op de gasklep. Als hij duidelijk veel benzine geeft dan denk ik toch dat de injector slecht is. Ook hebben we wel eens gehad dat de drukverdeler op het injectieblok niet goed werkte, de oplossing was de komplete injector-unit vervangen door een van de sloop, daar vind je er normaal gesproken genoeg die nog goed werken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes Nico.

ernst2884 0
badge

17 jaar

Als ik dit nu zo weer lees, ( lampen aan en achterruitverwarming) dan zou mogelijk je motorstuurapparaat niet de juiste spanning krijgen...
Dat kan dan op verschillende manieren veroorzaakt kunnen worden. Denk aan dynamo, maar ook aan je bedrading naar het stuurapparaat toe... Massapunten van motormanagement losmaken en reinigen (Zit aan je nokkenashuis aan distributiezijde) En anders wordt het toch meten of je wel de juiste spanning op je stuurdoos aangevoerd krijgt...

Henk

Deze auto heeft Wel EGR, maar daar kan weinig mee fout gaan (vacuum geregeld)

Wat voorkomt bij de C14NZ:

Bougies - kabels - verdeelkap - rotor
Valse lucht (slangetje naar MAP sensor vaak de boosdoener / lekke inlaat pakking komt ook voor)
Stationair stappen motor vuil of defect
injector defect
brandstoffilter verstopt

Willem

Willem12089 0
badge

17 jaar

@ Willem Een Corsa B C14NZ van 94 heeft geen EGR. De vacuumgestuurde EGR kleppen zitten volgens mij alleen vanaf de C16NZ motoren (andere modellen dus) erop. De X14SZ heeft wel EGR maar is elektrisch.

Wel heeft deze een vacuumklepje op het schutbord voor tankventilatie. die gaan ook wel eens lek, maar dan krijg je meer als klacht dat ie onregelmatig stationair loopt, alsop ie een cilinder overslaat.

Henk

nou; als ik dit zo hoor,zou ik eerst de massa punten gaan comtroleren

flow 0

17 jaar

Nou het lijkt erop dat ik het nu toch heb opgelost. Alle onderdelen die garage en ik zelf heb vervangen LAG HET NIET AAN.

- Bobine
- ontstekingsmodule
- stappen motor
- map sensor
- koelvloeistoftemp sensor
- Bougies

Het zal altijd een disuccsie blijven of het een combinatie van alles is... Maar ik ga toch even met de garage babbelen over de rekening van bijna 300 euro die niets opgeleverd heeft!

Zoals ik al eerder zei had ik een nieuwe Accu gekocht en deze eraan gehangen en toen geprobeerd. (dit als laatstse hoop na alle garage uren). Nog steeds toen het probleem! De moed zakte in me schoenen. Maar ben toen eens met de auto gaan rijden....tot me verbazing kon ik na enkele kilometers nog moeilijk het probleem simuleren (achterruitverwarming + grootlicht aan). Terwijl even ter voor CONTINUE afslaan aan de orde was met deze zelfde NIEUWE ACCU met achterruitverwarming + grootlicht aan. Corsa verzoop en sloeg af.

Zo'n nieuwe accu (van de Brezan) is wel goed om je auto mee te starten, maar zit nog lang niet vol genoeg kwam ik achter, om alle stroomverbruikers aan te zetten en nog steeds een krachtige vonk te krijgen (vermoed ik).

Na 1 dag flink gereden te hebben, kon ik het probleem niet meer nabosten door Grootlicht en de achterruitverwarming tegelijk aan te zetten. DE CORSA BLEEF LOPEN!!! Uiteraard hoor je wel dat de Corsa er iets harder aan moet trekken, maar blijft prima lopen. Voorheen was dit onmogelijk, zelfs met alleen lampen aan was het vaak afslaan.

Inmiddels al een bijna een week verder druf ik wel te zeggen dat het opgelost is. Om gek van te worden.

Mocht het om wat voor reden toch terug komen, horen jullie het.

Bedankt!

herb18T 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.