close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Corsa: Is mijn krukas axiaal verplaatst??

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: C1.6XE

Hoi allemaal
Ik heb een serieus probleem.

Op het riemwiel, gemonteerd op de krukas t.b.v. aandrijving dynamo en koelwaterpomp zit een tandkrans, die zorgt voor het toerental en de ontsteking, middels een opnemer.
Deze tandkrans loopt nu aan tegen de kunststof beschermbak waarachter de distributie riem zit.
Ook kan ik zien, dat de tandkrans niet meer voor de opnemer zit, m.a.w. er is iets gebeurd.
Wat is er hier aan de hand ?????

1- Is de krukas axiaal verplaatst, en kan dit ?
2- Is de tandkrans ontzet ?

Wie heeft dit al eens eerder meegemaakt,

Geplaatst door

opelcorsa1 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Krukas axiaal verplaatst lijkt me stug en als dat wel zo is heb je waarschijnlijk een nieuwe motor nodig. Kan het niet zijn dat op een of andere manier de beschermkap van de distributieriem verschoven is, waardoor de tandkrans een optater heeft gekregen?

suc6
Peter

Andre

Maak er anders eens een foto van,bedoel je echt het krukastandwiel waar de distributie riem overheen loopt,of de poelie op de krukas die de dynamo - stuurbekrachtiging - airco e.d. aandrijft.

Je waterpomp loopt trouwens over de distributie.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Stefan
Bedankt voor je snelle reactie, ik bedoel de poelie die de dynamo aandrijft, hier omheen zit een tandkrans die aanloopt
groetjes Andre

opelcorsa1 0

15 jaar

nog effe uitvogelen hoe we een foto toev moete voegen

opelcorsa1 0

15 jaar

Peter
Ik bedoel de poelie welke de dynamo aandrijft, deze staat een beetje naar binnen toe, zou graag een foto willen toevoegen maar weet nog niet hoe.

opelcorsa1 0

15 jaar

lijkt me stug speling mag niet meer als 0,01 tot 0,02 bedragen
mvg willem2

kleijn 0

15 jaar

Waarschijnlijk is de kap naar buiten toe gekomen. Als de krukas axiaal zoveel verplaatst heb je ook gelijk problemen met je koppeling en zal je ook niet ver van een vreter afzitten, vanwege de lijbaankrachten op de zuigerwand.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Bij deze de foto die Andre me stuurde :

[url=http://img245.imageshack.us/i/15494841.p...][img]http://img245.imageshack.us/img245/4625/...[/img][/url]

Volgens mij ligt het probleem in de poeli zelf,andere monteren en het probleem zal verholpen zijn,zo te zien loopt de multiriem ook scheef t.o.v. de poulie,en staat hij ook niet meer in het midden t.o.v. de BDP sensor..

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

krukas verplaatst lijkt me sterk, deze verplaatst meestal de andere kant op ivm krachten van de koppeling.
wat mij het geval lijkt is dat je binnenste distributie kap gegroeid is door de olie en daardoor de buitenste tegen de poelie drukt.

Zit er geen gevulcaniseerd rubber in deze poeli ? als deze nu ontbreekt door het e.o.a. zit hij niet meer zoals het hoort en loopt dus nu tegen de kap aan,ook zie je dat de multiriem nu niet meer recht loopt t.o.v. de spanner/rol..

stefan84 0

15 jaar

Stefan.

Waarschijnlijk zit er GEEN trillingsdemper in de poulie. Het zou een ernstige denkfout van een contructeur zijn, om motoromwentelingen, en daarmee eenparigheid door een rubber poulie heen te meten.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

zet eens een banden lichter tussen de poelie en een vast punt of een blokhout en kijk of je de krukas kan bewegen (terug onder de sensor)
zo ja is je axiale lager defect

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

axiale lager????krukas wordt op zijn plek gehouden door de lagerschalen[quote=CARS&MOTORS]zet eens een banden lichter tussen de poelie en een vast punt of een blokhout en kijk of je de krukas kan bewegen (terug onder de sensor)
zo ja is je axiale lager defect[/quote]

gewoon het zaakje demonteren en kap goed bekijken kan goed een boutje uit gelopen zijn zodat hij los zit

ja robby
en dat middelste lager is een krukas/axiaal lager
stond egt in de sgoolboekies

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

oké,, jaja net die dag dat ze dat gingen uitleggen was ik ziek[quote=CARS&MOTORS]ja robby
en dat middelste lager is een krukas/axiaal lager
stond egt in de sgoolboekies[/quote]

spijbelaar

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

Loopt de multiriem nu niet recht over de loop/spanrol of ligt dat aan mij ?dan zou je toch zeggen dat het aan de poulie ligt en niet aan de krukas..mocht het het axiaallager zijn,zou dat wel met meer geluiden/schade gepaart gaan,lijkt mij.

Correct me if i'm wrong..

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Verrek, het lijkt inderdaad net of de loop/spanrol ook verkeerd staat ja.

TOPICSTARTER, Zou je een foto kunnen plaatsen, dwars op de richting waarop je de foto nu hebt genomen.
Dus het riemwiel vanaf de zijkant bekeken, en het loop/spanwiel erbij opzetten.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

koppeling met kabel, krukas naar binnen koppelingspedaal omhoog,ik denk spanrol kapot en plastic kap meegenomen en als je nu gewoon effe alles verwijderd kun je aan de inloop rand op je krukas zien waar de keerring loopt of hij axiaal is verschoven

die poelie zit stijf tegen de krukas
geen demper niks
dus die kan ten opzichte van de krukas niet verplaatsen
blijft alleen axiaal lager over

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

ik geloof niet dat de krukas verschoven is, kan me niet voorstellen hoe dat zou kunnen gebeuren in die richting, andere kant op wel, haal het gewoon los, probleem zit zeer waarschijnlijk in je kappen werk, heb het zelfde probleem gehad bij een tigra, ook een 1.6 zodoende.

[quote=john van der S]ik geloof niet dat de krukas verschoven is, kan me niet voorstellen hoe dat zou kunnen gebeuren in die richting, andere kant op wel, haal het gewoon los, probleem zit zeer waarschijnlijk in je kappen werk, heb het zelfde probleem gehad bij een tigra, ook een 1.6 zodoende.[/quote]
Dat de kap naar buiten gekomen is door het een of ander zou best kunnen,maar hoe verklaar je dan dat de multiriem niet meer recht over de spanner/looprol draait ?zoals je kunt zien op de foto lijkt het wel of hij er voor een 5 of 25 naast loopt.

Ik zou gewoon de boel even demonteren,ook even de pouli..

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

gewoon loshalen, dan weet je het zeker, op deze foto is het gissen, want ik zie niets aan de riem, als hij ernaast ligt moet je dat aan de riem kunnen zien..
hoe is de koppeling trouwens?

ik zeg t lager
anders kan dit niet
de poelie zit vast op de krukas en kan niet rekken of krimpen
de sensor zit vast op t deksel
en aan de koppeling wen je omdat t heel geleidelijk gaat
net schokdempers dat merk je ook niet tot er nieuwe onder zitten
ik zeg trek t carter los en kijk met een voelermaat wat de speling is
kost hooguit een pakking van €10

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

toch lijkt mij dit onwaarschijnlijk want als je dan je koppeling intrapt druk je je krukas weer op zijn plek,ik heb weleens deze gevallen gezien en dan kun je gewoon met je handen de poulie in en uitrekken en voel je echt bonk bonk bonk want dat glijd lekker soepel door die lagerschalen[quote=CARS&MOTORS]ik zeg t lager
anders kan dit niet
de poelie zit vast op de krukas en kan niet rekken of krimpen
de sensor zit vast op t deksel
en aan de koppeling wen je omdat t heel geleidelijk gaat
net schokdempers dat merk je ook niet tot er nieuwe onder zitten
ik zeg trek t carter los en kijk met een voelermaat wat de speling is
kost hooguit een pakking van €10[/quote]

kan
maar als ik de foto bekijk is de poelie niet naar buiten maar naar binnen verplaatst
en dat kan maar op 1 manier axiaal lager versleten
of de krukas moet zijn gekrompen

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

Hoi allemaal

Hierbij het antwoord op mijn vraag "Is mijn krukas axiaal verplaatst??"
Tussen 2 () allemaal bedankt voor jullie snelle reactie.

Als eerst het rechter voorwiel verwijderd, daarna via wat info van anderen (ik heb nog geen workshop manuel) de multieriem voor de dynamo e.d. verwijderd d.m.v. ontspannen spanwiel. Hierna de bovenkap van de distributie aandrijving verwijderd.
Om de rest van distributiekap te verwijderen moest ik eerst de poellie aan de krukas verwijderen.
En daar begon het, de torxbout zat gewoon los, deze dus verwijderd, waarna de poelie, maar ook het distributie tandwiel van de krukas los kwam, wat volgen mij niet normaal moest zijn.
Na een grondige inspectie het volgende geconstateerd:
1- De torxbout, die poellie en distributie tandwiel van de krukas op z'n plaats houd is afgebroken (mogelijk niet op het juiste
moment vast gezet) dus de rest van de torxbout zit nog in de krukas astap, m.a.w. het uiteinde van de krukas is afgebroken
of er moet een of andere bus zitten?? is mij nog onbekend.
2- Het distributie tandwiel van de krukas heeft gevreten tegen het motorblok, ongeveer 3 mm, hierdoor is er een mate van axiale
speling ontstaan, waardoor de poellie zich ook axiaal kon bewegen, en daardoor ging aanlopen tegen de plastic beschemkast
waar achter de distributie zit.
3- Ben door het oog van de naald gegaan, dat de motor niet in elkaar is gedraaid, mogelijk door de schuine breuk, waardoor
alles nog heeft mee gedraaid .
4- Heb foto's gemaakt, zal vragen of Stefan deze wil plaatsen, daar het mij niet lukt, of iemand moet een goede beschrijving
hebben voor mij

En hoe nu verder.

1- Heeft iemand dit probleem ook al eens gehad???
2- In afwachting van mijn bestelde workshop-manuel, kan iemand mij informeren hoe astap van de krukas in elkaar zit.
3- Moet ik deze motor met 188.650 Km op de teller afschrijven??, de rest van de auto is nog OK.

groetjes Andre

opelcorsa1 0

15 jaar

is echt een stuk van je krukas afgebroken of alleen de torxbout,kijk de torxbout kun je met het juiste materiaal boor uitboren maar je krukas afgebroken wordt een ander verhaal

Andre

Laat ze maar komen hoor..

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.