Sinds korte tijd hoor ik links voor als ik rij een soort getak, vooral als ik het gaspedaal los laat en de wagen laat uitrollen. Ook is de wagen op de snelweg niet meer koersvast. Vorige jaar heb ik hem helemaal laten uitlijnen, vanwege nieuw gemonteerde schokdempers.
Kan dit betekenen dat de wiellager links voor, versleten is? Of kan het wat anders zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wiellagers kun je heel duidelijk vast stellen. Als je rijdt stuur dan es flink van links naar rechts. Verandert het geluid hoorbaar dan is het idd een wiellager. Ook kan het een homokineet zijn. Dat kun je horen door bochten te rijden en dan een beetje gas te geven. Hoor je dan klak-klak-klak, dan is de homokineet versleten.
Sytze
Maar als je het hoort tikken als je het gaspedaal loslaat...dan zal het niet de homokineet zijn want die hoor je vooral als je juist gas geeft...
17 jaar
volgende............
En als je lang genoeg door rijd wordt je vanzelf..........
....inderdaad.....getikt!
een wiellager "tikt" niet ,maar gierd : ieoeieoeieoeieoeieoeieoeieo
of zo.
Jammer dat we geen ingezongen posts kunnen plaatsen ;)
17 jaar
haha
beter van niet, zo in het weekend!
proost.
Mij wil je ook niet horen zingen :-)
Nou heb ik ook wisselend een trillend stuur, terwijl de wielen gemonteerd op de wagen gebalanceerd zijn, vanwege het trillende stuur.
Ik hoor het ook zingen, vooral inderdaad als ik door een bocht rij.
Kost het veel werk om een homokineet en lager te vervangen?
17 jaar
uurtje per kant
ben weleens uurtje X2 bezig geweest om lagertj uit te persen
9 ton en blijven tegen werken he
ton maar vriendje gepakt en mop verteld
werd vuurrood en kwam met 3 ton los
dus uurtje als alles normaal is en op tijd vervangen
enje hoeft niet te zingen
mag ook hooeeeee zeggen
Draai het stuur eens in de uiterste stand en rij afwisselend eens voor en achteruit, als het een homokineet is dan hoor je het heel duidelijk.
Zowel links als rechtsom.
17 jaar
Vandaag bij de garage geweest en we zijn gelijk op de brug wezen kijken. Wat we meten zagen, is dat de stabilisatorstanghouder aan de rechterzijde was gebroken. En verder ook geconstateerd dat inderdaad de homokineten waren versleten.
De stabilisatorstanghouder is gelijk vervangen, dan rijd de wagen in iedergeval weer rechtdoor. Met de homokineten wacht ik nog even, de lagers raken ook op hun einde, zo ook de remschijven.
Volgens mij is het niet echt rendabel om dit nog allemaal te repareren, of zou ik op de sloop complete wielpoten kunnen halen, die nog goed zijn?
17 jaar
Edwin,
de beste optie is inderdaad 2 complete voorpoten van de sloop halen en de aandrijfassen.
Als je dat spul tegelijk haalt kun je misschien een leuk prijsje afspreken.
Maar kijk alles goed na want het staat niet voor niets op de sloop, met name de wiellagers.
Als je goede schijven vind zijn ze hoogst waarschijnlijk verroest , maar als het niet te veel is gaat dat er wel af na een paar keer remmen.
Daarna zou ik nieuwe remblokken monteren.
Daar komt nog bij dat de auto opnieuw moet worden uitgelijnd als je compleet andere voorpoten neemt.
Echter, nieuwe homokineten kosten ongeveer 160,= met ABS ring, of 95,= zonder ABS ring.( per stuk, links en rechts gelijk)
Nieuwe remschijven kosten ongeveer 43,= per stuk
Nieuwe remblokken kosten ongeveer 40,= per set.
opgeteld een aardig bedrag , maar dan is alles ook weer nieuw.
mvg,
Hans.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar