auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Combo: Kachel niet echt heet

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7D

Hallo,

het gaat om een auto waar water in het koelcircuit zat, bevroren natuurlijk.
Deze in een garage gezet bij +/- 10°C (binnen) en laten ontdooien.
Een kvs slang los gemaakt zodat alles mooi weg kon lopen.

Deze ochtend het koelcircuit opnieuw gevuld met koelvoeistof en de motor warm laten draaien met het reservoir open en de kachel op warme stand met de ventilator op 4.
Er zitten geen ontluchtingsnippels op voor zover ik heb kunnen zien dus het zou goed ontlucht moeten zijn uit zichzelf.

Toen een rondje gaan rijden om te kijken hoe en wat.
Alles ging lekker, motor gaat mooi naar de 90°C, fluctueert wel een beetje maar dat is nooit meer of minder dan 5°C.
Hierdoor kan ik dus wel stellen dat de thermostaat goed is.
Verder heb ik gecontroleerd of de druk op de kvs leidingen toenam naarmate er gas gegeven werd, en dat is zo... de waterpomp zou dus ook goed moeten zijn.

Nu het probleem:
De verwarming doet het niet naar behoren.
Als ik hem op stand 2 zet dan is het lauwe lucht wat er uit komt, als ik hem op 4 zet voelt het al aan als koude lucht.
Wat ik nu wel opmerkte is dat de temperatuur toeneemt (die van de verwarming) als ik gas geef en stil sta.
Ik heb de slangen van de kachelverwarming al los gehaald en daar wat luchtdruk op gezet, komt gewoon netjes koelvloeistof uit aan de andere kant.
De rechter slang die de auto in gaat is warm, de linker slang blijft koud...

Iemand enig idee hoe of wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt.
Groeten,
Hans Peeters

Geplaatst door

Spasta (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

zal toch je thermostaat zijn
en dat die kouder word nagelang je de blower hoger zet is logisch toch
meer koude lucht is minder warmte misschien even wat geduld zal de tijd nodig hebben
om te ontluchten


heeft die ac dan kan de waterafsluitklep blijven hangen
mvg willem2

kleijn 0

14 jaar

De auto heeft geen airco.

Als de thermostaat stuk zou zijn, zou de motor zelf dan wel op bedrijfstemperatuur komen en blijven?
Dat het kouder wordt naargelang er meer lucht verplaatst wordt is inderdaad logisch, had ik wat anders moeten omschrijven misschien :).

Groeten.

Spasta 0

14 jaar

nee als thermostaat stuk is heb je de sijmpthonen die je omschryft
stilstaan warm worden rijden af koelen

kleijn 0

14 jaar

Dan heb ik het verkeerd omschreven denk ik.
De motor temp blijft gewoon goed op temperatuur zowel stilstaand als rijdend.
Nuja, een thermostaat vervangen is nu ook het werk niet dus morgen maar eens eentje halen.

Spasta 0

14 jaar

als je een los thermostaat hebt wel
anders valt dat ook weer tegen

kleijn 0

14 jaar

Die thermostaat zal zijn beste tijd gehad hebben vrees ik, denk aan dat water wat erin heeft gezeten icm vorst e.d.

Zou deze zowiso eens vernieuwen en eventueel het systeem spoelen.

Als beide slangen van de kachel weer warm worden dan zal hij ook weer warme lucht naar binnen blazen.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Zo, een update.
De waterpomp was aan het lekken (de keerring in de pomp) dus deze moest vervangen worden.
Direct ook de thermostaat en de v-riem van de waterpomp aandrijving vervangen.
Ik had gehoopt dat door de lekke waterpomp lucht in het systeem zou komen en deze niet goed ontlucht zou zijn.

Ondertussen alles gemonteerd en nog steeds werkt de kachel niet naar behoren.
1 slang is ook nog steeds veel warmer dan de andere.

Kachelradiator maar eens demonteren dan? Vind het maar gek allemaal.

Spasta 0

14 jaar

Hallo Hans..Even goed de radiator tegen de stroomrichting in spoelen moet toch lukken om de drab er uit te krijgen . Ook kan je de leidingen afkoppelen en met hulp van 2 stukken slang vullen met azijn of radiateur ontstopper . Is het een open combo zoals je in Ned ziet die krijg je hier ook niet warm behalve met een tussen schot erin. Meet de temp eens van de lucht die uit de kachel komt. Bij -10 naar +50 is toch een flinke stap en hoeveel isolatie heeft de wand van een auto ? Zou thermopane Wat Zijn Succes.

Punt 65
badge

14 jaar

[quote=Punt]Hallo Hans..Even goed de radiator tegen de stroomrichting in spoelen moet toch lukken om de drab er uit te krijgen . Ook kan je de leidingen afkoppelen en met hulp van 2 stukken slang vullen met azijn of radiateur ontstopper . Is het een open combo zoals je in Ned ziet die krijg je hier ook niet warm behalve met een tussen schot erin. Meet de temp eens van de lucht die uit de kachel komt. Bij -10 naar +50 is toch een flinke stap en hoeveel isolatie heeft de wand van een auto ? Zou thermopane Wat Zijn Succes.[/quote]
Hoe spoelen jullie een radiator? Gewoon met de tuinslang water er door knallen, product ingooien, laten weken en opnieuw spoelen?
Ik ga die kachelradiator maar eens demonteren (heb de TIS 2000 gedownload, moet wel lukken veronderstel ik) en dan kan ik hem deftig spoelen zonder er een kladderboel van te maken :p.

Het is trouwens zo'n combo:
[img]http://images1.speurders.nl/images/55/55...[/img]

Geen tussenwand en inderdaad sowieso wel wat kouder als een normale auto maar dat wil nog niet zeggen dat de lucht die uit de verwarming komt ook koud/lauw moet zijn :).
Ik vond altijd dat er erg warme lucht uit de verwarming kwam :).

Spasta 0

14 jaar

Als je hem dan toch demonteerd, ga dan niet prutsen met spoelen en andere middelen maar koop een nieuwe voor die paar tientjes..

Normaal zouden die 2 slangen toch warm moeten worden, ook als de kachelradiateur gedeeltelijk dicht zou zitten.

stefan84 0

14 jaar

Stefan, als deze kachel radiateur niet of niet goed doorstroomt voel je goed verschil tussen de ene en de andere slang van de kachel radiateur..

Bij de Weg, mijn combo:

[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]

Is echt een Sauna met de kachel volop...

willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

Hallo Hans hoe is het nu met je kachel? Als je hem toch zou willen wisselen kan je hem toch eerst proberen door te spuiten .Zoals ik al eerder aangaf met azijn,laten weken wel de twee slangen met klemmen monteren . Je was bang voor de bende die het maakt? Er gaat misschien een liter in . Wat er uit komt in een emmer opvangen . Tegen de stroomrichting in de luchtspuit op de slang zetten en succes verzekerd. Nog nooit is er radiateur gesprongen daar ben ik dus niet bang voor.Mooie Combo's trouwens Succes!!!

Punt 65
badge

14 jaar

mooie combo lijkt wel een sauna

kleijn 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.