close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Kadett: Kadett 1.3 nb stottert / hikt in deellast gebied

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3nb

Hallo,

Het volgende, ik heb een probleem met mijn kadett, hij hikt in deellaast gebied, boven de 80 konstant is het verdwenen, maar bij bijv. 50 in 3de versn. is het raak, gehik.
Nu is dit een milieu aangepaste pierburg 1b(?) carburatuer, de milieu omloop heb ik al afgedopt.

Bij optrekken rijd hij prima, rijd nu 1 op 14, ook normaal.

bougies en kabels lijken in orde en doen bove de 100 hun werk ook goed, dus ik geloof niet dat daar het probleem zit.
ik heb hem vandaag met de colortune bekeken, mengsel is erg arm.

Wie o Wie heeft tips, de auto is verders erg in orde, dus wil ik hem houden en dit oplossen.

Bedankt alvast !

grt, peter

Geplaatst door

oossanen (65)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Voor de (oudere) Opel-rotten 'n bekend probleem.
Probleem is de hoofdsproeier. Die waren net iets te klein waardoor in het overnamegebied een te arm mengsel ontstond.
Daar kun je bij als je de carburatordeksel verwijderd. Sproeier zit onder in de deksel geschroefd.
Via de dealer waren daar vroeger iets grotere maten in te krijgen maar of dat nu nog lukt ? Uiteraard eerst kijken welke maat er nu inzit.
Enige verbetering werd ook wel eens verkregen door (uiteraard) gebruik te maken van goede bougies en de elektrodenafstand te vergroten naar +/- 0,9 tot 1 mm.
Verder is het zeer belangrijk dat alle vacuumpotjes goed werken en er geen lekke membranen inzitten, de koppelingschakelaar goed werkt en alle vacuumslangen goed aangesloten zijn.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Hallo, petje,

ik heb nu alleen de vac. slng naar de microprocessor, voor het ontstekingstijdstip. het slangetje naar het vacuumdoosje bij de -hand- choke heb ik al afgestopt, dit maakt egeen verschil.

carb volledig uitelkaar geweest, zit 117 in , uit mijn hoofd. heb nog een carb. op reserve, even kijken of ik sproeierruimers kan regelen om te experimenteren.

Die schakelaar bij het kopp. pedaal is om tijdelijk het stationair op te hogen, om schonere uitlaat gassen te krijgen, dus in mijn inziens geen functie voor als ik 50 in zijn 3 rijd?

Alvast bedankt. heb je enig idee hoe veel groter men toen ging ?
naar 125 ? bijv.



grt, peter

oossanen 65

17 jaar

Naar ik meen te herrinneren was de volgende maat 122,5. Maar het is ook al weer 'n tijdje geleden........
Grotere stat. sproeier zal moeilijk worden. Dat zijn de pijpjes die onder de remluchtsproeiers zitten en deze vergroten zal denk ik niet lukken. Was maar 1 maat in, volgens mij.
Kleinere remluchtsproeiers zal meer effect hebben maar dan stijgt wel het benzinegebruik.........
Dat vacuumdoosje dat je afgestopt hebt dient om de chokeklep iets te openen bij koude motor zodat deze niet verzuipt en dus netjes versneld blijft lopen. In de zomer merk je dat niet zo maar des temeer in de winter.
Ontsteking vroeger zetten LIJKT me niet de juiste weg. De verbranding is nu al niet 100 % en wordt er zeker hierdoor niet beter op.
Wel even aan denken dat voor het afstellen van de ontsteking met lopende motor de octaanstekker er uit moet !!
Ook de vervroegingsdoos aan de verdeler kan mede 'n oorzaak zijn. Hiervan waren regelmatig de membranen lek waardoor de vervroeging niet werkte en vacuumlekkage ontstond.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

leuk, je snelle reactie!

ik heb geen vacuum doos, dat regelt die microprocessor doos op de paravan.

ok, dus ik moet aan een grotere hoofd spr, das duidelijk.

ik had idd die stekker(omloopje) eruit gehaald.(blauwe draad)

je vind dus dat die beter normaal afgesteld kan worden, ok.

voor jou is dit oud merk ik, ik reed altijd kadett b en oude fords, dus voor mij is dit een moderne auto, met schijfremmen en electronica.....hihi

ps. ik rij op euro 95


grt, peter

oossanen 65

17 jaar

voorop zit trouwens nog een membraam klepje met veertje, op tekeningen heet dit deellast verrijker, wat kan ik daar aan checken ?


grt, peter

oossanen 65

17 jaar

Waarmee denk je dat ik rij....???

Geen vervroeger op de ontsteking ??

Petje57 0
badge

17 jaar

nee, klopt, dit wordt door die kast van delco electronische geregeld, de 1.3s had wel een vacuum vervroeger dacht ik, dit heeft ook weer met dat milieu euronormmotor te doen.

wat denk je van die deelast verrijker?

oossanen 65

17 jaar

b kadett?

oossanen 65

17 jaar

Bijna, C1,12S , 1975. Niks elektronica........gewoon starten en lopen, zonder protesten d.m.v. stotteren of zo...

Maar met die verdeler wil ik nog wel even nakijken..........volgens mij moet er wel 'n vervroeger opzitten........
Die kast voor het schutbord regelde in ieder geval geen ontstekingstijdstip............
Maar dat wordt dan morgen. De klok tikt door.......

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

ok, maar ik weet dat hij er wel op hoort, er staat op de sticker, van delco, sparktimimg processor ofzo.
en deze hebben idd geen membraam op ontsteking, ok

slaapze!

grt, peter

oossanen 65

17 jaar

Microprocessor Spark Timing System. Inderdaad. Heb het even opgezocht en de NB-versie had geen vervroeger en de S-versie wel.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Hoi,
kom net thuis van weekeindje weg, ook bij constant 80 hikt hij beetje, denk dat ik eerst wat langs inlaatspruitstukpakking ga spuiten, kijken of hij daar stationair op reageert, ivm valse lucht eventueel.
heb nog een sproeier, maat 123 liggen van mijn bmw motor, dacht dat draad hetzelfde was, zou ik even kunnen proberen tuurlijk.

je hoort het, grt, peter

oossanen 65

17 jaar

Nieuws: zojuist hoofdsproeier van b-kadett erin, dus 125 ipv 112,5, gehik lijkt ernstig minder!! alleen echt opzoeken bij de 50 in 3, geeft een klein hikje, ook trekt hij beter en kan ik makkelijker doortrekken.

Waarschijnlijk is het simpel? : door milieu aanpassingen is hij zo arm, dat hij bij warme -nieuwe- motor net goed draait, op het randje. als alles wat ouder is, compressie ietsje minder en wat valse lucht hier en daar (bij speling op gasklepasje) gaat hij dan in kritieke toerentallen hikken, omdat hij domweg te arm staat.

oossanen 65

17 jaar

Mooi zo. Geregeld dus.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.