Beste,
Al een tijd ondervind ik startproblemen met mijn kadett. Vooral bij koud weer (s'ochtens) is het hevig. Ik moet de motor dan lang laten ronddraaien voor hij aanslaat. De startmotor draai in ieder geval hard genoeg rond. Het lijkt net alsof de motor geen benzine krijgt. Echter, de benzinepomp hoor ik draaien, en na een halve minuut starten zal het injectiesysteem toch zeker op druk moeten zijn.
Laats zag ik dat de kabel tussen bobine en verdeler voor 3/4 was doorgesneden. Deze had langs een scherpe stalen beugel geschuurd. Ik heb hem vervangen door een nieuwe, maar de problemen houden aan. Zou door een massacontact van de bobinekabel er een elektrisch defect veroorzaakt zijn?
Als de auto een tijd in de zon heeft gestaan zijn de problemen beduidend minder. Nog niet zoals het hoort, maar toch iets beter. Ik dacht daarom aan een vochtprobleem. Bij controle van de verdelerkap zag ik oxidatie op de verdelerkapcontacten (die voor de rotor). Schoonschuren baatte ook niet. De problemen houden aan.
Het probleem bij het zoeken van de oorzaak is de tijdsinterval. Als de motor start en even draait, start hij daarna veel beter. Dan kan ik lastig de oorzaak zoeken.
Wellicht heeft iemand een tip,
alvast bedankt,
Maurice Salden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoeveel volt staat er op de bobine ? Even meten met voltmeter.
Gr.
[quote=Petje57]Hoeveel volt staat er op de bobine ? Even meten met voltmeter.
Gr.[/quote]
Waar moet ik meten en hoeveel hoort er op te staan? (meten bij ingeschakeld contact neem ik aan voldoende?)
Maurice
17 jaar
Inderdaad, meten bij ingeschakeld contact en het liefst met de draad los van de bobine. Meten op de aansluiting waar 'n + of 15 bijstaat. Deze komt vanaf het contactslot en de draad is meestal voorzien van blanke isolatie. Soms zit er nog 'n 2e draad bij aan, 'n zwarte.
Diezelfde draad ( los genomen van de bobine ) ook meten tijdens starten. De auto slaat dan dus niet aan.
Welk type verdeler zit er op ? Met of zonder contactpunten? D.i.v. met de spanning die nodig is.
Gr.
[quote=Petje57]Inderdaad, meten bij ingeschakeld contact en het liefst met de draad los van de bobine. Meten op de aansluiting waar 'n + of 15 bijstaat. Deze komt vanaf het contactslot en de draad is meestal voorzien van blanke isolatie. Soms zit er nog 'n 2e draad bij aan, 'n zwarte.
Diezelfde draad ( los genomen van de bobine ) ook meten tijdens starten. De auto slaat dan dus niet aan.
Welk type verdeler zit er op ? Met of zonder contactpunten? D.i.v. met de spanning die nodig is.
Gr.[/quote]
Met contactpunten.
PS: Mocht er iets mis zijn met bobine, hoe is het dan mogelijk dat de auto niet goed start als deze koud is, en wel "goed" start als deze een tijdje heeft gedraaid? In hoeverre kan dat elektrisch veroorzaakt/beïnvloed worden?
17 jaar
controleer de brandstof inspuiting eens
volgens mij zit hier een K Jetronic op
wat voor blok zit er in.
als het een injectie is zou je de koude startverstuiver en/of de temp. sensor na kunnen kijken.
17 jaar
[quote=320]wat voor blok zit er in.
als het een injectie is zou je de koude startverstuiver en/of de temp. sensor na kunnen kijken.[/quote]
2.0 E =einspritzung
[quote=320]wat voor blok zit er in.
als het een injectie is zou je de koude startverstuiver en/of de temp. sensor na kunnen kijken.[/quote]
Opel Kadett
Bouwjaar: 1977
Brandstof: Benzine
Motor: 2.0e
Oke.
Op alleen contact ongeveer 9 volt en tijdens starten moet dit meer dan 11 volt zijn.
Is dat niet het geval, dan heb je 'n kabelbreuk tussen de bobine en de startmotor.
Door de te lage spanning tijdens starten heb je onvoldoende vonk bij koude motor om vlot aan te springen.
Als de motor even gedraaid heeft, is de accuspanning al weer hoger en door de hogere motortemperatuur zal deze ook makkelijker aanspringen.
Gr.
Inderdaad, een 2.0e dus injectie. Het is geen K-jetronic maar een L-jetronic. En dit zónder koude-start verstuiver.
Hoe zou je de temperatuursensor kunnen testen?
17 jaar
[quote=mauricesalden]Inderdaad, een 2.0e dus injectie. Het is geen K-jetronic maar een L-jetronic. En dit zónder koude-start verstuiver.
Hoe zou je de temperatuursensor kunnen testen?[/quote]
wat is de herkomst van deze motor?
rekord/e-kadett/manta/ascona/astra/vectra/omega/calibra?
17 jaar
[quote=320][quote=mauricesalden]Inderdaad, een 2.0e dus injectie. Het is geen K-jetronic maar een L-jetronic. En dit zónder koude-start verstuiver.
Hoe zou je de temperatuursensor kunnen testen?[/quote]
wat is de herkomst van deze motor?
rekord/e-kadett/manta/astra/vectra/omega/calibra?[/quote]
Motor is of uit een rekord of uit een kadett C. Deze waren op enkele kleine details na hetzelfde. Het is in ieder geval het type dat bij de carroserie hoort.
17 jaar
wat petje 57 schreef
op deze startmotor hoort naast de start draad nog een aansluiting te zitten op het relais
deze aansluiting ging naar de bobine om een hogere spanning tijdens starten te hebben
deze spaning is tijdens starten ongever 10,5 tot11 volt
je kan ook even een draad van dit contact naar klem 15 op de bobine leggen en dan kijken wat ie doet
als deze aansluiting er niet zit kan je even proberen van af de start draad
Dat zei ik dus. Maar nu eerst even de getallen..........
Gr.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar