Opel Kadett: slippende koppeling

Bouwjaar: 1972, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Heb met name in 3e en 4e versnelling van mijn kadett B bij vlot accelereren het idee dat de koppeling slipt. Achteruit tegen stoep slaat de auto (stationair) wel af. Pedaal zit wel "hoog"maar op de bak wel speling in de kabel(minimaal). Auto vandaag gekocht heeft de afgelopen paar jaar nauwelijks gereden. bak is wel wat nat van (oude) olie .heb de kabel al wat losser gezet,helpt niet echt. Het rare is dat hij het alleen in de 3e en 4e versnelling doet,met name in z'n 4 merk je het.Het lijkt ook dat hij blijft slippen omdat de auto bijna niet harder als 100 wil (1.1).
Als ik met een gangetje van 30 in zijn 2 rem slaat de auto wel bijna af bij bijna stilstaan??.

Iemand een idee wat dit kan zijn/ hoe te verhelpen??

skinniechinook

Geplaatst door skinniechinook (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Kadett? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Inderdaad, koppelingplaat versleten.
Werkje van 3/4 uur voor de handige sleutelaar.
Compleet setje met diafragma kost ong. 250,- euro. Misschien is er ook nog wel 'n losse plaat te krijgen.

Gr.

skinniechinook (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor je reactie, ga de platen controleren.Heb ook al een set in dld gevonden voor €150,80
http://shop.roeser-online.de/o-t-r/defau...

skinniechinook (0), 17 jaar geleden

heb vandaag ff met de handrem erop geprobeerd weg te rijden in alle versn (1 t/m4) dit lukt niet, auto slaat af.
Wel nog steeds bij snel accelereren (gaspedaal onderin) voornamelijk in 4(beetje in 3) verschil tussen mate van versnellen en oplopen motortoerental.
Nog iemand een (ander) idee

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Koppelingplaat vet ?
Denk dat de plaat toch versleten is of diafragma gebarsten.

Gr.

Hans4040 (350) PRO, 17 jaar geleden

Even de bak erachter weg en je weet het.
1/2 uurtje werk.

skinniechinook (0), 17 jaar geleden

Hans4040 vindt voor iemand die het nog nooit gedaan heeft (zoals ik)toch wel optimisch. Denk eerder aan een dag/weekend, maar in iedergeval bedankt voor de reactie ook petje57.

Voor evt. tips en truuks houd ik me aanbevolen.

Heb al een setje (platen,drukgroep en lager) op de kop getikt.

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Bak met lange of korte pook? Lange pook zit met bajonetsluiting vast, korte met borgveer. ( eerst afdekkap verwijderen dan )
Dan gasstang tussen kachelhuis en carburator verwijderen, Anders heb je kans dat later de kachelradiateur stuk. Massakabel accu los.
4 Boutjes aandrijfas los, tellerkabel los, stekkers achteruitrijlicht los, koppeling kabel los, afschermplaatje vliegwiel los, 2 bouten wisselbaksteun los en 6 x M8 boutje van de bak zelf.
Bij losdraaien wisselbaksteun valt bak iets achterover, maar kan geen kwaad en blijft dan gewoon hangen. Bak pak je er nu zo achterheen.
Kijk bij uithalen van de koppeling hoe de plaat gemonteerd zit. Er zit 'n voor- en achterkant verschil in. Bij montage plaat goed centreren, anders wil de bak er niet meer in.

Gr.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.