Opel Vectra: Katalysator uitlaatspruitstuk afgebroken in naad

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v

Hallo,

Ik ben een oprit opgereden waar een stalen pin uit de grond stak van een 5 cm hoog en heb daarmee mijn katalysator uitlaatspruitstuk kapot gereden.
Hij is afgebroken waar de katalysator en het spruitstuk bij elkaar komen, precies in de naad.
Is die verbinding normaal geplakt, gelast of verbonden met een klem?

De klap was niet zo hard dat je zou denken dat een lasnaad zou kunnen breken.
Ik reed stapvoets de oprit naar boven.

Hoe kan ik dit nou maken?

Doom

Geplaatst door Doom (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

kaleido 1 (1900) PRO, 10 jaar geleden

Vermoed gelast , is denk ik wel tezien.
Als erbij te komen is , proberen te lassen.
Om iets af te laten breken is soms niet veel snelheid/kracht nodig.
Moment is kracht x arm.

Doom (0), 10 jaar geleden

Het lijkt giet ijzer te zijn, is dat wel te lassen dan?
Het ziet er niet uit alsof het gelast is.

kaleido 1 (1900) PRO, 10 jaar geleden

Hoe dik is het , zou inderdaad gietijzer kunnen zijn , hoe ziet de breuklijn eruit , korrelig ? dan is lassen niet aan te raden.
Soms lijkt het gietijzer , maar is het met CO2 goed te lassen , heb het wel eens vaker gedaan , gewoon proberen , vanachter de pc is het lastig te zeggen wat het is , zou het zo niet weten of dit deel van gietijzer is.

Doom (0), 10 jaar geleden

Het zit vooraan onder de motorkap achter het hitteschild.
Is misschien een halve cm dik en de breuk is niet korrelig.
Weet je wel welk onderdeel ik bedoel of gis je gewoon wat?

Dit onderdeel kun je bijvoorbeeld niet bestellen bij Heuts.
Ik zou het op de sloop moeten zoeken.

kaleido 1 (1900) PRO, 10 jaar geleden

Ik voel me niet aangevallen hoor !
Probeer je te helpen , als het materiaal inderdaad een halve cm dik is , lijkt de kans groot dat het gietijzer is.
Op de sloop , of origineel , je zou het ook bij bosal in hengelo kunnen proberen.
Succes verder.

Doom (0), 10 jaar geleden

Had gewoon gedacht dat iemand me een precies antwoord zou kunnen geven.
Ik vermoed etc. heb ik weinig aan.
Snap dat je me wilt helpen en dat stel ik ook op prijs.
Ik erger me gewoon dat ik door zoiets kleine zo'n groot probleem heb.

Toch bedankt voor de moeite.

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=Doom]Had gewoon gedacht dat iemand me een precies antwoord zou kunnen geven.
Ik vermoed etc. heb ik weinig aan.[/quote]
Een foto aan de vraag toevoegen schept vaak veel meer duidelijkheid en je kunt sneller tot een oplossing komen.
Een foto zegt meer dan 1000 woorden ;

Moderator Problemcar

Doom (0), 10 jaar geleden

Zal ik de volgende keer meteen erbij zetten, nu gaat het moeilijk heb het provisorisch gemaakt met een klem en een soort gun gum.
Daarna de kat aan het spruitstuk nog eens extra verbonden met dikke ijzerdraad.
Hij blijft voorlopig zitten maar hoelang het houd is de vraag.
Lekt in ieder geval niet.

Bedankt voor de info.

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

Anders een gebruikt deel van de sloop is ook een goedkope oplossing.

Gr. paul

Doom (0), 10 jaar geleden

Hierbij zet ik even een foto van mijn probleem erbij.
Het zou in de naad gelast moeten worden maar welke soort las?

Hopelijk kan iemand me hier nog zekerheid in geven.

http://i43.tinypic.com/2yl49jp.jpg

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Met een CO2 lasapparaat is dit wel afdoende te repareren . De lasser zal die gun -gum niet fijn vinden !

Is die uitlaatbocht daaronder ook niet gestrekt??

Succes.

jan-pelgrim (0), 10 jaar geleden

Het spruitstuk is van gietijzer die pot die er oner aanzit als die ook van het zelfde materiaal is is het wel te lassen ,
niet met co2 maar met gietijzer electroden of anders met koper,
maar je kunt beter naar een goede sloop gaan en probeer daar het onderdeel te kopen dat scheelt een hoop keknutsel.
met meer kan ik je niet van dienst zijn gr jan

Doom (0), 10 jaar geleden

Ja, wat is het nou? wel met co2 of niet? Kan iemand mij meer duidelijkheid geven? Ze zijn beide van gietijzer.

jackvectrac2.0ne (0), 10 jaar geleden

Giet ijzer is niet met mig te lassen maar alleen met speciale electrodes. Tevens is het nodig om het te lassen stuk goed warm te stoken voor het te lassen. Anders breekt het net ernaast weer opnieuw.

Wat eventueel nog kan is met de vlam lassen met zilver waar flux omheen zit.

Hans4040 (340) PRO, 10 jaar geleden

Als je aan het gietijzer gaat lassen, moet het spruitstuk goed vlak gefixeerd worden, tegen kromtrekken.
Het lassen met een lastoevoegmateriaal met een zelfde hoog koolstofgehalte is uitsluitend mogelijk als er voorverwarmd wordt met een temperatuur van 600-800ºC en er aansluitend een spanningsarm gloeibehandeling plaatsvindt.
Het spruitstuk is van gietijzer maar de kat niet, die is van hoogwaardig staal.

Bij het reparatielassen van gietijzer wordt echter in ongeveer 95% van alle gevallen gebruik gemaakt van nikkel en nikkel-ijzer gelegeerde laselektroden.

Met andere woorden: haal een andere op de sloop...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.