Opel CORSA C1.4NZ: Kleppen blijven tikken na vervanging koppakking

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: C1.4NZ, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 44

Kleppen blijven tikken
De koppakking is vervangen
Met het weer opbouwen heb ik de klepstoters leeggedrukt om de oude olie eruit te drukken,
zodat deze weer soepel veerden
De klepstoters moeten zich vullen met olie om spelingsvrij te worden
De eerste week zijn er alleen korte afstanden gereden, dus dacht het licht aan de korte stukjes
Nu heb ik een paar keer langere afstanden de gereden 2x100 en een keer 200km
Maar tikken wordt eerder meer dan minder
Klepstoters en tussen plaatjes zijn allemaal op dezelfde plaats teruggezet
Voor heen nooit dit probleem gehad
Heeft iemand een suggestie wat dit kan zijn

boemer

Geplaatst door boemer (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

jan T (30) PRO, 5 jaar geleden

zou kunnen dat de stoters door vervuiling geen olie door stromming hebben.
wel vreemd dat alle stoters dan het zelfde hebben.
heb je de koppakking voor montage gecontroleerd of die het zelfde was als de oude ivm gaten.

groetjes jan.

Punt (35) PRO, 5 jaar geleden

Laat de motor zonder kleppendeksel draaien .

Is er voldoende olie en met voldoende druk . Kan je ook gelijk voelen op welke "stoters " er ruimte hebben !

Dat leegdrukken is dat subtiel gebeurd met een moer op de bolle kop .

Zo'n stoter wip je zo uit elkaar om te reinigen als dat het probleem zou zijn .

Niet te veel vloeibare kit gebruikt . ??

Succes.

boemer (0), 5 jaar geleden

Hallo Jan, bedankt voor uw reactie
De stoters zijn schoon, oude olie is er uitgedrukt, alle veerden weer soepel
Vandaag er ook nog over nagedacht, komt er wel olie
Nu jouw tip over de koppakking, kan het wel zijn dat het kanaal dichtzit
Ik de pakking gecontroleerd en heb geen verschillen gezien, ondanks dat ik het vreemd vond dat
een paar kanalen waar het koelwater tegen stond dicht zaten, maar dat was bij de oude pakking ook zo
Maandag licht ik de kleppendeksel even en dan moet in het midden een kanaal olie geven
Ik denk dat er toch iets mis is met de koppakking

Groetjes Gerard

boemer (0), 5 jaar geleden

Hallo Punt, bedankt voor uw reactie
Maandag haal ik de deksel eraf om te kijken of er olie komt en kan direct kijken of er speling aanwezig is
en dat er olie komt
Er is zeker geen teveel aan kit gebruikt
De stoters zijn leeggedrukt tussen 2 aluminium platen en veerden weer ligt

Groetjes Gerard

Punt (35) PRO, 5 jaar geleden

We wachten het af. Voor het bovenste deel waar de nokkenas in draait is speciale pakkingvloeistof nodig groen van kleur en zelfhardend als het met metaal in aanraking komt. Dit is bij opel verkrijgbaar.

Ook de tuimelaars kunnen slijtage vertonen met een voelbaar drempeltje waar de nokkenas op loopt , vervangen zonodig .

Vr . Groet.

boemer (0), 5 jaar geleden

Kleppendeksel gelicht, olie aanwezig
Maar bij 2 kleppen lag het drukstuk er uit, dat was het euvel
Ik heb dit nog gecontroleerd bij het opbouwen dat alles goed zat
Ik alles verder daarna afgebouwd tot alles gereed was en niet tussentijds gestart
Omdat alle klepstoters leeg waren zijn deze bij de start er waarschijnlijk al tussen uitgewipt
Om het te verhelpen heb ik een hoekijzer gebruikt met de gaten overgenomen van de klepdeksel
Hiermee kon d.m.v. een bout M8 en een verlengstuk M8 de klepstoter indrukken zodat de olie er weer uit was
Hierdoor had ik wat extra ruimte en kon de drukplaatjes weer makkelijk op de plaats brengen
Daarna de motor weer gestart, en hij loopt weer als een zonnetje, zonder getik
Jan en Punt bedankt voor jullie mede werking

Punt (35) PRO, 5 jaar geleden

Al doende leert men. Vr. groet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.