hallo
ik heb een opel astra 1.6 van 2000 staan waar waarschijnlijk de klepstoters kapot van zijn want hij tikkert behoorlijk
iemand enig idee wat ik het beste kan doen en wat het ongeveer kan kosten?
groeten gerrie
Geplaatst door honda maniac (0) , lid sinds 14 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
22 Reacties
anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden
heb je al eens olie met filter ververst en juiste olie erop
Punt (35) PRO, 14 jaar geleden
Graag eerst even flushen en spoelen. Succes
honda maniac (0), 14 jaar geleden
hallo jah ik heb gister olie ververst en oliefilter vervangen en er zit 10w40 op die moest erop volgens brezan automaterialen
maar wat bedoel je precies met flushen en spoelen?
mvg gerrie
stefan84 (0), 14 jaar geleden
Google eens op Forté Gerrie, dan kun je het e.e.a. lezen over het spul, dus ook wat het doet en hoe je het moet gebruiken..
Gr Stefan
cgv (0), 14 jaar geleden
Forte motor flush toevoegen aan bedrfijfswarme motor, (bij eerste keer 2 flesjes), Motor ongeveer 3/4 uur laten lopen en dan olie en FILTER vervangen, en nieuwe olie erin doen met als toevoeging Forte Top End Treatment voor je klepstoters. O,ja die flesjes van FORTE kun je alleen bij een garage bedrijf verkrijgen.. Suc6.
anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden
olie eraf 5w30 erop
honda maniac (0), 14 jaar geleden
oke dus als ik het goed begrijp forte motor flush erop (2 flesjes) dan olie en filter vervangen 5w30 erop plus die toevoeging forte top end treatment en dan eens weer kijken wat ie dan doet?
mvg gerrie
Punt (35) PRO, 14 jaar geleden
Gerrie hoe is het met dat klepgeluid,heeft het al verbetering gebracht. Als monteur wil je graag weten met welke motor je te maken hebt. Stel dat je toch stoters wilt wisselen dan kan dit bij de 8 kleppers wel zonder alles uit elkaar te halen. Een rateltje na een start hoort zo ,maar als er een of enkele eigenwijs blijven klepperen kan je die opsporen. Bij 16 kleppers moeten de nokkenassen er uit. Vuile olie is bijna altijd de oorzaak, daarom VOOR olie verversen eerst dat spoelmiddel er in en 1/2 uur laten draaien (niet rijden) en je hoort al snel dat het werkt. Bij minder ernstige gevallen werkt 3/4 liter ATF ook. Succes.
honda maniac (0), 14 jaar geleden
hallo ben ik weer zat even zonder internet maar hij kleppert behoorlijk bij warme en koude motor het is trouwens een 8 kleppertje de auto is trouwens van mijn broertje dus het moet zo min mogelijk kosten daarom kan ik dus beter eerst dat spoelmiddel gebruiken ofniet? en als ie het dan nog doet kan ik altijd nog de stoters eruit pakken ik heb ook geinformeerd bij een autospeciaalzaak in de buurt en die kunnen niet aan forte komen maar wel van die spoelmiddelen maar dan van het merk wyn's kan deze ook dan? of is die niet zo effectief
mvg gerrie
Punt (35) PRO, 14 jaar geleden
Gerrie voor dat we van alles gaan kopen , haal het kleppendeksel er af en kijk of je schade aan de nokken ziet . Krasjes en drempels is foute boel. Bij de oudere motoren kwam het vaker voor ,maar dit is nog een jong ding.of is sterk verwaarloosd. Succes.
honda maniac (0), 14 jaar geleden
oke ja is net zo makkelijk maar ik ga dan uit van dat laatste maarja maar wat bedoel je precies met foute boel moet ik dan de cilinderkop gaan reviseren?
Hans4040 (390) PRO, 14 jaar geleden
Probeer eerst eens 5W30, zonder al die flauwekul van spoelen en flushen...
De auto is van 2000 dus van vervuiling kan nog geen sprake zijn.
Dus ouwe olie eruit en 5W30 erin, met nieuw filter.
Mocht de motor daarna nog tikken, dan helpt een vloeibare monteur uit een flesje ook niet....
Punt (35) PRO, 14 jaar geleden
Gerrie eerst kijken dan praten we verder. Groetjes.
Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden
Controleer ook de Nokkenas op slijtage, is een kwaaltje van deze motor.
Willem
honda maniac (0), 14 jaar geleden
oke ik zal eerst eens even onder het kleppendeksel kijken en daarna zie ik wel verder haha
bedankt alvast jongens ik laat nog wel van me horen
mvg gerrie
honda maniac (0), 14 jaar geleden
hallo nou ik heb gisteren het kleppendeksel er even af gehad en de nokkenas heeft verder geen diepe krassen of drempels maar wel een soort van streepjes in de lengterichting van de nok maar dit is wel gewoon glad zitten verder geen bramen of scherpe delen aan
mvg gerrie
Punt (35) PRO, 14 jaar geleden
Draai de krukas nu zover rond dat de 2 nokken per cilinder naar boven staan gericht. Druk nu de hydraulische stoters van die betr. cilinder in. Test dit bij alle cilinders nadat je de nokken naar boven hebt gedraaid. Stoters die met gemak indrukbaar zijn vv. Noteer ze en doe dezelfde proef nadat je de motor even hebt gestart met het kld. op zijn plaats gelegd. Bij vervangen de veer aan de onderkant indrukken en weg nemen. Nok omhoog en druk met een hamersteel de klep wat in en druk zijdelinks de tuimelaar weg.waar de veer zat. Let er op dat de pil op de klepsteel niet van zijn plaats komt of in het olieafvoerkanaal verdwijnt. Bij een goed onder houden motor is helder schoon. Na montage de nokken met wat molycote invetten. Succes.
Punt (35) PRO, 14 jaar geleden
Gerrie heb je de tik al onder controle of wacht je op een gunstig gesternte. ik ben toch wel benieuwd of het goed gaat? Zijn de tuimelaars schade-vrij. groetjes.
honda maniac (0), 14 jaar geleden
hallo
jah ik heb even gekeken nog tussen de bedrijven door en alles lijkt schadevrij te zijn maar ik heb niet alles los gehad want heb nog niet al het juiste gereedschap
liggen i.v.m. verhuizing
groetjes
honda maniac (0), 14 jaar geleden
hallo
nou de astra ik eindelijk klaar hoor ik ben laatst voor alle zekerheid nog even langs een garage geweest en daar zeiden ze direct de krukaslagers liggen eruit dus een andere motor leek de goedkoopste oplossing zeiden ze logisch want hun wouden natuurlijk wel wat verdienen haha
tog wou ik een second opinion en ben met me vader naar een oude vriend van hem geweest die altijd monteur is geweest die heeft dus gekeken en geluisterd en dacht dat de waterpomp stuk was dus die vervangen plus de riem en alles en wat denk je?? probleem verholpen gelukkig maar anders was ie nog duurder uit geweest
tog nog bedankt voor jullie goede raad jongens
groeten en goed weekend gerrie
Punt (35) PRO, 14 jaar geleden
Toch nog weer een gelukkig mens vandaag . Dat getikker kwam dus van een een lagere plaats van de pomp en riemspanner. Ik ken de geluiden maar moeilijk te omschrijven door en voor een ander. Groeten Jan.
honda maniac (0), 14 jaar geleden
haha ja en mijn broertje helemaal die kan weer gerust rondrijden . Maar nogmaals bedankt voor jullie tips
groeten gerrie