Opel Astra: Temperatuurmeter werk niet meer

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Hallo,

Sinds een aantal dagen werkt mijn tempatuurmeter niet meer van een astra g. Motortype is volgens mij zx16xel. Heb de thermostaat al vervangen maar nog geen verbetering. Ik weet dat de enige koelwatertemperatuurmeter vlakbij de thermostaat zit.
Volgens mij is deze ook wel goed want als ik hem eruit trek slaat de vin direct aan.
Alle zekeringen ben ik ook al bijlangs geweest kan ik ook niks ontdekken.
Heeft een van jullie enig idee wat er aan de hand kan zijn??

Alvast bedankt,

Gert

gertdev

Geplaatst door gertdev (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Gert,

Volgens mij heb je een aparte sensor ( 1 polige ) voor de meter op het dashbord, als je die even los trekt en de kabel aan de motor ( massa ) houd, zou de meter moeten uitslaan, als hij dat doet zal de sensor defect zijn, doet hij nog niks, kan het in de bedrading dan wel instrumentenpaneel zelf zitten.

Gr Stefan

gertdev (0), 14 jaar geleden

Oke dankje wel ik zal het zo even proberen.

gertdev (0), 14 jaar geleden

Hallo,

Heb het geprobeerd maar er gebeurt niks op de meter. Het is trouwens een 2-polige stekker. Maar bij mijn weten is deze sensor nog wel goed want gister heb ik de auto laten draaien tot hij warm was en de vin sloeg uit zichzelf aan. Op de temperatuurmeter is alleen helemaal niks te zien.

MVG Gert

gertdev (0), 14 jaar geleden

Weet iemand of je de auto uit kan laten lezen op fouten ofzo?
Gister zei iemand dat tegen mij.

Dus is dit mogelijk en kan ik er dan achter komen wat er aan de hand is?

MVG Gert

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ja, hoor. Auto's zijn al sinds 1986 uit te lezen. Bij Opel is dat geen enkel probleem.
Maar ik denk dat dat hier wat overbodig is.

Je hebt 3 temperatuur sensoren. 1-tje in de buurt van de onderkant van de radiateur. Die is voor de koelvinnen. Die werkt dus.
Dan heb je er 1-tje met 1 draad, die is voor het dashboard en 1-tje met 2 draden en waarschijnlijk een blauwe stekker. Die is voor de motor-ecu.

Beide laatsten zit op of rond de cylinderkop of thermostaathuis - dus OP de motor.
jij moet diegene hebben met 1 draadje.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Precies zoals Oldford omschrijft, Zoek die sensor met 1 kabel eraan, haal het stekkertje eraf en zet hem op contact, hou de kabel tegen de massa, als nu de meter naar max uitslaat, is de sensor defect, gebeurt er nog niks, blijven er 2 dingen over, of een kabelbreuk / slecht contact of de teller is defect..

Gr Stefan

gertdev (0), 14 jaar geleden

Oke bedankt voor jullie antwoorden,

Maar kan iemand mij in godsnaam dan vertellen waar deze sensoren zitten? Misschien dmv een tekening ofzo?

Gert

gertdev (0), 14 jaar geleden

Hallo,

Heb vanmorgen de auto naar de garage gebracht. De enige sensor die zij tot nu toe kunnen vinden is die op/bij het thermostaathuis. Deze is ook vervangen maar dit was niet de oplossing er gebeurt nog niks op de meter.
Ze hebben de auto ook uitgelezen maar er is geen foutcode o.i.d.

Dus als iemand mij kan vertellen waar de andere sensor(en) zit(ten), graag!!!!

BVD Gert

kleijn (0), 14 jaar geleden

hebben ze ook gekeken of de meter zelf kapot is
dat is ook een mogelijkheid
had je de afbeelding toegestuurt maar dat is niet meer nodig zie ik

gertdev (0), 14 jaar geleden

Nee dat hebben ze niet gedaan, daar zat ik zelf ook al aan te denken. Bedankt voor je afbeelding trouwens maar volgens is het niet van de goede motor. ik heb namelijk motortype x16xel.
Hoe zou ikzelf eventueel kunnen testen of het klokje kapot is? Zonder gelijk 1 van de sloop te halen en die te proberen.

MVG Gert

kleijn (0), 14 jaar geleden

als je de draad van het pilootje op massa gehouden hebt
en hij doet nog niets kun je ervan uitgaan dat het klokje rot is
je hoeft trouwens alleen het klokje maar te vervangen
die kun je er uit halen wel je dashboard even uit bouwen
voor het inbouwen van je dashboard even controleren of die het doet.

gertdev (0), 14 jaar geleden

Dat hebben we geprobeerd met de enige sensor die we konden vinden. De meter sloeg inderdaad niet uit.
Het dashboard heb ik er al een keer uitgehaald om te kijken of er niks aan de hand was dus het in/uit bouwen is geen probleem.

We zullen morgen even verder horen van de garage. Zal nog wel even melden of ze naar het klokje kunnen kijken.

Groet Gert

gertdev (0), 14 jaar geleden

Bij de garage hebben ze niks kunnen vinden. Ze hebben ook het dashboard getest met een of andere computer maar die deed het wel. Wat overblijft is dus een draadbreuk o.i.d. Vandaag heb ik de auto weer opgehaald.

Zag trouwens een losse stekker hangen onder bij de hoofdzekeringenbak. Geen idee waar die in moet. Maar het schijnt dat er wel vaker loze stekkers zijn. Morgen breng ik de auto naar de opel-dealer die zal er dan even naar kijken. Hoop dat die wat meer kan meten of doen.

Als het is opgelost of ik kom er nog niet uit dan laat ik wel weer wat horen.
Of er moet hier iemand zijn die nog wat weet?

MVG Gert

kleijn (0), 14 jaar geleden

als je het dashboard toch los hebt liggen trek dan een draad van pilootje
naar de meter weet je gelijk of het draad breuk is

gertdev (0), 14 jaar geleden

Heb de auto weer terug, het zit ergens tussen de computer en het klokje of toch het klokje zelf wordt gezegd. Ook schijnt de auto in een noodprogramma te lopen, hadden ze ook uitgelezen.
Volgende week gaat de auto weer naar de garage om te repareren. IVM ziekte kon de auto niet blijven staan.

Er schijnt iets te zijn met de egr-klep of gasregelklep.

MVG Gert

kleijn (0), 14 jaar geleden

dus je bent zogezegd niets opgeschoten
dit had je zelf al bedacht

gertdev (0), 14 jaar geleden

Hallo,

Nou het mysterie is eindelijk opgelost. Ik bleek met het boren van een gat in het schut ( voor de voeding van de versterker) draden te hebben geraakt, 3 in totaal waardoor ook de computer ontregelde en de motor vreemd liep.
En nog even voor alle duidelijkheid, er zit toch echt maar 1 temperatuursensor op de motor!!

MVG Gert

kleijn (0), 14 jaar geleden

ja en gebruik de volgende keer een brander


kun je geen gat boren[url=http://img221.imageshack.us/i/lachenc.gi...][img]http://img221.imageshack.us/img221/2686/...[/img][/url]

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

Klopt Astra-G en Corsa-C hebben 1 temp sensor..

overige oudere opels 2 sensoren..

willem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.