Opel Tigra: koelsysteem

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400 16V

hallo ik heb deze wagen binnen gekregen omdat hij op 3 cilinders liep en slagen in de inlaat dit bleek een gebroken nokkenas te zijn en daardoor ook 2 kleppen krom dus kop gedemonteerd en naar revisiebedrijf gebracht waar deze kleppen werden vervangen en dan ook nog de geleiders iets mee gedaan daar er blijkbaar een probleem is dat deze zich vastzetten door koolaanslag en dan werd de kop ook gevlakt nu heb ik dit allemaal terug gemonteerd nieuwe koppakking en bouten alles aangetrokken zoals voorgeschreven nu maakt deze wagen druk op het koelsysteem en is er ook zoals ze zeggen mayonaise op de oliedop en in de slang van de carterontluchting ik weet hier geen raad meer mee wie kan mij helpen alvast bedankt

peter8797

Geplaatst door peter8797 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Tigra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Die sludge wat je ziet kan condens zijn, krijg je van korte stukken rijden, niet meteen iets om je zorgen over te maken, of heb je nu geen olie vervangen na dat de kop er weer opzit ? Dan kan het zijn dat er wat koelvloeistof bij de olie terecht is gekomen.

Maar waarom bouwt hij nu druk op ? Dat kunnen meerdere oorzaken hebben.

** Lucht in systeem..
** Kop gescheurt..
** Koppakking verkeerd..
** Montage fout..

Is de kop ook afgeperst geworden ??

Maar wat noem jij druk ? Wat van druk op het systeem is normaal bij warme motor, maar de slangen moeten niet zo hard als een baksteen worden want dan klopt er ergens iets niet, ook mag er geen druk meer op staan bij een koude motor, bv s'morgens..

Je kan eens een cilinderlektest laten uitvoeren, of even meten of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten met een CO snuffelaar.

Gr Stefan

peter8797 (0), 14 jaar geleden

ik ga nu eerst eens een lektest laten doen kop is niet afgeperst want is voordien niet warm gelopen of zoheb dit nog nooit mee gemaakt en heb toch al enkele honderden koppakkingen vervangen van verschillende merken

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Heb je nog nooit een gescheurde kop gezien ?

Als je er al honderden koppakkingen vervangen hebt, zul je wel kunnen weten waardoor hij druk op kan bouwen.

peter8797 (0), 14 jaar geleden

jawel hoor maar waarom kan deze kop dan gescheurd zijn als ik een wagen binnen krijg die warm loopt of druk op bouwt laat ik de kop af persen en vlakken als hij niet gescheurd is

stefan84 (0), 14 jaar geleden

In #3 zeg je dat hij niet warm is gelopen, misschien niet op het moment dat jij hem in handen had, maar weet je ook wat ervoor gebeurt is of hoe dat ontstaan is ? Dat is ook vaker een vraagteken.

Maar als voor de rest alles goed is, gok ik toch op de kop of koppakking, hij moet ergens druk opbouwen, en meestal door de eerder genoemde dingen.

Zijn de slangen van de radiateur bij koude motor ook nog hard van de druk ? En bouwt hij snel druk op, of komt dat ook geleidelijk ?

Verlies je ook koelvloeistof omdat de druk te hoog oploopt ?

Bij vrijwel elke auto staat er druk op het koelsysteem, dat is ook normaal, maar ik neem aan dat je wel weet wat je zegt, aangezien het niet de eerste keer is.

saltastic (0) PRO, 14 jaar geleden

Volgens opel (tis 2000) mogen deze cilinderkopen niet gevlakt worden. Misschien zit daar het Hoogte van de cilinderkop controleren

Benodigd speciaal gereedschap:

Schuifmaat

Aanwijzing: De motorgebonden waarden staan vermeld bij de desbetreffende technische gegevens.

Let op

Pakkingsresten verwijderen en afdichtvlakken reinigen. Voor het reinigen mogen geen metalen, scherpe gereedschappen worden gebruikt. Voorkom dat het afdichtvlak van de cilinderkop wordt beschadigd.

De hoogte van de cilinderkop moet van het afdichtvlak aan de kant van het deksel tot het afdichtvlak aan de kant van het blok worden gemeten.

Voor de maten en de toleranties verwijzen wij u naar de "Technische gegevens" van de desbetreffende service-instructie. Als de gemeten waarden niet met de gespecificeerde waarden overeenkomen, moet de cilinderkop worden vervangen.

Aanwijzing: Afvlakken van cilinderkoppen met meerdere kleppen (4 kleppen per cilinder) is niet toegestaan. Deze cilinderkoppen mogen in geen geval worden afgevlakt.

Let op

Afvlakken is uitsluitend bij benzinemotoren met 2 kleppen per cilinder toegestaan.

Bedenk dat het afvlakken van de cilinderkop uitsluitend binnen de gespecificeerde maattoleranties toegestaan is. Bovendien moet na het afvlakken de diepteligging van de kleppen worden gecontroleerd. Na het afvlakken moet ook worden gecontroleerd of er cilinderkoppakkingen van verschillende diktes worden gebruikt. Voor de maten en de toleranties

saltastic (0) PRO, 14 jaar geleden

ben je er nog verder uitgekomen????

peter8797 (0), 14 jaar geleden

ik heb de cilinderkop bij het revisiebedrijf liggen om af te persen en volgens hun kan het niet met het vlakken te maken hebben zij zeggen als je naar de technische gegevens moet kijken dat je dan geen enkele kop mag vlakken maar zodra ik meer weet laat ik iets achter alvast bedankt

peter8797 (0), 14 jaar geleden

kop was niet gescheurd ik heb deze keer de pakkingen bij opel zelf gekocht en zo terug in mekaar gezet en zoals het er tot nu uitziet is het probleem opgelost

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Tigra of stel zelf een nieuwe vraag.