***Gegevens van m'n auto
Opel Astra
1400cc 44KW
Benzine
Origineel van 09/01/1996
***Probleem
Wanneer ik rijd met m'n auto (buitentemperatuur van 10 à 15 graden) loopt de temperatuur van het koelwater op tot 100°C en daalt tot een 95°C. (Temperatuur gemeten op motor en zichtbaar op dashboard). Vervolgens loopt de temperatuur weer op tot 100°C om weer te dalen naar 95°C en zo gaat dat door. Als ik de auto stationair laat draaien springt de ventilator aan op 100°C. Voorheen kwam m'n watertemp-metertje zelden boven de 90°C bij het rijden. Hoe kan dit? Ik heb de waterpomp er al uit gehad, zuiver gemaakt, verder niets aan de hand. Probleem is er nog steeds. Er is niet de indruk dat er verlies is van water en ook het oliepijl daalt of stijgt niet. Het exacte schakelpunt van de thermostaat ken ik niet maar is volgens catalogi 100°C-95°C. Ik heb toch sterk de indruk dat m'n motor veel te warm loopt. Ook merk ik dat als ik na een ritje de dop van m'n waterreservoir draai, het water begint te borrelen doorheen het hele watercircuit, weet niet of dat wel normaal is. Ontluchten heb ik gedaan door de dop eraf te halen, verder kan ik geen ontluchtingsventieltje vinden.
De verwarming in m'n wagen werkt OK.
Hetgeen misschien ook erg vreemd is; tussen waterpomp en radiator zit een rubberen S-bocht. Bij het oplopen van de temperatuur loopt de temp in het begin van die S-bocht (kant motor) erg hoog op en einde van de bocht (aansluiting op radiator) blijft relatief koud, echter wanneer de temperatuur nog hoger oploopt (100°C) , blijkt ook het einde van de rubberen aansluiting heet te worden, waarna ook de temperatuur aan de uitgang van m'n radiator hoog wordt.
Kweet er weinig raad mee, maar ik heb toch sterk de indruk dat m'n motor heter loopt dan voorheen.
Iemand raad? Dank bij voorbaat.
Rietvelder
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat de thermostaat (in de slang, voor het bypass circuit) kapot is. Kan ook zijn, dat je een lek hebt bij de cilinderkoppakking, maar dit kun je zien, doordat je water uit het koelsysteem verbruikt, dus vemindert. Maar gezien je uitvoerige beschrijving, ook de grote verschillen in temperaturen in de S-slang, denk ik de thermostaat!!
Succes met het inbouwen, Biomus
Biomus,
Ja, ik dacht ook de thermostaat, maar die doet toch enkel de ventilator aanslaan. En dat gebeurt ook, de ventilator slaat aan op 100°C (metertje dashboard). Daarom lijkt me dat OK.
'T is toch zo dat die 100°C gemeten wordt op de motor, en volgens mij dient dat enkel ter indicatie op het dashboard. De temperatuurmeting die m'n thermostaat doet schakelen zit op de radiator. Zou het misschien kunnen dat de temperatuur gemeten op de radiator hoger is dan de temperatuur die ik aflees op m'n dashboard en dus eigenlijk de thermostaat pas schakelt op een hogere temperatuur dan 100°C?
Rietvelder
20 jaar
of welke thermostaat bedoel je dan? Heb wel een thermostaat zien zitten, onderaan de ventilator, maar verder niets, zit er nog ergens een thermostaat in de slang zelf? Wat bedoelt u met het bypass circuit? Dank
Rietvelder
20 jaar
100 graden is vrij normaal voor de astra ik heb zo 2jaar gereden niets aan de hand.
De themostaat zit in het waterpomphuis achter de D-riem.
De thermostaat in de radiator is een thermo kontakt voor de ventilator.
gr. Willem
kheb de waterpomp zowat binnenste buiten gedraaid, volledig uitgepoetst, geen thermostaat gevonden hoor.
Rietvelder
20 jaar
probeer eens met het thermocontact van de radiator te reinigen , als hier een laagje kalk of andere aanslag op zit , verhoogt de temperatuur waarop je ventilator aanslaat . als je dit reinigt kan de temperatuur al een 10-tal graden zakken ; dit probleem heb ik reeds enkele malen gehad bij verschillende wagens met soortgelijke klachten . De thermostaat is natuurlijk ook een mogelijkheid , zeker controleren !! succes
20 jaar
Rinus, je haalt wat door elkaar! er zijn in dit geval 2 meetsensoren (1 Temperatuur voor aanwijzer en ventilator (bediening)) en een mechanische thermostaat (werkt met was dat op een bep. temp smelt, en zo een doorlaat maakt). Die laatste is volgens mij defect. Waar die zit, kan ik je niet direct vertellen, maar zit meestal bij de pomp in de buurt. Ik heb er ook al eens een terug gevonden in een slang (door de druk erin gepropt). Hier moet Opeltje of een ander je even verder helpen.
Morgen vertel ik je ook over de bypass, als je daar prijs op steld!
Succes, Biomus
20 jaar
De sensor die de ventilator doet aanslaan heb ik er ook al uit gehad, zag er nog heel goed uit.
Die mechanische thermostaat lijkt me een goede mogelijkheid, maar ik kan em echt niet vinden. Weet iemand waar die precies zit? Dank.
Rietvelder
20 jaar
als het een klepper is zit de thermostaat achter de distributie gemonteerd. bij een 16 klepper voor op de cilinderkop, waar de dikke bovenste radiateur slang aan zit.
overigens denk ik ook dat de thermostaat defect is.
Ik heb eventjes moeten zoeken maar heb de thermostaat toch gevonden. Achter de distributieriem, meer bepaald in het watercircuit tussen motor en radiator. Thermostaat vervangen en die bleek inderdaad de dader. Koeling werkt weer als voorheen.
Met dank aan alle reply'ers.
THANX
Rietvelder
20 jaar
Mooi zo, weer een tevreden klant. :-)
Biomus
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar