Opel Corsa: Koelventilator Opel Corsa

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2XE

Probleem:
Temperatuurmeter loopt op tot boven 100 graden en koelventilator treed NIET in werking.
Auto staat elders (circa 125 km van huis) en ik wil dit repareren.

Vraag:
Waar zit bij deze motor de thermoschakelaar die de radiator bediend?
Zit de thermoschakelaar op een gemakkelijk bereikbare plaats om eenvoudig te vernieuwen?
Moet ik het water eruit laten lopen of kan ik hem zo vervangen en naderhand wat bijvullen?

Graag antwoord zodat ik goed voorbereid daar naar toe gaan en deze klus kan maken.
Andere tips ook welkom

peter sr

Geplaatst door peter sr (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

kaleido 1 (1680) PRO, 9 jaar geleden

Oke , Loopt hij ook zover op als je er gewoon mee rijd ?
Heb je gecontroleerd of de ventilator als zodanig nog wel werkt , als deze zelf defect is , heeft al het andere geen zin.

peter sr (0), 9 jaar geleden

Alleen bij file en stilstand (stoplicht) loopt de temperatuurmeter op.
De Opel heb ik niet thuis maar op 125 km afstand, dus precies hoe en wat moet ik nog ter plaatse zien (ik ben eigenaar, eigenaar weet weinig af van auto's)

peter sr (0), 9 jaar geleden

Sorry, ik ben GEEN eigenaar van de auto en moet deze voor iemand anders repareren

kaleido 1 (1680) PRO, 9 jaar geleden

Gewoon de ventilator rechtstreeks voeding geven , zodat hij altijd werkt , hoef je al die andere ongein daar niet uit te vogelen.
Naar huis rijden en dan daar met alle spullen bij de hand , het eens rustig bekijken.

kleijn (0), 9 jaar geleden

Inderdaad ff de thermoschakelaar lussen zit in je radiateur aan de zijkant

peter sr (0), 9 jaar geleden

Probleem nog NIET opgelost.
1. Ik heb de stekker van de thermoschakelaar losgemaakt en in de stekker de verbinding vd twee draden doorverbonden, op contact gezet en de ventilator gaart NIET draaien.
2. Dus thermoschakelaar NIET defect
3. Ik heb de stekker van de koelventilaor losgemaakt en spanning op de aansluiting van de koelventilator
4. Koelventilator draait dan wel.
5. De bedrading van de thermoschakelaar nagelopen: 1x bruin welke is doorverbonden met de massa vd auto en 1x bruin/witte draad welke is verbonden met de ventilator
6. Dus de thermoschakelaar zorgt ervoor dat de massa bij verhoogde watertemperatuur contact maakt met de massa
7. Volgens mij moet er op de zwarte draad van de koelventilator stroom staan, echter is dit NIET het geval, ook niet als je hem op contact zet.
8. Heb in de kabelboom nog gemeten op deze draad maar geen onderbrekening, echter daar waar de kabel naar binnen gaat heb ik niet kunnen meten.

Wie weet waar deze zwarte kabel naar toe gaat onder het dasbord zodat ik verder kan zoeken???????

Voorlopig heb ik een draad vanf de aansteker met schakelaar de ventilator handbediend gemaakt zodat bij stilstand/ file ik deze handmatig kan inschakelen

kaleido 1 (1680) PRO, 9 jaar geleden

Zekeringkast .

kleijn (0), 9 jaar geleden

Staat alleen stroom op als fan een seintje krijgt van thermo schakelaar

peter sr (0), 9 jaar geleden

Zit hier nog een relais tussen en weet iemand welk zekeringsnummer ik moet hebben.
Ik heb wel een vraagbaak van een Opel Corsa C maar dat schema komt niet overeen met die van de Corsa B

P.Rutser (0), 9 jaar geleden

relais ja ,waar ?
zekering f20 30A.
zekeringskastje onderste rij 5de van links.

op de zwarte draad van de ven moet spanning staan als het contact aan staat,komt van f20

bruin/wit gaat niet rechtstreeks naar de ven maar via een relais k51.

peter sr (0), 9 jaar geleden

Mijn Corsa heeft geen airco, volgens de opeldealer (afd. verkoop onderdelen) heb ik dan geen relais.
Op de zwarte draad staat echter geen spanning.
Zitten er op zekering f20 nog andere stroomverbruikers zodat ik kan controleren of daar wel stroom op staat?
Kan ik eenvoudig bij de bedrading komen achter de zekering f20 door bijvoorbeeld de zekeringskast te demonteren?

Deze vragen heb ik omdat ikzelf in Brabant woon en het probleem zich voordoet bij mijn zoon in Maastricht, m.a.w. de Opel staat niet bij mij thuis maar ik wil dat graag goed voorbereid ter plaatse in Maastricht oplossen.
Alle tips hoe dit op te lossen zijn dus welkom

P.Rutser (0), 9 jaar geleden

Eerst even kijken of zekering f20 heel is , dat is het makkelijkst.
Zekering er uit en ohms doormeten.
Zwarte draad moet spanning op staan(bij contact aan)of er nu een relais in zit of niet.
Zekering is ook voor airco maar die heb jij niet.

P.Rutser (0), 9 jaar geleden

Ik zie dat je op meerdere plaatsen aan het zoeken bent(goed zo hoe meer zielen hoe meer vreugde)
Doet het de aanjager van de verwarming het? zekering f15 (helemaal rechts in de zekeringen kast)
Zoo niet dan is er iets met het contactslot.

peter sr (0), 9 jaar geleden

Klopt, ik wil deze klus graag goed voorbereiden en van alle kanten proberen op de storing op te lossen.
De aanjager van de kachel doet het, dus zekering f15 is ok.
Eind volgende week heb ik de Corsa om e.e.a. te controleren en zodra ik iets meer concreets weet en evt probleem heb gevonden, zal ik dat vermelden.

Ik zal zekering f20 eruit halen, zekering doormeten en meten of er bij contact aan, er spanning op staat.
Weet je ook toevallig van waar de zekering de spanning vandaan krijgt, zodat ik dat vervolgens kan controleren.

peter sr (0), 9 jaar geleden

Gisteren het volgende probleem gehad wat mogelijk heeft te maken met mijn eerder probleem van de ventilator.
Plotseling ging olielampje, oliedruk lampje en oranje motorelektronica lampje branden, motor viel uit en kon niet opnieuw gestart worden.
Opnieuw gedraaid aan contactsleutel en deed helemaal niets. Daarna contactsleutel eruit en vervolgens opnieuw gestart en hij liep weer.

Mogelijk dat iemand ditzelfde probleem ooit heeft gehad en mij verder kan helpen en weet waar/hoe ik deze storing kan verhelpen.

peter sr (0), 9 jaar geleden

Het probleem met niet werkende koelventilator is opgelost, zekering f20 bleek na controle kapot te zijn door los contact, echter was niet doorgebrand.


Plotseling (tot nu toe eenmalig voorgekomen)branden van oliedruk, oranje en dynamo lampje en vervolgens dat de motor uitvalt:

moderator (0) PRO, 9 jaar geleden

@peter sr:

Open voor je nieuwe vraag even een nieuw topic. De storing heeft niets te maken met je koelprobleem.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.