Opel vivaro 1.9dti 2002: Koelvin draait bij koude motor na 2 min koude start. Kachel ook niet warm

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1900

Beste leden,

1. Heb een Opel Vivaro gekocht en viel me op dat na de koude start de koelvin begint te draaien.
Er zit geen airco op.
De koelvloeistofmeter dashboard stond op 0


2. Verder constateerde ik voordat ik de motor startte, dat er lucht (PFFSST) uitkwam nadat ik de expansievat open draaide. De motor was koud en niet gestart.

Tijdens het rijden blijft de temp.meter gewoon in het midden.
Kachel wordt op den duur wel warm binnen, na een scherpe bocht en wordt het warm,.

Wie weet raad? Alvast bedankt!

Mvg

vwboratdii

Geplaatst door vwboratdii , lid sinds 12 jaar geleden

35 Reacties

kaleido 1 PRO, 7 maanden geleden

Dat je bij het los draaien iets hoort wat met drukverschil te maken heeft , is niets ernstigs , is vrij normaal.
Dat de ventilator al begint te draaien bij koude motor duid op een storing in het koelsysteem , uitlezen zou ik mee beginnen , liefst met goede en geschikte apparatuur .

vwboratdii, 7 maanden geleden

Bedankt voor je reactie!
Ga ik morgen doen. Moet ik nog iets specifieks uitlezen? Er zal geen foutcodes staan, denk ik?

kaleido 1 PRO, 7 maanden geleden

Ik vermoed van wel , niet voor elke storing gaat je motor check lampje branden.
Sensoren op waardes uit laten lezen .

vwboratdii, 7 maanden geleden

Hoi, daar ben ik weer.
Zojuist uitgelezen, 2 fouten:
1. P1635-B: Glow Device Circuit General Error - Present
2. P0115-6: Engine-Coolant Temperature Sensor Circuit Tange / Performance - Intermittent

Ik had water bij gevuld tot de max (koude stand) was onderaan in de expansievat. Stukje mee gereden en nu is het water helemaal vol tot bijna de dop.
1. Hoe kan dat?

Stukje gereden van 15 min, De kachel wordt niet warm. En de slangen ook koud (en lauw bij thermostaat).
2. Kan dat misschien aan waterpomp liggen?

Verder heb ik de waarde uitgelezen van de het koelwater, was 55-59 graden (conform wat ik ook uitlees op de teller).

vwboratdii, 7 maanden geleden

Aanvulling: Koelvin draait nou niet. Heel vreemd

kaleido 1 PRO, 7 maanden geleden

Sensor veroorzaakt samen met het lage kvs niveau de fan reactie , ik vermoed tevens lucht in het systeem , ontlucht met vacuumpomp is een optie.

vwboratdii, 7 maanden geleden

En hoe zit het dan, wanneer ik in de ochtend de dop van de expansievat open doe, dan hoor ik lucht eruit komen. Is dat normaal in de koude stand?
Alvast bedankt

    Misschien zit er idd lucht in. Ik snap hem. Moet het dop goed dicht trowuens of beetje los na vastzetten? - vwboratdii, 7 maanden geleden

vwboratdii, 7 maanden geleden

"s morgens dop opengedraaid, kwam 1,5L koelvloeistof eruit (koude stand).
Motor gestart, stationair laten draaien, Ontlucht, kwam veel lucht uit de ontluchtigsnippel (retourslang kachelradiateur). Dop open gelaten en iedere keer beetje bij beetje water bijgevuld zodra deze onder minimum komt.

Gewacht tot de thermostaat open ging, alles ging prima.
Dop erop en stukje gereden, de koelslang naar de Radiateur is heet en erg hard.
1. Is dit normaal dat het hard is?

Onderste radiateurslang is lauw en zacht.
2. Is dit normaal?

Wanneer ik een stukje gereden heb, geen lekkage gezien of iets dergelijks.
Waterniveau is net boven max.
Wanneer ik de dop eraf haal (warme stand motor draait) Komt koelvloeistof net onder de dop uit. En als ik weer dicht doe, dan zakt het niveau naar net onder de max.
3. Is dit normaal?

Alvast bedankt wederom!

P.S. Kachel wordt nu wel goed warm

kaleido 1 PRO, 7 maanden geleden

Zou nog een paar keer goed ontlucht en en stoppen met dat open dicht draaien van de dop , zeker bij warme motor , je veroorzaakt alleen maar meer problemen .
Zorg dat je systeem goed ontlucht is , daar lijkt het nu wel op kachel wordt warm , ga rijden en hou je kvs niveau in de gaten.

kaleido 1 PRO, 7 maanden geleden

Ik neem aan dat je met water koelvloeistof bedoeld , anders moet alles er uit en vervangen voor de juiste soort koelvloeistof.

vwboratdii, 7 maanden geleden

Hi Kaleido 1: Hoe zou ik goed moeten kunnen ontluchten?
En hoe kan ik ontluchten en/of bijvullen zonder dop eraf te halen? Is het iedere keer open en dicht doen van de dop niet goed?
Alvast bedankt!

vwboratdii, 7 maanden geleden

Ik doe eerst bijvullen met water tijdelijk (er zit al genoeg rode koelvloeistof in dat vermengd zich wel). Als alles goed gaat, dan ververs ik gehele koelvloeistof. Ik wil namelijk eerst kijken of het niet aan de koppakking ligt.

vwboratdii, 7 maanden geleden

Misschien ontlucht ik verkeerd. Heb je misschien een stappenplan voor me? Alvast bedankt

    En moet de kachel heet of koud staan? - vwboratdii, 7 maanden geleden

kaleido 1 PRO, 7 maanden geleden

Dat mengen kun je vergeten , dat was vroeger , toen je antivries moest mengen met water , tegenwoordig geeft water toevoegen schade.
Als het om de koppakking gaat , laat dan je koelwater testen op aanwezigheid van verbrandinggassen , ben je sneller aan je antwoord.

vwboratdii, 7 maanden geleden

Ok, bedankt! Ga ik idd doen.

vwboratdii, 7 maanden geleden

@Kaleido 1 Vanochtend gekeken , de koelvloeistofniveau staat nu keurig tussen min en max in.
Ben ik nu ready met ontluchten?

kaleido 1 PRO, 7 maanden geleden

Als alles verder werkt , kachel wordt warm , temperatuurmeter netjes in de midden , ventilator slaat aan , wanneer nodig , zou ik het eerst maar eens rustig aan kijken.

vwboratdii, 7 maanden geleden

Ok, ik zal een weekje tegenaan kijken. Bedankt voor je input!

vwboratdii, 7 maanden geleden

Update:
Vandaag stukje gereden, kachel wordt netjes warm (was toen eerst niet het geval)
Alleen zag ik opeens de temp.meter uitslaan van 90 graden naar 120 en weer terug en weer 100. Dit gewoon op 1 moment. Wanneer de meter 120 graden aantikt krijg ik melding STOP..

De auto aan de kant gezet, motorkap geopend, niks bijzonders te zien.
De slang die naar de radiateur toegaat, is warm en hard.
De onderste slang van de radiauteur is koud.
1. Wat moet ik nog doen?

Ik heb de ontluchtingsnippel van de thermostaat nog nooit geopend, was me te heet en lastig bij te komen.

    Aanvulling; En ik hoor trouwens lucht uit de dop (had ik niet helemaal dicht gedaan, vastdraaien en beetje terug) komen met beetje koelvloeistof. Zodra ik de dop een beetje open doe, dan komt er kvs omhoog en doe ik meteen weer dicht en zakt de kvs. - vwboratdii, 7 maanden geleden

kaleido 1 PRO, 7 maanden geleden

Dop moet gewoon goed vast , maar laat de koelvloeistof eens testen op aanwezigheid van verbrandinggassen dan kun je een gescheurde kop of lekke koppakking uit sluiten .

vwboratdii, 7 maanden geleden

Juist, dat zou ik idd gaan doen. Ga ik doen. Bedankt!

vwboratdii, 7 maanden geleden

Morgen ga ik op gaslucht testen. Heb zojuist nieuwe dop erop gezet. trouwens, voor de zekerheid
De auto een dag niet gereden, en zodra ik de dop los draai, spuit er kvs uit. Heel gek?

Heb een vraag vooraf, heeft deze motor een egr koeler? Indien ja, waar zit deze? Deze zou ook kunnen lekken toch?

vwboratdii, 7 maanden geleden

Test op de uitlaatgassen is helaas niet doorgegaan. Was een beetje te druk.
Even een vraagje:
Indien de EGR koeler lek is, zou deze ook uitlaatgassen in de KVS kunnen pompen?

vwboratdii, 7 maanden geleden

Ik heb even uitgezocht, deze auto heeft geen EGR koeler via KVS

vwboratdii, 7 maanden geleden

@Kaleido 1:
Nieuwe dop erop, nu hoor ik geen drukgeluid meer bij het openmaken van de expansievat.
Wel zie ik plasje water wat er uitkomt tijdens het rijden (waarschijnlijk van al die keren dat ik steeds bij heb gevuld.) Komt er nu uit, denk ik. Na een rit van 20 min, wordt de kachel warm en waarschijnlijk gaat de thermostaat open, en staat het water onder de min. En de bovenste radiateurslang is keihard. Wat zou het kunnen betekenen?

kaleido 1 PRO, 7 maanden geleden

Laat er anders eens een garage naar kijken , we komen zo niet tot een eindoordeel, koelsysteem laten controleren op uitlaatgassen.

vwboratdii, 7 maanden geleden

Ja, dat ga ik sowieso laten doen. Ik laat het je weten. Thnx

vwboratdii, 7 maanden geleden

Ik heb vandaag even mijn camera in de motorruimte gestopt, en zie dat er een plas kvs achter en de zijkant de motorblok ligt onderaan.

.
    Op de bak eigenlijk - vwboratdii, 7 maanden geleden
    Thermostaat hangt er boven, maar deze lijkt droog te zijn. Wat kan het nog meer zijn? - vwboratdii, 7 maanden geleden

kaleido 1 PRO, 7 maanden geleden

Nu kom je verder , systeem afpersen en kijken waar het begint te lekken , dit doen met koude motor , zou toch het koelsysteem laten controleren op verbrandinggassen , denk dat er meer aan de hand is.

vwboratdii, 7 maanden geleden

Ok, dat ga ik doen Kaleido 1.
En kan de koppakking ook buitenkant lekken? Komt er dan KVS uit of olie?

vwboratdii, 7 maanden geleden

Voor de geïnteresseerden, video gemaakt:
https://youtu.be/0RuHO83CV8g

kaleido 1 PRO, 7 maanden geleden

Koppakking kan naar buiten lekken , laat hem afpersen als hij koud is , je ziet op het filmpje ook nog een ontluchtings punt voorkomen.

    Ontluchtingdpunt, bij welke tijdstip in de film? - vwboratdii, 7 maanden geleden
    Op de thermostaat bedoel je? Die had ik los gedraaid, maar kon niet zien of er iets uitkwam, Zitten alleemaal slangen ervoor. Heb even los gedraaid en weer dicht gedaan om te kijken of er een verschil was, dus niet. - vwboratdii, 7 maanden geleden

vwboratdii, 7 maanden geleden

Vandaag het volgende gedaan:
De garage waar ze een Co2 sniffer hebben, had geen tijd.
Dus verder gekeken, auto op de brug gezet.
Waterpomp lekt niet.
1 slang naar de kachel vervangen, de ontluchtingsnippel is afgebroken tijdens ontluchten.
Helemaal ontlucht, en de radiateurslang (bovenzijde) hard en heet. Onderste radiateurslang hard en koel-lauw.
Op zich zou het zo moeten horen, dan doet de radiateur goed zijn werk, Maar dit is wel te overdreven dat de onderste slang koel blijft, terwijl de bovenste slang niet aan te raken is?

Radiateur verstopt? Als ik de koelribben raak, is het helemaal heet, maar de onderste slag is koel

vwboratdii, 7 maanden geleden

Kan iemand mij uitleggen hoe de stroming van koelvloeistof verloopt bij deze motoren?
Is de bovenste radiateurslang komt daar warme kvs in of komt deze eruit?

En kan iemand mij de procedure voor ontluchten voor deze type motoren uitleggen?

Bedankt

vwboratdii, 7 maanden geleden

Wordt steeds minder gereageerd in problemcar forums. Ik zie handjevol dezelfde mensen steeds reageren helaas. Dat was aantal jaren geleden heel anders geweest. Heel jammer eigenlijk...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vivaro of stel zelf een nieuwe vraag.