Opel Vectra: Koelvloeistof verbruik

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i

Onze Vectra 'verbruikt' koelvloeistof.

Onlangs zijn waterpomp, distributieriem, spanrollen, thermostaat, radiateur en de klepdekselpakking vervangen. Bij een koude motor komt achter het dashboard een klotsend/borrelend geluid vandaan. Op een volle tank benzine verbruikt de auto ruim een halve liter koelvloeistof. Ik dacht een natte plek gezien te hebben onder de radiateur, maar deze verklaart het hoge verbruik niet.

Heeft iemand tips of suggesties waarmee ik geholpen kan worden?

Mvg Martin

Gekeihoofd

Geplaatst door Gekeihoofd (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Koppakking lek, althans een begin ervan.
Aangezien de rest allemaal al vervangen is, blijft er niet veel anders over.

Gr.

Gekeihoofd (0), 16 jaar geleden

Is dit een probleem dat snel verholpen moet worden, en wat kost dat mij ongeveer?

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Is beter van wel. Symptonen zijn: koelwater verlies, veel druk op het koelsysteem. Goed te merken als je de dop van het koelwatertankje open draait, ook bij afgekoelde motor.
Pakkingsetje incl. klepkeeringen kost +/- 100,- euro en kopbouten +/- 45,- euro.
Bouten moeten vervangen worden.
Cilinderkop even laten vlakken. Kosten +/- 45,- euro. Werk: incl. keeringen vervangen, dé- en montage: ongeveer 3 tot 4 uur x ????? euro.


Gr.

Gekeihoofd (0), 16 jaar geleden

@Petje57 bedankt voor je snelle reactie en advies.

Wat gebeurt er wanneer ik dit niet op korte termijn repareer, en in wat voor een tijdsbestek kan ik dan problemen verwachten?

Helaas lijd ook ik aan geldpest!

Mvg Martin

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Nou ja.......Het waterverbruik zal alleen maar meer worden.......... Pakking is meestal bij de 3e of 4e cilinder lek. Op een gegeven moment krijg je startproblemen omdat er koelwater in 'n cilinder komt en deze in 1e instantie niet meewerkt. Met name bij koude motor. Verder beginnen er dan witte stoomwolken uit de uitlaat te komen, ook bij warme motor.
Water smeert niet, dus erg best voor de zuigerveren is dat ook niet.........
De geldpest zal alleen maar verder om zich heen grijpen..........
Je kunt natuurlijk ook half ( laten) repareren. Kost in 1e instantie minder maar dan moet je over 'n paar maand opnieuw hopen dat je een goed kraslot hebt...........

Gr.

Gekeihoofd (0), 16 jaar geleden

Dat word dus effe inschikken met rekeningen en uitgaven. Een auto is toch wel een kostbaar bezit, en moet toch bij gehouden worden.

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Tja, helaas.........Het is een dure hobby en de penningmeester van de regering komt nog steeds tekort, zo te horen.
Controleer dus eerst of je (veel) druk op het koelsysteem hebt en houdt. Met name dus ook bij koude motor.

Gr.

Gekeihoofd (0), 16 jaar geleden

Een collega kaarte mij aan dat het ook nog lucht, aanwezig in de kachel kan zijn. Dit zou er nog in zitten van de keer dat ik de radiateur en thermostaat heb vervangen. Ik heb sindsdien de kachel niet aan gehad.

Laat ik hopen dat dit de boosdoener is.

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

als ik me niet vergis heeft deze wagen een zelfontluchtingsysteem, dop open draaien en motor stationair laten draaien kan eventuele lucht uit de leidingen verhelpen, kan natuurlijk ook totaal verkeert zijn, ben geen kenner :p

groetjes en succes alvast

Frank3158 (0), 16 jaar geleden

een luchtbel alleen verklaart niet dat je koelwaterverlies hebt.

je schrijft: "Ik dacht een natte plek gezien te hebben onder de radiateur, maar deze verklaart het hoge verbruik niet."
waarom zou dat niet kunnen?
als je rijdt komt het systeem onder druk en je kunt dus wel eens meer kvs verliezen dan je denkt.

zoals petje schrijft controleer hoeveel druk er op het systeem komt.
die lekkage kan nl ook veroorzaakt worden door teveel druk wegens lekke kp.

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Die lucht in de kachel is niet het restant van de reparatie met de koeler en thermostaat.
Die lucht komt er in door de lekke koppakking...........
Als het koelwater verdwijnt, zal er toch iets anders (lucht)voor in de plaats moeten komen, anders klapt het hele koelsysteem in elkaar........
En aangezien het koelsysteem naar buiten toe helemaal dicht is, kun je wel raden waar dan de lucht vandaan komt........

Gr.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.