Ik ben in het bezit van een Astra Stationwagon C 1,6 NZ uit 1993, GLS-uitvoering.
De temparatuurmeter blijft sinds enkele maanden onderin hangen en slaat pas uit als ik
bijvoorbeeld langere tijd stilsta met draaiende motor (bijv. file). Wil dit euvel oplossen als
de distributieriem vervangen wordt (denk dat thermostaat kapot is).
Sinds enkele dagen hoor ik onder het rijden een geluid van "stromend water" onder aan de voorruit.
Eergisteren constateerde ik onder het rijden dat de temparatuurmeter erg snel opliep.
Ben gestopt en zag na het openen van de motorkap dat het reservoir van de koelvloeistof helemaal leeg was.
Ik heb de kachel aangezet en de ventilator op de hoogste stand gezet en ben nog enkele honderden meters doorgereden en heb toen met gewoon kraanwater het reservoir gevuld en huiswaarts gereden.
Onderweg besloeg de voorruit en er hing ook een vieze lucht in de auto.
Heb sindsdien niet meer met de auto gereden.
Vandaag wel even in het tankje van de koelvloeistof gekeken. Hier zat nog water in.
Wat kan er aan de hand zijn? Waarom dat geluid van "stromend water"?
Wie kan me helpen?
Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie antwoorden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dat geluid van stromend water komt door lucht in het systeem.
heel vaak is bij deze wagens de koppakking lek waardoor er dus verbrandings gasen in het koelsysteem komen en je dat dus hoort als stromen.
laat de koppakking testen.
dat van die lucht zo je zo uit gaan van iets lek aan de kachel radiateur maar voor het zelfde geld is er wat op het spruitstuk gekomen wat je rook maar ja dar slaat hij niet van aan.
groetjes jan.
Gezien je verhaal 99,99% zeker dat het kachelradiateurtje lek is. Dit verklaart het koelwaterverlies en daardoor het "stromend water" geluid.
Is redelijk makkelijk te vervangen.
Middenconsole moet er even uit en dan de bak onder het radiateurtje verwijderen. Onder de motorkap de beide koelslangen losmaken ( kunnen erg vast zitten ) en dan valt ie er al uit.........
De "normale" lage motortemperatuur komt inderdaad door een defecte thermostaat. Kost je wel extra brandstof.........
Bedankt voor jullie antwoorden.
Het is inderdaad de kachelradiateur. Alvorens ik aan de klus begin heb ik nog een vraag.
Op het bedieningspaneel zitten 3 knoppen.
Links = regeling koud/warm.
Midden = Aanjager en achterruitverwarming.
Rechts = Luchtverdeelschakelaar.
De middelste knop krijg ik er niet af.
Zitten aan de linker- en/of rechterknop stangen en/of kabels waarmee je extra voorzichtig moet zijn?
Zelf heb ik het gevoel dat, ook al haal ik middenconsole er uit, ik niet bij de bak onder de radiateur kom!!??
Ik wacht weer op jullie antwoord en alvast bedankt!
Groeten.
13 jaar
De bediening hoeft er niet uit. Kan allemaal blijven zitten. Alleen de middenconsole moet er uit.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar