close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra 1996: op com verloopkabel vraag

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 ecotec

wegens aanhoudende problemen met mijn blokjes ( 2 autos )
heb ik zelf een op-com setje besteld. met een extra verloopstekkerje.

en netjes thuis bezorgd gekregen.

ik natuurlijk meteen geinstalleerd en naar de vectra (B1) gelopen en ingeplugd.
werkt perfect ( 16 pins aansluiting )
kom overal mooi in. kan alles uitlezen. en nog 1 en ander programeren zelfs.....

toen naar de tigra gelopen en die willen uitlezen. met het verloopstekker
toen begon het.
hij kon de ecu niet verbinden. bleef hij constant op hangen.
ik de astra geprobeerd. precies hetzelfde probleem.

aangezien de vectra zonder problemen werkt weet ik dus 100% zeker dat de op-com en software werkt....

ik het verloopkabeltje doorgemeten.
en het viel meteen op dat de 16pins kant 5 gaten bezet heeft en de 10pins kant er maar 4.

ik kabeltje open gemaakt ( krimpkous eraf ) en blijft dat de 5de kabel gewoon niet aangesloten zit.

ik heb het uitgetekend om het duidelijk te maken.

nou heb ik ergens op een forum gelezen dat degene naast de zwarte normaal de ECU connector is.....
deze bedoel ik :


wat hier de B is is op mijn plaatje de gele.

nou is mijn vraag : heeft iemand een werkend verloopstekker en zou je deze kunnen meten?
en kijken of je wel 5 aansluitingen hebt?

of.....................

want ik heb verder gekeken dan mijn neus lang is.

ik ben erachter gekomen dat mijn op-com versie 1.44 is want bij settings en dan test interface geeft hij dit duidelijk aan. ook in het flash programma OPCOMFUT2.9B



na het lezen van 25 verschillende fora kom ik erachter dat je voor oudere autos eigenlijk 1.33 nodig hebt
en dat normaal 1.39 voor nieuwe is. over mijn 1.44 word nergens een woord gerept.........

dus ike wil slim zijn en OPCOMFUT2.9B gedownload om firmware aan te passen.
maar dat gaat niet. als je wilt flashen naar 1.33 hangt hij vast en stopt hij met een melding

zie onderstaand plaatje


dus.
terug flashen naar 1.39 gaat niet.
terug flashen naar 1.33 gaat ook niet.


dus maar met het programma proberen of ik eruit kom....

ik heb nu werkend op mijn laptop staan :

OP-COM versie:
090714 deze werkt gewoon op de vectra
090821d deze werkt gewoon op de vectra
110207a maar hierbij vind hij de opcom interface niet. zegt sluit aan en installer drivers ( heeft ook ander drivers dan de 090 reeks.
110530a nederlands maar hierbij vind hij de opcom interface niet. zegt sluit aan en installer drivers ( heeft ook ander drivers dan de 090 reeks. en ik heb ook nog geen crack dus zeurt ie nog over activatie

maar geen enkel programma werkt op de tigra of op de astra.

wat ik wel zie is als ik op diagnostics klik.
dan 1996
dan tigra
dan engine
dan X 16 XE
dan geeft ie wel aan diagnostic connector PIN 7.......

en volgens mijn eerste plaatje zou dat net pin 2 moeten zijn........ terwijl de bruine 7 draad op G zit en niet op B waar volgens de tekening de ECU zou moeten zitten.

kan het niet zijn dat de stekker gewoon verkeerd in elkaar zit.
ik kan namelijk nergens een toewijzing van de 10 of 16 pins stekkers vinden waaraan ik kan herleiden hoe ze in elkaar zouden moeten zitten....
ik ben bang dat als ik dat losse draadje gewoon lukraak ga aansluiten op mijn ecu ik dadelijk iets kapot maak.

ik vermoed dat ik G en B moet omdraaien....

vandaar de vraag als je een verloopkabel hebt . kan je ff uittekenen? of doormeten? of heb jij er wel 5 ?

help....

Geplaatst door

duvelke (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik ken heel weinig van al die computertesters maar weet wel dat ik met mijn Seven ook geen verbinding kon maken op de Omex 500! Bleek het gewoon iets te maken te hebben met de communicatiesnelheid van dit oudere type van Omex. We moesten dus die snelheid aanpassen en toen hadden we direct verbinding.
Ventileer het maar even omdat wij zelfs de computer gedemonteerd hadden enz. alvorens we de juiste vriend aan de telefoon gekregen hebben die hiervan op de hoogte was!!!

ovi 0

13 jaar

Op-com is ontwikkeld voor auto's met de 16-polige stekker en voor modellen vanaf 1996.
Mocht een ecu in 1996 toevallig ook ongewijzigd daarvoor gebruikt zijn, dan kan een verloop werken (voor de motor).
Een ecu die wel voor 1996 in gebruik was, maar niet meer in combinatie met de 16-polige stekker zal het nooit gaan doen (met Op-com).

Verloop is gewoon goed. 16-polige heeft 2 massa aansluitingen en de 10-polige maar 1.
Motor ecu communicatie zit op G, blink codes zit op B.

En wat de cracks betreft: vindt je niet dat de maker van dit schitterende programma recht heeft op een beloning?
Of te wel, als dit allemaal zo goed is, waarom koop je dan niet een originele versie - met ondersteuning.

oldford 0
badge

13 jaar

sorry is misschien een beetje onduidelijk aangezien ik ook weer zo slim ben geweest om het er niet bij te zetten.

maar de tigra weet ik 100% zeker dat hier op-com op werkt omdat deze reeds 2 maal gereset is door een kennis met een op-com.
alleen deze had versie 1.33 of 1.39

dat werkt gewoon goed. met de verloopstekker


ik heb toen besloten zelf een te kopen aangezien ik
1 regelmatig aan opels sleutel dus het zich terug verdiend.
en 2 dat ik niet constant aan iemand anders moet vragen of hij tijd heeft om naar mijn autos te kijken.

wat cracks betreft. over het algemeen betaal ik netjes voor software. echter toen ik deze netjes gekocht heb, en dus ook betaald. zat er al een cd bij met software waar ook een crack bij stond.
aangezien ik dacht dat het misschien aan de software kon liggen heb ik gegoogeld en meerdere complete forums gevonden over uitleg van op-com en diverse versies van software. het ging mij er om dat ik mijne werkend kreeg. niet zozeer om illegale software te krijgen. ik heb er namelijk in eerste instatie al voor betaald. voor ondersteuning ben ik al een tijdje aan het mailen. maar ik vermoed dat de aansluitingen verkeerd in de stekker zitten. maaar ben bang voor kortsluiting als ik lukraak ga proberen. vandaar de vraag of iemand het wil naameten.

gtz

duvelke 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.