Hallo mijne heren ,ik heb de volgende vraag.
Het gaat over een Opel astra met een 1.7 turbo dieselmotor.Deze auto is met regelmaat 1 liter (en vaak meer)koelvloeistof kwijt.Hij lekt nergens.
Als hij koud start rookt hij best wel wit/grijs,bij een benzine motor ruik je bij een doorgeslagen koppakking de verdampte koelvloeistof maar bij deze diesel ruik ik niet dezelfde geur.Waarschijnlijk omdat het een diesel is,en daar heb ik geen ervaring mee.
Als hij met een koude motor gaat rijden is hij na 1 kilometer al rond de 90 graden warm!
De thermostaat gaat in ieder geval wel dicht en ook open,want als de motor die 90 graden heeft bereikt is ook de radiator helemaal warm.
Heb ik het goed als ik zeg dat de koppakking is doorgeslagen?Of zit ik er (ik heb namelijk geen ervaring met dieselmotoren)helemaal naast en is het iets anders?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je wel goed gekeken boven de Dynamo, daar willen de 1700 diesels wel eens meer lekken, als dat het geval is kan je een radiateur-pilletje ingooien en onder controle houden. Groeten Niels
Nee,daar lekt hij niet.Kan hij ook langs de turbo lekken,want die is watergekoeld.
Turbo watergekoeld ???? (nooit van gehoord bij opel)
Maar grote kans dat er een scheur in de cilinderkop zit komt vaker voor bij de 1.7 diesels
20 jaar
Vandaag heb ik de kop er af gehaald,en inderdaad een scheurtje tussen de in en uitlaatklep van cilinder 2.
Onvoorstelbaar eigenlijk dat daar toch zo veel koelvloeistof langs kan verdwijnen!
deze scheurtjes maken niets uit.komen vaker voor zonder koelvloeistof lekkage...laat de kop eens afpersen..dan weet je het zeker.
Dat zal ik dan eens laten doen.Maar als dat het niet is,moet het toch bijna de koppakking wel geweest zijn?Ik hoop dat je gelijk hebt (zoals zo vaak!)Opeltje,maar wat moet het anders zijn?Financieel gezien ben ik natuurlijk liever gered met een koppakking dan een ruilkop.
Er is aan de koppakking op het eerste gezicht niets te zien,maar je weet maar nooit natuurlijk.
Wat zijn overigens de juiste aantrekkoppels voor de kopbouten?
als het koelsysteem verder niet lekt, en de kop dicht blijkt te zijn zal het inderdaad de koppakking wel zijn. wel nieuwe kopbouten gebruiken!
40nm+75 graden+75 graden
Als het aan mij ligt gaan we de kop af laten persen ,en weten we daarna wat we ermee moeten doen.
Is het trouwens normaal dat er in het nokkenas-riemwiel geen paspen zit?(er zit wel een boring in de nokkenas,maar geen gaatje in het nokkenas-riemwiel.Ik vind het raar,want het het is nu moeilijk om het merkteken goed te krijgen.
En dan heb ik het nog niet eens over het loslopen van de bevestigingsbout op de nokkenas,dan kan alles verlopen!
Alvast bedankt en ik laat de uitkomst wel lezen.
klopt inderdaad dat er geen borgpen in zit. om de timing af te stellen heb je speciaal gereedschap nodig.
Gisteravond een nieuwe kop voorzien van nieuwe kleppen,en gemonteerd en afgesteld.Het probleem blijkt vooralsnog verholpen te zijn.We hebben de oude kop niet meer af laten persen.
Iemand van een revisibedrijf vertelde ons dat de kop best dicht kon zijn,maar dat een scheur vaak later alsnog voor problemen kan gaan zorgen.
We wachten nu maar even af,maar ik denk dat het probleem opgelost is.
Bedankt (alweer)voor de technische gegevens en het meedenken!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar