Opel Vectra: koelwatertemperatuur

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900

Mijn wagen is een Vectra C stationwagen juist voor het face lift model dus met afgekapte voorlichten 1900 diesel 85kw en vertoont volgende problemen:
Tijdens de zomer met aanhangwagen in de bergen indruk dat trekkracht van de wagen afneemt maar heb daar verder geen aandacht aan besteed.
Nu drie maanden verder gaat mijn temperatuurmeter van het water nauwelijks omhoog na een rit van 47km waarvan 37km autosnelweg tegen een snelheid van 120.
Dezelfde dag in de namiddag terug huiswaarts gereden en de temperatuur liep op tot bijna 80° maar valt daarna terug naar laagste punt, volgende ochtend terug hetzelfde temperatuur liep op tot 72° om tegen dat ik ter plaatsen was terug naar laagste punt te zijn gezakt.
Heb gisteren nog een klein ritje gedaan en meter begon ligt te stijgen en wanneer deze terug viel naar laagste stand even ontkoppeld en motor in toeren laten gaan en dan zag je hem even terug stijgen om daarna weg te vallen.
Dachten eerst aan thermostaat die blijft hangen maar de terugval van de temperatuur verwijst naar een ander obstakel waarschijnlijk.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Vriendelijke groeten,

Ronny

Ron405

Geplaatst door Ron405 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

De 1e vraag moet zijn of de meter op het dashboard wel goed aangeeft, kan gewoon defect zijn.
Dus eerst maar eens kijken hoe warm de radiateur wordt met een infrarood thermometer of motor-computer uitlezen en koelwater temp. bekijken.
Is de motor werkelijk zo koud dan is de thermostaat de hoofdverdachte, maar kan ook zijn dat de koelvinnen continue draaien.

N.B.: Elke auto heeft in meer of mindere mate een vermogensverlies in de bergen. Hoe hoger je komt hoe meer verlies en een turbo-auto heeft daar nog iets meer last van. Dat komt omdat de lucht ijler is en er minder zuurstof in zit. Op 800 meter hoogte scheelt het al een procent of 6-7.

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik vermoed toch de thermostaat, daar deze vaker voorkomt bij deze motoren.

Willem

Ron405 (0), 14 jaar geleden

Hallo,
dank je voor jullie mogelijke oplossingen waarom dit zo lang geduurd heeft is dat ik mijn wagen niet kon missen.
Nu probleem was inderdaad de thermostaat. Nogmaals bedankt Oldford en Willem12089.

Ronny

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.