Ik heb een vreemd probleempje, de astra stationwagon (type G) uit 1999 met airco, 140.000km op de teller verliest koelwater met antivries (rode antivries), er borrelt niks in het tankje als de motor loopt dus geen lekke koppakking denk ik dan, na een nacht stilstaan staat er nog steeds druk op het systeem, dit is te horen als ik de dop van het vultankje losdraai.
Maar op 150 km verliest hij 500mL water met koelvloeistof, ik ruik wel soms een koelvloeistofachtige geur van de auto dus vermoed ik een probleem met de verwarmingsradiateur, maar ik voel eronder geen nattigheid, en aangezien na ruim 12 uur nog steeds een overdruk in het systeem zit vraag ik me dan ook af of ik het bij het verwarmingssysteem moet zoeken.
motortemperatuur blijft normaal, kachel werkt prima.
Ik zou er barsleaks in kunnen gooien maar ik vraag me af of dat nou wel zo verstandig is.
Iemand dit al eens eerder meegemaakt en suggesties ?
het probleem is overigens ontstaan na een grote beurt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Persoonlijk ben ik niet zo voor het toevoegen van anti lek middellen omdat ze meestal meer problemen veroorzaken als dat ze oplossen.. denk aan verstoppingen in kachel radiator etc.
Je hebt of een klein lekje of toch een heel klein lek van een koelwaterkanaal naar een cylinder.
Eerst het koelsysteem uitwendig controleren op zichtbare lekjes, slangen, slangklemmen etc.
Radiator geen lekje? etc.
Wil je zeker weten of de koppakking heel is dan snuffelen in het reservoir van het koelwater reservoir, dan weet je dat je geen lek hebt van cylinder naar koelwater kanaal.
Olie controleren, oliedop, op sludge en schuim.
Kachel radiateur kan lek zijn/slangklemmen niet goed.
Bij de grote beurt misschien een waterslang los gehad en niet goed dicht weer bevestigd?
|Cor
Ik kon zo geen gekke zaken ontdekken aan sludge e.d., volgens mij hebben ze wel het koelwater vervangen dus wellicht is daar iets niet goed gegaan met een slangenklem oid, na het rijden is dat natuurlijk niet meer te zien, de slangen zijn natuurlijk wel een jaar of 8 oud dus misschien ergens een klein scheurtje oid.
Als er na ee nnacht stilstaan nog druk op het potje staat zou het heel goed de koppakking zijn.
als er een lek in het systeem zit zou zeker de druk eraf moeten zijn na een nacht slapen.
laat een snuffelaar in het tankje hangen om te snuffelen naar uitlaat gassen oid.
Willem
bij een lekke koppakking zou ik bij het starten va de motor bubbels verwachten in het tankje, of is dat bij dit type nu juist niet het geval ?
zelfs na een nachtje stilstaan, mag er een kleine overdruk op het systeem blijven staan. Wat nog normaal is en wat niet, is vanop afstand natuurlijk moeilijk te beoordelen.
De lekkage die jij hebt, is misschien het makkelijkst te controleren door het koelsysteem even af te persen met een 1 tot 1-1/2 bar overdruk. Indien je een schuertje in een slang, slechte slangklem of kapotte waterpomp hebt, loopt het water er daar wel uit.
PS, is er tijdens die beurt ook iets aan je distributie gedaan ????????, volgens mij moet je deze via de waterpomp opspannen, en grote kans dat dan de o-ring achter de pomp kapot is getrokken.
Groeten Marcel
Aan de distrubutie/waterpomp is deze keer niks gedaan, die zijn bij 117.000 al vervangen.
toch maar ff langs de garage om het af te laten persen denk ik, ik heb hier thuis daar de mogelijkheid niet voor, ik neem aan dat de verwarmingsradiateur geen zwak punt is bij deze opels dus dan zal een van de oude slangen poreus zijn geworden oid.
Mark
of je kachel een zwak punt is ?????, hmmm, ik heb er nog geen vervangen die lek is van een astra, maarja, wie ben ik. en als hij lek is, dan zal er na een paar liter lekkage toch wel wat nattigheid in je vloermat te voelen moeten zijn.
Pompje lek komt vaker voor volgens mij.
Groeten Marcel
Ik heb het idee dat als er een kleine lekkage zit in de verwarmingsradiateur hij het vrolijk verdampt aangezien het water is met antivries, al sik het goed gezien heb zit de verwarmingsradiateur voorin onder de middenconsole in een bak, koelwater zal daar niet makkelijk uitkomen, ik zal vanmiddag eens een klein gaatje an de onderkant boren van de bak om te kijken of er wat uitkomt, de pomp verwacht ik niet omdat hij 13.000 km geleden vervangen is en het tot nu toe geen problemen heeft gegeven.
Het is vaak lastig zoeken naar een koelwater lekkage.
mark
ik zou hem eerst eens even laten afpersen, dat is een klusje van niets, en waarschijnlijk kun je dan wel ergens water zien weglopen.
zonde dat ik mijn gereedschap voor de helft nog ingepakt heb staan ( ben pas geleden verhuist) anders zou ik hem wel kunnen afpersen, maar ik weet bijgod niet in welke doos ik dat spul heb zitten.
Ik kan je eventueel wel aan aan compressiemeter helpen, maar die heb je pas nodig mocht het eventueel toch de koppakking blijken te zijn.
Groeten marcel
[quote=hellbat]zonde dat ik mijn gereedschap voor de helft nog ingepakt heb staan ( ben pas geleden verhuist) anders zou ik hem wel kunnen afpersen, maar ik weet bijgod niet in welke doos ik dat spul heb zitten.
Groeten marcel[/quote]
"Good Morning Mr. Bat out of Hell, This is your God speaking.....
The tools you require are packed amongst all the other Stuff you DO have bought, but also DON'T use....!
If you don't know were your tools are, you must be living in a Palace by now..."
16 jaar
Compressiemeters heb ik ook nog wel ergens liggen (eeh welke doos was dat ook alweer) maar geen hulpstuk oid om druk op het systeem te zetten en bij gebrek aan overdekte sleutelruimte wordt het lastig, waarom gaan die dingen nooit bij mooi weer kapot, 25 graden zonnetje parasol en een drankje erbij ;-)
Mark
That's because of Murphy's Law..........
16 jaar
Het is de verwarmingsradiateur die een lekje heeft, de garage heeft er even snel een flesje met spul in gegooid in de hoop dat het dichtgaat, volgens hem is het spul wat hij heeft zo goed dat het gegarandeerd geen schade kan maken, het zal me benieuwen want anders moet het spul helemaal vervangen worden en het zit natuurlijk weer op een lastige plek.
Mark
[quote=hellbat]zelfs na een nachtje stilstaan, mag er een kleine overdruk op het systeem blijven staan. Wat nog normaal is en wat niet, is vanop afstand natuurlijk moeilijk te beoordelen.
De lekkage die jij hebt, is misschien het makkelijkst te controleren door het koelsysteem even af te persen met een 1 tot 1-1/2 bar overdruk. Indien je een schuertje in een slang, slechte slangklem of kapotte waterpomp hebt, loopt het water er daar wel uit.
PS, is er tijdens die beurt ook iets aan je distributie gedaan ????????, volgens mij moet je deze via de waterpomp opspannen, en grote kans dat dan de o-ring achter de pomp kapot is getrokken.
Groeten Marcel[/quote]
Een weinig druk mogen hebben.
mijne geeft ook een klein sisje.
maar ik verwachte dat meer dan normaal werd bedoeld.
Escuses voor het ongemak.
Al doende leert men Willem.
Groeten Marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar