auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Agila: Koppakking lek ondank afpersen zonder lekkage?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Er moet regelmatig Koelvloeistof bij. Daarnaast sludge aan peilstok en onder oliedop. Koppakking is al eens door vorige eigenaar (laten) vervangen. Na een keer komen te staan zonder Koelvloeistof heeft garage systeem afgeperst en geen lekkage gevonden behalve lichte lekkage bij slangklem. Betekent dit dat het dan niet de koppakking kan zijn?

Geplaatst door

pha (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Even aan de peilstok een aansteker houden.
Wanneer het begint te spetteren is er een teken dat er water bij de olie zit en zou duiden op lekkage koppakking.

Je heb ook van die testers die ze op het reservoir zetten en wanneer er uitlaatgassen in het koelsysteem aanwezig verkleurt deze.

Ramjod 0
badge

12 jaar

Hallo, ik heb het direct geprobeerd. Er knettert niets als ik er een vlam bij houd. De auto wordt alleen door mijn vouw voor korte stukjes gebruikt. Garage zagt dat dit de sludge veroorzaakt. Toch redelijk wat vloeistof verlies. Iemand een idee waar ik dit moet zoeken?

pha 0

12 jaar

Sludge krijgt men door korte ritten dat klopt.

Is er geen lekkage in de auto bij de pedalen en bijrijders kant ivm bv lekkage kachelradiateur?

Of hij lekt de verbrandings ruimte in want dan wordt de koelvloeistof verbrand.

Ze zouden nog met de co tester controleren dmv de slang boven de opening van het koelvloeistofreservoir te houden.
Zo kan men ook zien of er uitlaatgassen bij zitten.

Ramjod 0
badge

12 jaar

Ik zal volgende week eens kijken of ik natte plekken vind in het interieur. Kan ik verder nog sporen vinden van lekkage in de motorruimte (waar moet ik op letten). Zou overigens bij het afpersen van het systeem niet aan het licht moeten komen als de koppakking lek is?

pha 0

12 jaar

inwendige lekkages zie je niet.
Zouden ze via genoemde methodes moeten achterkomen.

Ramjod 0
badge

12 jaar

Waterpomp lek? Daarbij hoeft niet altijd koelwater onder de auto te liggen. Controleer ook op sporen van kalkaanslag.

moderator 0
badge

12 jaar

Ok, duidelijk allemaal. Heb volgende week wel wat tijd en zal er mee aan de slag gaan. Wordt vervolgd.

pha 0

12 jaar

je zegt het zelf al wat lichte lekkage
dat zou toch het verlies kunnen verklaren
vergeet niet als je rijdt staat er constant druk op
zelfs als je stilstaat .
dus zou het in de gaten houden maar me zeker niet druk maken

kleijn 0

12 jaar

Vandaag bij de garage geweest want auto ging zeer moeizaak starten, houdt af en toe in en loopt onregelmatig stationair. Daarnaast brandt het lampje van het motormanagement. Bij de gararage gaven ze aan dat de problemen met dit lampje en dat van het koelvloeistof verlies waarschijnlijk los van elkaar staan. Auto is uitgelezen en daaruit bleek code P0335 (Krukas Positie Sensor A Circuit Storing). Deze sensor is vervangen en auto start weer en loopt iets beter.
Garage heeft ook wederom koelsysteem afgeperst en geen lekkage kunnen ontdekken maar zij geven aan dat alles wijst op een lekke koppakking of scheurtje in cilinderkop. Reparatiekosten geschat op € 750,- afhankelijk van wat er kapot is. Aangezien dit erg veel is voor deze (oude) auto stelt de garage voor een middeltje (pil) toe te voegen aan het systeem dat het eventuele lek zou kunnen dichten. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan dit werkelijk een lek dichten of is het een lapmiddel en dus kwestie van tijd........

pha 0

12 jaar

eerlijk gezegd vind ik 2003 nog niet zo oud

kleijn 0

12 jaar

Nee, oud misschien niet. Laten we zeggen senior. Maar de oude dame heeft kuurtjes. Iemand antwoord op mijn vragen betreffende het anti-lek middel?

pha 0

12 jaar

Lapmiddel kwestie van tijd.
Maar nu iets anders , waarom het koelwater niet even testen op verbrandingsgassen dan weet je ook meer.

kaleido 1 7430
badge vip badge

12 jaar

Het is maar wat je "senior" wilt noemen maar net 9 jaar is tegenwoordig nog "jong". Voor 750,- euro koop je geen Agila van 2003. Maar dit ter zijde.
Een "pil" is een lapmiddel voor dit soort zaken en afhankelijk van het gebruikte type, verstopt het meestal wat anders dan het scheurtje of lekke pakking.
Een lekke koppakking moet te vinden zijn middels een cilinderdruktest met 10 bar luchtdruk, dus niet het koelsysteem onder druk zetten maar 1 voor 1 de cilinders. Een beetje monteur weet hoe dit aan te pakken.
Indien de koppakking hoe dan ook maar iets minimaal lek is, komt het dan gegarandeerd aan het licht middels luchtbellen of koelwaterstijging. Kost iets meer werk maar levert wel meer zekerheid. Komen er dan geen luchtbellen of stijgt het koelwater niet, is de koppakking dicht. Ook indien er een scheurtje zou zitten, komt dit aan het licht.

moderator 0
badge

12 jaar

Nou ja je hebt auto's van 2003 en auto's van 2003 zullen we maar zeggen. Deze Agila is niet moeders mooiste. Een hagelbui heeft haar tere huidje enigszins geschonden.. Maar goed technisch gezien (2003 en slechts 69000 km) zounhet allemaal niet zo'n probleem moeten zijn. Ik zal maandag eens vragen of ze naast het afpersen nog iets anders hebben getest waardoor ze zo zeker van hun diagnose zijn. Ik weet wel dat ze hem in ieder geval afgeperst hebben en daarbij geen externe lekkages aan het licht kwam. Ook waterpomp zou goed zijn.....

pha 0

12 jaar

ja ze hebben ook een apparaat waarmee ze wel kunnen zeggen of de pakking kapot is co meter bv

kleijn 0

12 jaar

O.K. vandaag is mij door garage bevestigd dat er met zekerheid is vastgesteld dat hij lekt bij de kop(pakking). Dit is vastgesteld door het meten van gassen in de koelvloeistof. Nu kan het (aldus) garage de koppakking zijn of scheurtjes in de cilinderkop. Volgens mij is de koppakking voordat ik hem kocht vervangen, kan natuurlijk dat dit slecht gedaan is maar aan welke kosten moet ik denken als er inderdaad haarscheurtjes in de kop zitten?

pha 0

12 jaar

Problemcar is bedoeld voor het oplossen van technische problemen aan/van uw auto.
Voor informatie betreffende reparatieprijzen verwijzen we u door naar een garage en/of motorrevisiebedrijf.
De prijzen kunnen door omstandigheden dusdanig verschillen dat dit niet relevant is voor plaatsing op deze site.

moderator 0
badge

12 jaar

Prima. Dat is natuurlijk ook zo. V.w.b het probleem gaan we eens proberen met de 'pil' en kijken we even hoe het gaat....

pha 0

12 jaar

Pil heeft niet gewerkt. Garage kan koppakking vervangen maar ben ik er dan zeker van dat het opgelost is ofkan er ook een scheurtje in de cilinderkop zitten. Is dit van te voren te zien of onderzoeken?

pha 0

12 jaar

Een scheurtje is niet van tevoren te ontdekken. Koppakkingtest heb ik al eerder beschreven.

moderator 0
badge

12 jaar

pha,
als u twijfelt; vraag uw garagebedrijf de kop af te (laten) persen en/of te vlakken als dat nodig is alvorens de nieuwe koppakking te plaatsen. De kop word op vlakheid getest en op dichtheid bij druk en verhoogde temperatuur. Als zij dit niet al doen! (wat wel hoort). Een goed garagebedrijf doet dit allemaal (of laat dit doen door een gespecialiseerd revisie bedrijf), het kan wel iets meer kosten maar dan heb je wel de zekerheid dat je niet binnen een paar weken/maanden weer staat (in combinatie met goede garantie natuurlijk). Bij duidelijke lekkagesporen/doorslaan aan de koppakking wordt het afpersen van de kop nog wel eens overgeslagen. Er wordt onterecht aangenomen dat de lekkage van de koppakking het ENIGE probleem kan zijn. Soms blijkt naderhand de kop namelijk toch beschadigd door scheur(en). Afpersen/vlakken van de kop kost niet de wereld, zeg tussen de tientjes en 100 euro maar dan heb je wel zekerheid. Omdat de vorige eigenaar óók al eens de pakking heeft laten vervangen is het niet uit de lucht gegrepen dat er meer aan de hand kán zijn.

Unikneet 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Agila of stel zelf een nieuwe vraag.