Opel Astra: koppelingplaten en drukgroep vervangen

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo mijn koppeling heeft het begeven ik heb nog wel druk maar als ik hem in z.n 1 zet dan rijdt hij gewoon door.moet ik de hele bak eraf halen of is er ook nog een andere manier.En ben ik ook speciale gereedschap nodig.Graag hoor ik van jullie.want ik wil het zelf repareren alhoewel ik het nog nooit heb gedaan.ik heb een astra tailgate c1.4nz.

mvd henk

pokerwolff

Geplaatst door pokerwolff (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Als er geen losse deksel onder in het koppelingshuis is gemonteerd, moet de bak er inderdaad achterweg.
Speciaal gereedschap is niet nodig. Wel een goede bandenlichter om de assen uit de bak te drukken.

pokerwolff (0), 14 jaar geleden

Oke ja moet nieuwe koppeling in.

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Als de bak er uit moet, heb je wel iets meer werk dan alleen het wiel verwijderen.
Die deksel kun je eventueel zo zien vanaf de onderzijde auto. Niet verwarren met de deksel onder het differentieel. Die zit verder naar de achterzijde.

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Laat er eens een monteur naar kijken, als hij niet goed vrijkomt kan het goed zijn dat het een kwestie van stellen is.

Groeten Marcel'

pokerwolff (0), 14 jaar geleden

ja er zit een deksel onder.heb ik al los gehad en ja daar zit de drukgroep en koppelingsplaten.maar hoe krijg ik ze er nu uit dan? is er iemand die mij dat stap voor stap kan uitleggen

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Centrale moeren in het midden van de naaf lostrekken met auto op de handrem en in de versnelling. Auto opbokken achter de voorste wielkuip ( onder de kokerbalk. wielen L+R verwijderen, remklauw loshalen, fusee loshalen, dusdanig dat je de homokineet uit de naaf kunt halen. Aandrijfassen uit de bak halen. Accu loshalen, startmotor verwijderen, schakelstangen loshalen, koppelingbediening loshalen, kabels voor km-teller en achteruischakelaar verwijderen. Motor ondersteunen, baksteun en reactiesteun losmaken. bak losmaken van de motor, veel spinazie eten en de bak aan de kant leggen. Dan kun je de koppeling verwijderen.

Groeten Marcel

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Bak hoeft er helemaal niet uit.....Linker wiel verwijderen. Daarna alu-deksel v/d bak verwijderen. Daarachter zie je een tandwiel. In de as daarvan zit een borgveertje. deze verwijderen en de het 12-kant boutje er uit draaien. Daarna met een M7-bout de as terug trekken.
Onderzjde bak de deksel verwijderen. Koppeling intrappen en op de 3 scharnierpunten de diafragma blokkeren. Daarna de 6 boutjes v/d diafragma losdraaien. Koppelingskabel loshaken. Koppeling komt er uitvallen.
Mocht er een komvliegwiel gemonteerd zijn, de bevestigingsbouten van de bak 1 cm losdraaien en bak iets achteruit trekken. Wel even de motor ondersteunen dan.

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Oh, las het verkeerd, dacht dat hij geschreven had GEEN deksel te zien zitten.

Groeten Marcel

pokerwolff (0), 14 jaar geleden

Zo auto is weer klaar.Nog bedankt voor de tips en uitleg.

Henk

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.