Opel Corsa: Koude start benzine > schokken

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0 3 cilinder

Hallo,

ik heb een Opel Corsa 1.0 3-cilinder.
Deze rijdt op benzine en op gas.

Probleem:

Als de auto helemaal koud start, dan schokt deze en heeft deze weinig toeren.
Als ik dan wegrijd dan houdt hij in, tot ik zeg maar 1 á 2 kilometer gereden heb.

Op gas is er niets aan de hand. Als de auto warm is (en dus vrijwel meteen op gas springt ook niet)

De auto deed het eerst nog véél erger, toen deed hij namelijk helemaal niets als ik gas gaf, moest ik eerst een paar minuten wachten, of meteen de auto 1 minuut op 3000 toeren houden als ik startte.
Toen is de lambdasonde vervangen en vanaf die tijd doet hij het dus minder erg.

Onlangs vervangen:

Lambdasonde
Lucht-massa-meter



Iemand een idee wat dit kan zijn?

icecube87

Geplaatst door icecube87 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Je moet eerst zorgen dat de auto goed op benzine loopt en blijft lopen. Daarna komt het gas aan de beurt.
Hoe loopt de motor als je op benzine start en hem dan op benzine laat staan?
Als dat een beetje redelijk is, hoe gaat de koude start nadat je volledige dag op benzine gereden hebt?

Motorlampje gaat nu tijdens het rijden niet branden?

icecube87 (0), 12 jaar geleden

Hij rijdt volledig goed op LPG, dat is het probleem ook niet.
Alleen benzine is dus gewoon een groot probleem.

Om je vragen te beantwoorden:

Koude start benzine --> Stotteren, rond de 400 toeren stationair. Bij gas geven: weinig tot geen vermogen, schokken.
Door een paar 100 meter door te trekken in zijn 1 / 2e versnelling begint hij normaal te lopen.

Na een kilometer of 2 springt hij op gas, dan is alles helemaal in orde.

P.s. als ik gewoon op benzine door blijf rijden is het na 2 kilometer rijden ook opgelost, dan rijdt de auto prima.

Bij opnieuw starten wanneer de motor niet helemaal koud is is er ook geen probleem.


Motorlampje gaat nooit meer branden sinds de lambdasonde is vervangen.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Computers zijn tegenwoordig zelf-lerend. Dat is om veroudering in sensoren op te vangen, maar ze reageren ook op verschillen in mengsel.
Als het mengsel verschillend is, b.v. gas staat te arm, dan gaat de computer een correctie factor uitrekenen.
De volgende dag bij de start op benzine (de andere brandstof) wordt die correctie (rijker maken) ook toegepast en dat kan teveel zijn.

Om dit te controleren dient de zogenaamde fuel trim uitgelezen te worden. Die moet rond de 0% staan.
Of zelf de auto voor de laatste kilometers (3 a 4) van de dag op benzine zetten. Hoe is de koude start dan de volgende dag?

icecube87 (0), 12 jaar geleden

@Oldford,

ik heb je advies opgevolgd, en inderdaad, dan heb ik 's ochtends nergens last van.

Nou is dat wel de oplossing, maar is er geen definitieve oplossing? Want elke dag de schakelaar omzetten van gas naar benzine kan ik nog wel eens gaan vergeten natuurlijk.
Is het niet mogelijk om hier een structurele oplossing op toe te passen?

kleijn (0), 12 jaar geleden

zit hier geen sensor in die het relais omzet als de koelvloeistof warm wordt
of gaat het met een timer ?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Natuurlijk is er een definitieve oplossing. Alleen wordt het eerst zoeken in welk systeem de fout zit er wat opgelost moet worden.
Kennelijk is er een verschil tussen de hoeveelheid brandstof tussen de beide systemen. Maar welke?

Dat wordt in 1e instantie uitlezen na een dagje rijden. Maakt niet uit welke brandstof.
Het gaat dan om de Fuel trim - Long Term Fuel Trim als uitgelezen wordt met EOBD/OBD2. Fuel trim of Block learn met Opel-apparatuur.
Deze fuel trim moet rond de 0% zitten. Veel hoger betekent een systeem dat te arm is. Veel lager 1-tje die te rijk is.
Is de fuel trim (nagenoeg) 0, dan zit de fout in het andere systeem.

Als je weet wat de fout is (te arm, te rijk) en in welk systeem de fout zit, kun je verder zoeken.

icecube87 (0), 12 jaar geleden

@Kleijn,

ik weet niet hoe dat precies in elkaar zit. Denk het wel, want als hij bij een bepaalde bedrijfstemperatuur springt de auto op gas. (60 graden dacht ik?)

@Oldford,

okee, dus als ik het goed begrijp:

Bij de garage waar ik altijd heen ga hebben ze een computer om de auto uit te lezen (hebben ze vaker gedaan), maar ze zijn geen officiële Opel dealer.
Dus zij moeten zoeken naar de Fuel trim of Long term fuel trim waarde?
Deze moet rond de 0 zitten, zit deze hoger of lager, dan moet de brandstoftoevoer/luchttoevoer van het systeem waarop ik die dag gereden heb armer of rijker gesteld worden.
Is de waarde wel rond de 0, dan moet de brandstoftoevoer / luchttoevoer van het andere systeem armer of rijker gesteld worden.

Klopt dat?


Dan denk ik dat ik het best de hele dag op benzine kan rijden, want hij start op Benzine en slaat over op Gas, dus dan zou ik die dag op alle 2 gereden hebben?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Puntjes op de i: het gas-systeem is waarschijnlijk wel afstelbaar, maar er kan natuurlijk ook een onderdeel kapot zijn.
Het benzine-systeem is niet afstelbaar, daar kun je alleen defecte delen vervangen.
Voor de rest heb je het aardig begrepen.

Koude start op benzine en daarna de rest van de dag op gas is ook prima.
Zelf-lerende systeem begint op ongeveer hetzelfde moment te werken als omschakeling op gas.
Mijn gevoel zegt me dat het gas-systeem te arm staat, komt vaker voor. Bewijzen kan ik dat hier van daan niet.

icecube87 (0), 12 jaar geleden

Er zit achterin, rechts naast de gastank een grijs kastje met daarop een zwarte draaiknop.
Verder staat er op het grijze kastje "TOP".

Ik had het idee, dat met de auto inladen, deze knop eens gedraaid is.
Zou dit de afstelknop kunnen zijn of werkt dit zo niet?
Anders is dat wel belangrijk om even bij de garage te melden denk ik?

kleijn (0), 12 jaar geleden

fuotje

icecube87 (0), 12 jaar geleden

Ben vandaag naar de garage geweest die mijn gassysteem hebben ingebouwd.

Gas stond te rijk waardoor de computer bijstuurde naar armer.
Daardoor werd de benzine ook armer, wat de problemen zou geven 's ochtends.

Dus ben heel benieuwd hoe het morgenvroeg is.
Ik houd jullie op de hoogte.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.