Dag allemaal,
ik ben de gelukkige bezitter van een Astra station C1.4NZ Club station benzine uit ´92.
Sinds de daling in temperatuur in ons landje doet de motor moeilijk. Als je ´s ochtends start dan slaat ie vrijwel direct aan (zoals ik altijd gewend was...). Wanneer ik dan vervolgens wegrijd, zakt ineens het toerental drastisch en slaat de motor af. Slechts na lang doorstarten lukt het dan weer om de motor te herstarten. Daarna zijn er eigenlijk geen problemen meer.
Nou heb ik het forum al eens doorgespit en wat het meest naar voren komt is de temperatuursensor van de koelvloeistof. Zou dit inderdaad het euvel kunnen zijn? Kan ik dit ook testen? Verder lees ik iets over een stappenmotor... Deze wordt echter meestal genoemd in combinatie met een afslaande motor ook bij warmere temperaturen en dat is bij niet het geval.
Zou één van u mij misschien kunnen helpen? Ik ben niet zo enorm technisch met auto´s...
Bij voorbaat dank.
M.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De temperatuurzender kan je inderdaad testen:
met een Ohm meter.
100 graden komt overeen met 0,315 K/Ohm
70 graden met 0,5 K/Ohm
38 graden met 1,45 K/Ohm
20 graden met 2,96 K/Ohm
-4 graden met 6,5 K/Ohm
-7 graden met 7,3 K/Ohm
-18 graden met 15 K/Ohm
mvg,
Hans.
Hallo,
heb je nog steeds dezelfde startproblemen? Ik ondervind ze namelijk ook (Opel Corsa A 1.3 '88).
Gewoon starten gaat vrijwel direct met aangetrokken choke (heb nog een handmatige choke). Daarna rijdt ie ook gewoon weg (soms sputterend...), maar bij de eerste keer afremmen is 't raak en slaat ie af. Daarna flink lang starten (denk al snel een halve minuut) en dan loopt ie gewoon soepel.
Heb het probleem ook na een kort stukje rijden (koude motor), even motor uitzetten (om bijv. te tanken) en daarna start ie ook tijdelijk niet meer. Het lijkt alsof de benzine van heel ver weg moet komen.
Groeten,
Ben
18 jaar
PS het is me ook opgevallen dat er een klein plasje (olie?) in het luchtfilterhuis ligt. Hier kwam ik achter na het zien van een klein plasje bovenop het luchtfilterhuis (langs een schroef omhoog gespoten?)
18 jaar
Nu ik heb achterhaald waar die sensor precies zit, ga ik zo direct aan het meten, eerst met koude motor, daarna met warme. Ben benieuwd wat de weerstandwaarden van de sensor zijn.
Ik houd jullie op de hoogte.
18 jaar
Op het moment van meten, was het drie graden celcius buitentemperatuur. Vrijwel direct na het starten van de motor, meet ik ~ 1,19K Ohm op de twee pinnen van de sensor. Volgens de bovenstaande tabel zou dit overeenkomen met een koelvloeistof temperatuur van ongeveer 40 graden. Op het moment van meten, was de buitentemperatuur 3 graden celcius. Het signaal van de sensor is volgens mij dus niet correct, dus het euvel zou de sensor kunnen zijn?
Is dit makkelijk te vervangen? Kan ik deze bij de dealer bestellen en vervolgens de oude uit het blok draaien en de nieuwe plaatsen? Of moet ik eerste de koelvloeistof aftappen?
Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven op deze vragen.
Hans, iig bedankt voor de waardentabel.
Groet M.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar