close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Zafira: koudloop en storing P0170

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,8 XE

Motorstoring lampje op het dashboard is gaan branden na koude start. Daarbij loopt de motor onregelmatig direct na de koude start, en heeft de neiging af te slaan bij een stoplicht.
Uitlezen van de storing geeft code P0170. Zodra de motor enigszins is opgewarmd (maar nog lang niet op bedrijfstemperatuur) gaat de motor gewoon goed lopen, en blijft dat verder doen.
Als de storing wordt gewist bij warme motor blijft deze ook weg totdat er weer een koude start plaatsvindt.
De code P0170 is mij niet helemaal duidelijk; mij is verteld dat het te maken heeft met een te arm mengsel, maar welke sensors zou ik dan moeten controleren om de oorzaak te vinden?
De luchtmassameter geeft bij stationair draaiende motor een flow van ca 2kg/hr aan en reageert direct als het gaspedaal wordt ingedrukt. Dat lijkt mij OK.
De temperatuursensor op het thermostaathuis lijkt goed te functioneren en het dashboardinstrument geeft de juiste waarde aan (gecontroleerd met infrarood thermometer). Kan iemand mij verder helpen met uitleg/suggesties?

Geplaatst door

kole (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De code P0170 geeft inderdaad aan dat het brandstofmengsel niet klopt.
Voor dat je die code krijgt moet er een verschil zijn van zo'n 25 - 30%, dus niet een kleine afwijking.
Het verschil tussen koud en warmer worden is dat bij een beetje opgewarmde motor de lambdasonde gaat werken (moet eerst opwarmen).
Dan wordt het effect van het probleem (grotendeels) weg geregeld, maar het zet wel die code P0170.

Volgens de Opel-documentatie moet je een airflow hebben van 9 - 20 kg/uur bij stationair met alle verbruikers (licht, airco) UIT.
2 kg/uur is dus veel te weinig. Of wel een verouderde lucht massa meter of ergens valse lucht - gescheurd/los slangetje of pakking.
Waar is de luchtmassa mee uit gelezen? Door wie en wat voor soort scanner?

oldford 0
badge

13 jaar

Dank voor je snelle reactie Oldford!
Ik heb de luchtmassa zelf uitgelezen met een (geleende) universele scanner Autel MS509. Geen idee of dat een betrouwbare uitlezing is.
Bij stationair draaiende warme motor gaat de waarde van 2.0 naar 2,2 kg/hr als je de verlichting en de achterruitverwarming inschakelt. Met de bak in vrij en ca 3500 rpm is de aanwijzing ca 9 kg/hr.
Voor zover ik weet is de luchtmassameter net zo oud als de auto. Kan deze verslijten of is daar iets aan schoon te maken of door te meten?
Je suggestie van luchtlekkage aan slangen/pakkingen ga ik zo snel mogelijk onderzoeken, en ik zal de resultaten hier posten.

kole 0

13 jaar

Een Autel MS509 is een EOBD/OBD2 scanner, die op een andere manier uitleest dan de Opel apparatuur.
De luchtmassa wordt in dat geval uitgedrukt in gram/seconde, niet in kilogram per uur.
Minimale hoeveelheid is 9(kg) / 3,6 = 2,5 (gram/seconde).
Het is minder dramatisch, maar de luchtmassameter geeft nog steeds te weinig (20%) aan.

Luchtmassa meters verouderen en ze kunnen vervuilen. Dat gebeurd bij ieder merk en ook bij diesels. Redelijk algemeen probleem dus.

oldford 0
badge

13 jaar

Bedankt nogmaals voor je uitleg Oldford! Geweldig dat je je kennis met een leek wilt delen!
Ik heb geen luchtlekkage aan slangen etc aangetroffen. Wel een verstopte boring op het gasklephuis (carterdamp). Na vervanging van de luchtmassameter geeft deze nu 3,9 g/s bij stationairloop. Nu kreeg ik bij het rijden weer een storinglamp; weer code P0170.
Tijdens het rijden met aangesloten Autel scanner zie ik dat bij het oplichten van de storinglamp de golvende spanningweergave van de voorste lambdasensor wegvalt en de uitgangsspanning van de lambdasensor constant op 0,035V blijft staan.
Kan ik daaruit concluderen dat de sensor stuk is?

kole 0

13 jaar

Nee. Niet uit die enkele meting, want het mengsel kan nog steeds te arm zijn.
Hoewel je lucht massa signaal bij stationair nu een beetje beter klopt. Dat is een stuk hoger (bijna het dubbele) nu.
Het is gebruikelijk dat bij een dergelijke storing de lambda regeling uit gezet wordt.
Dan gaat de short term fuel trim naar 0 en werkt niet meer. Dan kan het mengsel armer worden.

Wat doet de achterste sonde als de eerste zo laag staat. Gaat dat signaal ook omlaag?
Wat doet de 1e sonde als je dan volgas geeft? Gaat deze dan weer omhoog?
Wat doet de Long Term Fuel Trim VLAK VOOR je de P0170 en het lage lambda signaal krijgt?
Wat doet de Short Term Fuel Trim VLAK VOOR je de P0170 en het lage lambda signaal krijgt?

oldford 0
badge

13 jaar

Het duurde even voor ik de auto weer ter beschikking had, en deze heeft nu ca 500km gereden met de nieuwe luchtmassameter (en het storingslampje). Ik heb de scanner weer aangesloten gehad, en wat mij direct opviel was dat bij warme motor nu de eerste lambdasensor ca 0,93V aangeeft (oscilerend van 0,92 - 0,94V) en de tweede lambdasensor ca 0,74V. Als je de motor stilzet (contact even uit) en dan weer start, oscileert de eerste sensor tussen 0,07V en 0,85V en de tweede wijst constant 0,45V aan. De Short term fuel trim loopt dan vrij snel van 0 naar -25%. De Long term fueltrim blijft constant op 15,6% staan. Dat duurt bij stationair draaiende motor ongeveer 25 sec, waarna de STFT naar 0 gaat en de LTFT op 15,6 blijft staan. Daarbij gaat het storinglampje aan, en gaat het 1e lambdasignaal weer naar 0,93V en het tweede lambdasignaal begint geleidelijk op te lopen naar ca 0,74V. Het vreemde is dat die LTFT ook al vast op 15,6 stond voordat ik de luchtmassameter heb vervangen.
De LTFT vlak voor P0170 is (constant) 15,6%
De STFT vlak voor P0170 is -25%
Mij bekruipt het gevoel dat de ECU niet in orde is. Zou ik die evt kunnen resetten?

kole 0

13 jaar

Er zijn ECU's gewest met losrakende massapunten tbv de LMM. Ik heb mijn LMM(Opel Zafira X18XE1) een massadraad gegeven rechtstreeks op de accu en probleem opgelost. Er staan wel meer topics op dit forum hierover.

Misschien heb je hier wat aan. Bij mij was het een gele draad in de ribbelslang naar de LMM toe. Weet niet of de jouwe ook dezelfde kleuren heeft.

mvg Gerco

GercoXXL 0

13 jaar

Long Term Fuel Trim staat op verrijken (oude staat van oude lmm?), Short Term Fuel Trim staat op verarmen.
Lambdasonde geeft rijk aan, vandaar dat de STFT naar negatief (verarmen) gaat.
Daarna gooit de ecu de regeling om 1 of andere reden eruit - STFT op 0 en LTFT blijft staan.

Normaal wis je de LTFT als je de storingscodes wist met een EOBD/OBD2 scanner - dat is wettelijk verplicht.
Als dat niet werkt, dan is het mogelijk met Opel apparatuur en mogelijk door accu/ecu loshalen.
Voor de volgende test kontroleren of LTFT 0 (nul) is geworden. Zo ja, weer proefrijden.

N.B. Kort na het starten van de motor is de 2e lambdasonde nog koud en geeft dan 0,45 aan. Dat klopt.

oldford 0
badge

13 jaar

Dank voor je reactie GercoXXL, de weerstand tussen massa LMM en -pool accu bedraagt 0,03 Ohm. Dat lijkt OK.
Oldford, bedankt weer voor je uitleg. Erg fijn dat je wilt meedenken! Het loskoppelen van de accu (ca 10 min) had ik al geprobeerd, en het wissen van de code P0170 met de Autel scanner natuurlijk ook. Helaas zonder dat de LTFT naar 0 gaat. Bij het aanzetten van het contact staat de LTFT nog steeds op 15,6%. Ik ga morgen naar de Opelgarage en zal daar de ecu laten resetten. Ik zal de bevindingen hier posten.

kole 0

13 jaar

Opel garage slaagt er ook niet in de LTFT te resetten; andere (gerepareerde) ecu gemonteerd en alles werkt nu weer naar behoren.
Iedereen heel hartelijk dank voor de bijdragen via deze geweldige site!!

kole 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.