close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra X17DTL: Krakend geluid als het stuur naar links wordt gedraaid

Bouwjaar: 1996

Als ik mijn stuur naar links draai, hoor ik een krakend geluid vanuit het inerieur (dit vind ik niet zo erg) maar ook hoor ik een krakend geluid ergens linksvoor. Dit alleen als de auto rijdt, als ie stilstaat en ik draai het stuur naar links is er niets te horen.
Dit geluid neem ik nu 2 of 3 weken waar, maar is sinds gisteren ineens erger geworden.
Wat zou dit kunnen zijn?
alvast bedankt!

Geplaatst door

timlammers (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

vermoedelijk stab stang eind gebroken of voorveer gebroken.

Opeltje 0
badge

19 jaar

mm hoe kan ik controleren of het de stabalisatorstang is? veerpoot is makkelijk te zijn of die gebroken is neem ik aan??
Wat zullen de kosten hiervoor zijn ongeveer en is het ingewikkeld zelf te doen??

timlammers 0

19 jaar

stuur nar buiten draaien en controleren of de stab stang nog vast zit aan de draagarm. voorveer kun je controleren door met je hn in de veerschotel te voelen of er een losse winding in ligt.

Opeltje 0
badge

19 jaar

zelf doen is een optie, is niet zo moeilijk maar je moet er wel handigheid in hebben want anders sta je wel een tijdje te kloten om e.e.a. eronder te zetten. de veerpoot kun je eventueel bij de kwikfit of euromaster laten vervangen, is in de regel een stuk goedkoper en het werkt net zo goed en deze bedrijven hebben vaak acties waarbij je de veren goedkoper krijgt dan normaal. doorgaans moet je de auto na het vervangen wel weer uitlijnen.

gr.
martin.

mvdkant 0

19 jaar

ben gisteren langs kwikfit, euromaster en profile gereden.Alle hebben geen idee wat het kan zijn. Stab. stang is nog in orde. Bij profile hebben ze hem op een brug gezet waarbij de wielen helemaal los komen, toen k daarna naar huis wou rijden was mn vering achter erg hard, alsof ik een auto had die 0,5 cm boven de weg hangt.

timlammers 0

19 jaar

Is het 'n stationcar?

Averdonk 0
badge

19 jaar

ja, station

timlammers 0

19 jaar

Dacht ik al. Betreft de harde vering: de rubberbalgen van de achterschokbrekers zitten dubbel geklemt tussen het bovenste en onderste deel van de schokdemper. Oorzaak hiervan: de balgen zijn leeg. Oplossing: auto aan de achterzijde opheffen zodat BEIDE wielen weer vrijhangen. Dan zit er rechts achter in de kofferruimte in de hoek op de bodemplaat 'n ventiel en moet je met een bandenpomp hier lucht inpompen tot max. 2 bar. Dan pas de auto weer laten zakken en het probleem is opgelost. Lucht inpompen zonder de wielen vrij te laten hangen heeft geen zin. Overigens: laat bij een fatsoenlijke garage eens naar dat kraken kijken. Bandenmensen zijn geen automonteurs. Anders hadden ze bij profile de oorzaak van de harde vering wel geweten.

Averdonk 0
badge

19 jaar

Waarom moet de auto met beide wielen van de grond zijn dan? In mijn vraagbaak boek staat dat dat niet hoeft. Tevens staat er dat minimaal druk 3 bar, en max. 5 bar moet zijn?

timlammers 0

19 jaar

minimal druk is 1 bar!

Opeltje 0
badge

19 jaar

Heb je niet een homokineet kapot? Dat veroorzaakt krakend geluid bij sturen.

richsp 0

19 jaar

even over de schokbrekers achter Bij monroe's is:
Min. druk 2 bar
Max. druk 8 bar

Willem12089 0
badge

19 jaar

De wielen moeten van de grond, omdat de rubberbalgen klem zitten tussen de beide schokdemperdelen. Dit is gekomen bij je bezoek aan profile waar de auto op de brug heeft gestaan met de wielen vrij. Bij het laten zakken van de auto zijn de balgen klem komen te zitten omdat deze leeg waren. Dus eerst de auto weer helemaal uitveren, dan de lucht er in pompen zodat de balgen uitzetten en dan de auto laten zakken zodat de balgen niet weer klem komen te zitten. Verder hoop ik dat de balgen inmiddels niet stuk zijn door het afklemmen, anders heb je hier niks meer aan. Overigens heb ik het wel over de originele dempers, niet over Monroe. De hoogte van de druk is verder niet zo heel interressant, wel dat er af en toe naar gekeken wordt om bv. dit soort klemproblemen te voorkomen.

Averdonk 0
badge

19 jaar

Dat zal ik straks eens proberen! De klacht is begonnen toen ik een drempeltje over het hoofd zag, maar het gekke is dat ik er de volgende dag bijna geen last meer van had, af en toe merk ik nog weleens iets.

Ik ga aankomende week even langs een opel dealer om te laten kijken naar het kraken, lastige is dat ie dat niet altijd doet, en natuurlijk precies nét niet bij een dealer.

timlammers 0

19 jaar

Ik hoop voor je dat je geluk hebt en misschien dat de klemming door het gebruik van de auto middels in en uitveren is verminderd en/of verdwenen. Blijft het zaak om toch even naar de druk te kijken. Als je verder geen extra belading hebt, is 2 bar ruim voldoende. Bij 'n hogere druk komt de achterkant anders zover naar boven en wordt de vering er ook niet soepeler op. Indien je geen druk (meer) krijgt: slangaansluiting(en) lek onder de auto of balgen defect van de dempers. Succes.

Averdonk 0
badge

19 jaar

Ik vond al dat mijn lampen niet ver genoeg schenen, maar waarschijnlijk dus 1 bar teveel in het systeem. Paar maanden geleden druk tot 3 bar gebracht (volgens vraagbaak boekje)Ik laat het even weten als ik systeem op juiste druk heb.
In ieder geval bedankt!

timlammers 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.