close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Corsa: Lagers dynamo kapot

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.3 CDTI

De corsa van mijn vriendin maakt al een tijdje het geluid alsof ze een hele kolonie huismussen bij heeft, maar dan alleen onder de 2500 toeren.

Vorige week is er een nieuwe v-snaar opgelegd en de spanrol ervan is vervangen. Het gepiep bleef echter voortbestaan. Als de riem van de dynamo afgehaald wordt is het heerlijk rustig.

Omdat de poelie van de dynamo maar 5 groeven heeft en de snaar (zowel oud als nieuw) er zes verwacht zegt de garage nu dat waarschijnlijk de lagers in de dynamo kapot zijn vanwege een onevenredige spanning op de poelie.

Verklaard dat echter ook dat het gepiep boven de 2500 toeren verdwijnt? Bij kapotte lagers zou ik juist verwachten dat het geluid altijd aanwezig zou zijn.

Geplaatst door

shamrocknl (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Corsa rijder, zit er op de dynamo een vrijloopnaaf.? Als deze vast staat piept de snaar door het onregelmatig draaien van de krukas. Succes.

Punt 50
badge

14 jaar

De dynamo heeft een vrijloop poelie, maar deze heeft zoals gezegd maar vijf groeven, in tegenstelling tot de standaard snaar voor deze corsa die er zes verwacht.

Ik zocht het probleem ook eerder in die hoek en wou eigenlijk voorstellen de vrijlooppoelie te vervangen. Maar volgens de garage waren de lagers dus al aan gort. Ik ben alleen benieuwd of kapotte lagers in de dynamo het verschijnsel verklaart dat het gepiep boven de 2000/2500 toeren verdwenen is.

shamrocknl 0

14 jaar

Wat is de km. stand? Hoog genoeg om er een ruildynamo op te zetten? Groetjes.

Punt 50
badge

14 jaar

Hij heeft er 130.000 op zitten.

Ik vermoed dat de dynamo echter jonger is, hij ziet er namelijk redelijk nieuw uit. In het onderhoudsboekje vind ik overigens niks terug over het vervangen van de dynamo dus ja.

Misschien is het vervangen van de dynamo wel de snelste oplossing...

shamrocknl 0

14 jaar

Ik heb precies het zelfde gehad met mijn corsa 13 cdti (2004 140000 km).
Het blijkt het voorste lager van de vrijloop te zijn.(kot heel veel voor bij dit type)
Ik heb alles geprobeerd om dat los te krijgen, maar dat lukt niet.
Dus maar een nieuwe gekocht (kijk ff op internet want er is een enorm prijsverschil)

marcelcorsa 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.