Mijn Opel Signum heeft regelmatig dat tijdens het parkeren (of wanneer er veel stuurbewegingen gemaakt worden) het lampje van de electro-hydraulische stuurbekrachtiging (oranje lampje in toerenteller) of de tractie/stabiliteits controle gaat branden. Dit kan afzonderlijk van elkaar maar ook soms tegelijkertijd. Meestal geeft hij dan een storing tijdens het achteruit rijden. De stuurbekrachtiging blijft gewoon werken en als je het contact uitzet, is het probleem ook weer verholpen.
Heeft iemand enig idee waar (of welke sensor) dit probleem veroorzaakt wordt?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Even beide systemen laten uitlezen bij de dealer en je weet waarom die lampjes aan gaan. Scheelt een hoop zoekwerk.
TIS (Opel Service software) geeft aan dat het te maken heeft met de uitval van de stuurhoeksensor als gevolg van een defect onderdeel. Hierdoor licht het controlelampje van het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP) op tijdens het rijden, op het display van de toerenteller brandt het controlelampje van de elektrohydraulische besturing en de richtingaanwijzer gaat niet automatisch terug.
Dus even laten uitlezen ofdat het foutcode B1012 & B1020 aangeven worden en controleren welke gedeelte de storing veroorzaakt.
14 jaar
Is de probleem nog opgelost want ik heb op dit moment hetzelfde probleem
14 jaar
Al uit laten lezen?
Nee gaat maandag gebeuren
agfelopen dinsdag is bij mijn signum nieuwe koppelingset met vliegwiel gemonteerd toen is alles losgeweest daarna is dit begonnen
Moet de stuurwiel hoeksensor opnieuw ingeleerd worden of alleen fout wissen
Mvg
14 jaar
Ik heb inmiddels mijn auto laten uitlezen (dmv Bosch software) en hij geeft inderdaad een foutmelding op 'uitval stuurhoeksensor'. Alleen ben ik erachter gekomen wanneer de accu losgekoppeld is, deze sensor opnieuw gekalibreerd moet worden. Dit kan dmv de software maar ook door na een korte periode van geen spanning (accu loskoppelen), het stuur helemaal van links naar rechts te draaien.
Ik moet zeggen dat sindsdien ik dat gedaan heb, het probleem 1x per 1/2 weken voorkomt ipv elke 1-2 dagen. Maar omdat volgens de Opel dealer dit een reparatie is van ongeveer 650 euro, ik het vervangen toch maar achterwege laat.
Ik moet wel opmerken dat ik weet dat de vorige eigenaar ook de drukgroep / koppelingsplaten heeft laten vervangen maar ik zie op dit moment geen relatie met het sensor probleem.
14 jaar
De stuurhoeksensor dient vervangen worden aangezien deze bij snel draaien nog weleens een foutmelding geeft. Helaas is dit een kostbare reparatie welke eigenlijk weinig veranderd aan het autorijden.
Dit is bij de eerste versie van de vectra C ook een bekend probleem geweest maar zou volgens TIS in 2002 opgelost dienen te zijn.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Signum of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar