Opel Corsa: lekke koppakking

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: isuzu 1.7d

Hoi luitjes,

IK zit met het volgende dilema. Ik ben de trotsebezitter van een opel corsa uit 96 met 405.000 km op de teller. Nus is het zo dat de auto mij de afgelopen 260.000 niet in de steek heeft gelaten en nog steeds niet eigenlijk. Maar een maand of vier geleden is verbuikte de auto ineens koelvloeistof. Ik dacht toen dat de koppakking lek was. Dit probleem is toen vanzelf opgelost en ik ben gewoon verder gaan rijden tot een week geleden. Ineens viel het me op de meter van de temp. vloeistof omhoog schoot. Na controle bleek er niet veel meer in de expansievat te zitten.
Deze natuurlijk netjes gevuld maar binnen een dag was die weer leeg. Gekeken naar de olie of daar tekenen van mayonaise of iets anders was waar te nemen. Ik zag er niks aan ben weer verder gereden en de dag daarna was de liter wat ik er bij had gegooid weer verdwenen.

IK zag nu wel dat de olie dun was geworden (beetje water achtig dun) Nu dacht ik dat de koppakking lek zou zijn. Gebeld en een beun aas vertelde mij dat het niet vaak voorkwam dat de koppakking lek ging bij een opel corsa, maar eerder de kop van de auto. Nu begin ik echt te twijfelen. Mogelijk dat iemand meer over dit probleem weet. Nu is het zo dat de vervanging een honderdje of 5 gaat kosten als het de koppakking is en als het de kop is een honderdje of 7.

Ik kan dit gelukkig wel betalen, (liever niet ) alleen zit ik meer met de gedachte is het wel waard om deze kosten in de auto te steken.

Ik hoop dat iemand me kan helpen met de vragen waar ik mee zit.

1 Lekke koppaking of kop kapot
2 de moeite waard om tussen de 5 en 7 euro in een auto te steken met dik 4 ton op de teller.

met vriendelijke groet,

sbond

sbond

Geplaatst door sbond (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Autobobby (0), 15 jaar geleden

Ik denk eerder dat je waterpomp lekt. Meestal gaat de keerring op de as lekken bij Opel , zeker bij een hoge KM stand. Een waterpomp is niet zo duur.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

laat het systeem 1rst eens afpersen (door een garage)en niet beun de aas(gier)

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

Zit er geen warmte wisselaar op deze motor??

deze kan lek zijn.

Willem

sbond (0), 15 jaar geleden

bedankt voor de snelle reacties. Nu verwacht ik niet dat er iets met de waterpomp aan de hand is omdat ik absoluut geen vocht onder de auto zie liggen. Vandaag 100 km gereden en de koelvoeistof was weer op. Zie wel dat de olie nog dunner is geworden en het nivo van de olie (pijlstok) .weer gestegen is.

Morgen komt nog iemand kijken die zegt dat die er verstand van heeft. Als ik er dan achter kom wat het probleem is kan ik kijken wat ik ga doen.

Hoeveel KM kan een kleindieseltje eigenlijk lopen. De wat duurdere merken mercedes lopen en 6 maar heeft iemand ooit gehoord dat een vergelijkbare auto ook zo veel heeft gelopen.

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

anderhalf miljoen op een 6-pitter volvo, en 4 ton op een BENZINE primera


Groeten Marcel

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ligt er puur aan heo er mee omgegaan word.

Ik heb hier een kadettje 1.7 Diesel van '91, deze staat bijna op 5ton, en loopt nog prima.

Dit is wel een heel andere motor als de 1.7D corsa motor.

de corsa diesel motor is afkomstig van Isuzu, en zijn over het algemeen ZEER betrouwbaar.


zie geen vocht onder de auto dus waterpomp sluit ik uit:

de kans dat de koelvloeistof al verdampt is bij voordat het de grond raakt is zeker bij een warme motor zeer aanwezig.

Willem

sbond (0), 15 jaar geleden

gisteren samen mijn mijn kennis naar de auto gekeken en was er vrij snel uit dat de koppakking ode kop was gescheurd. Had het zelf niet gezien maar na het vullen van de koelvloeistof en de motor langzaam warm liep kwam er een schuimlaag in de koelvloeistof ( net prik) .
Ik kan het weekend lekker sleutelen nog bedankt voor de reacties.

bond

sbond (0), 15 jaar geleden

vandaag begonnen met het demonteren en ik zag dat de inlaat helemaal vol zat met dikke opgedroogde olie. Ik geloof niet dat normaal is, hoe kan dit . Ik geloof nooit dat de inlaat daarvoor is gemaakt. Tevens vroeg ik me af hoe ik het makkelijkste de inlaat kan demonteren. De bouten zitten niet echt op de makkelijkste lokatie.

bond

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

is dat geen roetaanslag, in verband met de EGR die op de motor zit.??

Heeft de motor veel carterdruk??

Willem

sbond (0), 15 jaar geleden

ben net klaar met demonteren, De koppaking zag er nog perfect uit. Aan de kop is op het eerste zicht ook geen schade/scheur. IK ga hem morgen laten afpersen kijken of er een scheurtje aan de binnenkant zit. Ben er achter gekomen dat inlaat pakken lek was mogelijk dat daardoor zoveel olie in de inlaatspruitstuk zat.

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

Van een lekke inlaatpakking krijg je geen olie in je inlaat hoor.

Willem

sbond (0), 15 jaar geleden

zo veel verstand heb ik er ook niet van, maar de pakking bij de linlaat was beschadigd en laat net nu toevallig die inlaatgedeelte vol met olie zitten.

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

Inlaat gedeelte vol met olie.

dit kan komen door een te veel aan carterdruk, dan word er olie het inlaat in gedrukt.

te veel carterdruk kan ontstaan door:

- verstopte carterventilatie
- versleten zuigers / zuigerveren / cilinders

Willem

sbond (0), 15 jaar geleden

Bleek dat de kop gescheurd was, ondertussen een nieuwe kop gevonden. tevens naar de cilinders bekeken en de cilinderveren zagen er nog keurig uit. Morgen beginnen met monteren bedankt voor het meedenken. tot de volgende probleem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.