Het blijkt dat om een of andere reden die ik graag zou willen weten mijn accu langzaan leeg loopt. Als ik de min afkoppen en de stroommeter er tussen hang blijkt dat er in rust ca. 450mAmpere loopt. En dit is te veel.
- Ik heb alle zekeringen er al een voor een uitgehad..hielp niet.
- car kit afgekoppeld; hielp niet.
Mijn vraag is dus:
1. Hoe kan dit.
2. Welke componenten trekken er 450 mA? Een bepaald relais? Of een bepaalde klep ergens die bijvoorbeeld bekrachtigd blijft doordat er een relais blijft hangen?
3. Kan dit met behulp van een diagnose apparaat worden opgespoord.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je handeling is in principe juist.Je sluit je voltmeter in serie met je accu en je controleert de stroomafname,deze was 450 mA,dit is inderdaad te veel.normaal rond de 20 a 40 mA.Vervolgens trek je de zekeringen één voor één uit en kijkt of de stroom afname zakt.Dit gebeurde bij jou niet.Kan dat er nog iets is aangesloten waarvan je de zekering nog niet van verwijderd hebt.Werk zelf niet bij opel,maar andere op deze site zitten een aantal mensen die veel over opel weten en kunnen je misschien verder helpen betreft waar al die zekeringen zitten.
Je kan de stroomafname niet uitlezen,het is dus zoeken zoals je nu al doet.
Dit zijn de meeste problemen van stroom afname:
- radio niet goed aangesloten
- car kit niet goed aangesloten
- kofferbakverlichting
- dashboardkastje verlichting
Je moet elk component afkoppelen en kijken of je stroom afname mindert,dit is de enige manier om er achter te komen waar je probleem zit.
let wel op, het meten van lekstroom moet op een speciale manier bij de omega, anders blijf je altijd teveel lekstroom meten!
draai de min klem bout los. (klem laten zitten op pool) sluit de wagen af doormiddel van afstandsbediening. pak nu de multimeter en druk 1 pen op de pool en 1 pen op de klem. verwijder nu de klem (denk er om dat de multimeterpennen aangesloten blijven op de pool en klem!)
nu meet je de exacte waarde.
het lukt niet anders want als je eerst de stroomkring verbreekt zal bij het aansluiten het display aangaan, en de binnenverlichting. en daardoor meet je altijd teveel lekstroom.
Gaat de binnenverlichting en het display niet naar een bepaalde periode uit,gewoon uit nieuwsgierigheid.Meestal als ik lekstroom meet bij een auto zet ik al altijd op slot en laat hem even een tijdje staan,zodat alles in ruststand is.
Tegenwoordig doe ik altijd met onze uitleeskast die is voorzien met een strommtang,deze is zeer nauwkeurig en heeft als grote voordeel dat je niks hoeft los te koppelen.Je hoeft dus niks later te programmeren en opnieuw in te stellen.
dat is eigelijk de beste oplossing. met een nauwkeurige stoomtang. de binnenverlichting en display gaan vaak pas uit als de display weer is ingesteld op datum/tijd of contact aan/uit.
dank jullie voor jullie snelle reactie. Zodra ik meer weet laat ik het weten.
21 jaar
Is de oorzaak inmiddels al bekend? Ik heb namelijk hetzelfde probleem. Tenminste, bij mij treedt de lekstroom op na zo'n 30 seconden in ruststand. Ik hoor graag een mogelijke oorzaak.
20 jaar
Nee niet echt. Ik ben er wel achter dat als ik de zekering van de automatische rijhoogte regeling eruit trek het dan over is.
Dus ik rij nu zonder die zekering. Wat ook werkt is moteruit, zekering eruit, zekering er weer in. Dan loopt er ook niet meer zo'n idiote stroom. De bewuste zekering is volgens mij F27, maar dat weet ik niet zeker. Zie manual van de auto.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar