auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Omega 2.5 td: temperatuur loopt op

Bouwjaar: 1996

Sinds kort heb ik een omega 2.5 td van 1996, kilometerstand 215.000 km.,het probleem is hetvolgende: als ik rustig rij(120 km/h)en de buitentemperatuur is ca. 18 graden blijft de temperatuur goed ca.92,5/95 graden.Wanneer ik hard ga rijden(170/180 km/h)loopt de temperatuur op tot bijna in het rode gebied (ca.115/120 graden)dit gaat sneller wanneer het buiten ook warmer wordt(26 graden). Als ik dan weer rustig ga rijden daalt de temperatuur weer naar de 97,5 graden.


De volgende zaken zijn reeds vervangen: thermostaat, waterpomp(inzake het verhaal met de kunstof schoepen), temperatuursensor.


wanneer ik in het dorp rij en ook veel vermogen vraag loopt de temperatuur ook op(tot ca. 100 graden),bij rustig rijden daarna koelt hij weer ietwat terug. Zou dit eventueel de visco koppeling van de ven kunnen zijn. Maar is het niet zo dat deze alleen bij lage snelheden voor extra rijwind zorgt en dat bij hoge snelheden de rijwind deze functie overneemt.


Ik hoor deze fan trouwens wel als ik rij.

Geplaatst door

Omi (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

vermoedelijk waterpomp defect/schoepen afgebroken.



Opeltje 0
badge

21 jaar

Die waterpomp is dus al vervangen (zie boven).. Zou het lucht kunnen zijn in t koelsysteem?

rfbroek 0

21 jaar

sorry, niet goed gelezen dus.......



Opeltje 0
badge

21 jaar

Dat kan zelfs jou overkomen

Maar jou kennende kom je weer met de gouden tip...



Maar zou t lucht kunnen zijn?

rfbroek 0

21 jaar

Ik heb precies zo'n probleem met de auto van een klant gehad en daar bleek domweg de kop gescheurd.

Ik heb ook eerst de waterpomp,thermostaat, temp sensor en de radiateur vervangen.

Het gekke was dat de motor nauwelijks druk opbouwde.

Kop vervangen en het probleem was opgelost.

jos_br.5982 0

21 jaar

Radiateur zit verstopt of mist een aantal lamellen, waardoor het koeloppervlak te klein is.

Siem Bijman 690
badge vip badge

21 jaar

ik denk de gouden tip

inderdaad zit ik ook aan de radiateur te denken. dit is vaak te controleren door de inlaattemp en uitlaat temp van de radiateur te meten. deze moeten domweg goed afwijken van elkaar. zo niet is de radiateur verstopt. (er vanuitgaande dat de doorstroming verder ok is, omdat de waterpomp,thermostaat al vervangen zijn..)overigens kan lucht eigelijk niet echt. de opel koelsystemen ontluchten zich eigelijk zelf......nog een andere vraag: zit er nog een originele grille in?? of zit er een "sport" grille in? dit ivm luchtdoorstroming door de radiateur. en de laatste: is de multiriem en zijn spanner ook vervangen?? mogelijk slipt deze riem op toeren en kan hij dus de waterpomp niet goed aandrijven.





Opeltje 0
badge

21 jaar





1.Wat denk jij van een gescheurde kop ?. Als dit zo is wordt hij dan niet altijd warm. Hij wordt nu alleen warm als ik vermogen vraag.



2.De automaat is begin dit jaar vervangen(door de vorige eigenaar, mijn oom), zou dit er ook iets mee te maken kunnen hebben ?Of denk je dat die automaat stuk gegaan is omdat deze bij hem ook al te heet geworden is ?





3.Is de visco koppeling van de ven ook nog een optie ?





Hij staat morgen weer bij de opel dealer, mocht nu blijken dat de kop inderdaad gescheurd is, hoe kom ik aan een andere kop




!







Omi 0

21 jaar

tja, een gescheurde kop kan, maar zo op afstand lijkt me dat niet. laat de dealer morgen ook de vico goed controleren. dan weet je het een en ander zeker. maar ik ga nog steeds voor de radiateur....




Opeltje 0
badge

21 jaar

Hij staat reeds bij de dealer,

gaan inderdaad op jullie advies de radiateur nakijken.



Nu zag ik bij een advertentie van iemand anders dat ze het over een intercooler hadden.



dit type opel(2.5 td/1996) heeft toch geen intercooler,of wel ?

+

als dit wel zo is,zou dit ook met mijn probleem te maken kunnen hebben ?







Even een ander vraagje: Is het normaal dat als ik 100 km/h rijd en een beetje gas geef de automaat gelijk terugschakeld(staat niet in de sportstand)?



Hebben ze dit misschien niet goed afgesteld bij montage revisie automaat












Omi 0

21 jaar

de automaat berekend waneer trug te schakelen. dus op dat moment zit hij waarschijnlijk in een lastig toerental waardoor hij terugschakeld. de intercooler heeft geen effect op een te hoge motortemperatuur. overigens heb je deze wel degelijk op je omega zitten.





groeten opeltje

Opeltje 0
badge

21 jaar






Jullie hadden gelijk !! het was de radiateur, is gisteren vervangen.Hij staat nu bij normaal rijden op 92,5 graden, bij hard rijden 170/180 op de 95 graden. En volgens de dealer wijkt de meter behoorlijk af tot de 100 graden.(bij 100 graden is de moter daadwerkelijk 100 gr.,hij geeft dan opeens wel goed aan,)maar dit schijnt normaal te zijn.



Wel hoor ik nu vaker dan voorheen de ven meedraaien(vico koppeling-ven).Zal wel normaal zijn bij temperaturen van ca. 30 graden.?





Bedankt voor ieders advies/hulp !!, ik ga er gerust mee op vakantie.



Omi 0

21 jaar

gelukkig is het opgelost.
inderdaad zijn de meters wel eens in de war. dit is helaas normaal. en bij deze temperatuuren hoor je inderdaad de fan meer dan anders.




Opeltje 0
badge

21 jaar

De fan moet je kunnen horen als je rijdt?
Ik hoor niets wanneer ik rij...
Alleen wanneer ik de auto uitzet dan hoor ik van voren een soort hoog 'vliegtuig' geluidje komen dat 3 sec. duurt ofzo.

Asli 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.