Met deze koude temperaturen slaan ineens de ruiten ernorm aan (enkel op te lossen door de airco te gebruiken) mij staat me er iets van bij dat je de electrisch aangestuurde klep van de schakeling tussen binnen ciruclatie en het lucht van buiten pakken moet kunnen horen, ik hoor niks (lampje werkt wel)
Is iemand dit al eens eerder tegengekomen ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Mark, je bedoelt de recirculatiestand. Er zit een klep op de ventilatieunit welke zich achter het dashboardkastje bevindt. Als die op recirculeren blijft staan wordt het inderdaad binnen zo vochtig dat alles meteen beslaat. Je kunt gemakkelijk testen of de klep bij jou werkt: zet de standenschakelaar op een willekeurige stand (behalve op de voorruit, want dan werkt de klep niet) en zet de aanjager in stand 3 of 4. Zet nu de recirculatie aan en uit. Je moet nu duidelijk een verschil horen in de luchtstroom. Als dit niet zo kan of het motortje defect zijn of het asje dat de klept bedient eruit liggen. Het motortje kan je natuurlijk ook testen met dezelfde procedure alleen zet je de aanjager op laag en tegelijkertijd kijk en luitster je wat er bij het motortje gebeurd.
Maak als de boel open ligt meteen het interieurfilter (pollenfilter) even schoon, je zult verstelt staan wat daar allemaal uitkomt. Bovendien kan dat ook de oorzaak van het vocht zijn. Even goed uitkloppen en de opening met een stofzuiger uitzuigen.
Ik ga er van uit dat er een goede luchtstroom is bij de voorruit en de beide zijroostertjes als je de luchtstroom op de voorruit richt. Het kan namelijk ook zo zijn dat de middenconsole er eens is uitgeweest en dan wil het nog wel eens gebeuren dat het kabeltje naar de "voorruitklep" uit het houdertje achter de draaiknop is geschoten.
Ik hoop dat je met deze tips alvast een beetje op weg kunt. Ik weet uit ervaring dat het ergerlijk is dat alles beslaat, en ben blij dat ik de oorzaak heb gevonden.
Groet, Ger
Bedankt voor de info Ger, ik ga zometeen even neuzen of ik wat kan zien, ik meende me te herinneren dat ik vroeger wel eens de recirculatieklep kon horen open en dichtgaan en ik hoor nu niks meer, de zekering is in iedergeval niet kapot want die is hetzelfde van de aanjager en die werkt gewoon.
Dus nu gewoon even kijken (het zal wel weer allemaal met torx vastziten) en inderdaad als ik bezig ben maak ik meteen even de pollenfilter schoon (of ik vervang hem), helaas moet ik alles op de oprit doen in de kou dus dat is wat minder :-(
Mark
-----------------
Net even gekeken en ik vrees dat het motortje van de klep niet goed werkt, de eerste keer kraakte hij wat, hij staat nu op buitenlucht, maar verrekt het om naar binnen om te schakelen, ik zal eerst eens wat foto's maken, dat is altijd handig om weer anderen te helpen.
Ik heb nog geen flauw idee wat er aan de hand is, het boek van de astra wat ik heb laat enkel een klein stuk getekend zien maar geeft gene enkele hint over hoe de werking is van de klep, in het schema staat enkel een transisto getekend en meer niet, ik vraag me af of iemand weet hoe de klep werkt met eindschakelaars oid (want als er daar een van kapot is verklaart dat het probleem).
Ik kan ook niet makkelijk bij de klep komen, het ziet eruit alsof de gehele ventilator eruit moet om bij de motor van de klep te komen :-(
Heeft iemand dit al eens gedaan ?
de klep zit met drie zelftappers (6 kantekop) vast.er zitten geen eindschakelaars op. succes
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar