close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel vivaro: Luchtmassameter

Brandstof: Diesel, Motorcode: 19dti

Vivaro 1.9DTI gestrand, luchtmassameter kapot, delen in turbo terecht gekomen. Turbo en luchtmassameter vervangen alles o.k. Drie dagen later weer luchtmassameter kapot. Toeval??
Alles doorgemeten en gecontroleerd. Toch maar weer een nieuwe luchtmassameter erop. Auto heeft twee weken gereden(1000km) nu weer luchtmassameter kapot. Geen toeval dus.
Luchtmassameter lijkt alle keren doorgebrand(de 1e draad die het dichtste bij het luchtfilter zit). Wie heeft er een idee in welke richting er gezocht moet worden.

Geplaatst door

Richard9663 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Aanssluiting 1 is van je luchttemperatuur. Bij 20 graden is de weerstand van je temperatuursensor (NTC, aansluiting 1 en 2) ongeveer 2 kOhm. Zelfs bij 12 Volt kan deze nooit doorbranden.

Wat is de klacht?

Henk Nobach 0
badge

18 jaar

De motor stopt ermee, wil met moeite stationair blijven draaien. Hetzelfde alsof je de luchtmassameter loskoppelt.
De draad het dichtste bij het luchtfilter is dan weg, de restanten zijn blauw verkleurd. Foutcodes op luchtmassameter en EGR stroming

Richard9663 0

18 jaar

Dan zou die bedrading in kontakt kunnen komen met de bedrading van de verstuivers. Die spanning loopt op tot 60 Volt.

Bij de plaat van de ECU wil de bedrading wel eens doorslijten.

Henk Nobach 0
badge

18 jaar

Dat doorslijten komt inderdaad meer voor, gaan we maandag even naar kijken. Het hogere voltage is misschien inderdaad de verklaring voor het doorbranden.

Richard9663 0

18 jaar

Weinig te zien aan de bedrading, voor de zekerheid een nieuwe kabelboom gemaakt tussen ECU en luchtmassameter.
Verder nergens iets aan te vinden.
Auto is weer gaan rijden, afwachten dus maar.

Richard9663 0

18 jaar

Ik zou toch de spanning over de lmm (ook onder het rijden) eens meten want die lijkt te hoog. Een andere mogelijkheid is dat de langsstromende lucht te heet is. Slang verkeerd, klep luchtaanzuiging constant op winterstand o.i.d. Zo'n sensor blijft een dun draadje.

hoogfrequent 0

18 jaar

Probleem is dat de auto goed rijdend wordt weggezet, bij het starten is het dan ineens over en is de lmm kapot.

Slang verkeerd of winterstand bij deze diesel niet mogelijk.

Na vervangen kabelboom rijdt auto nu 3 weken goed.

Nog maar even afwachten dus.

Richard9663 0

18 jaar

Auto heeft nu een maand goed gereden maar nu weer luchtmassameter kapot. In overleg met Opel komen we tot de conclusie dat het stuurapparaat piekspanningen veroorzaakt.
Om e.e.a. te voorkomen nu zenerdioden in de bedrading aangebracht(zowel in 12v als 5v deel).

Weer afwachten dus of het nu goed blijft.

Richard 0
badge

18 jaar

Om dit vermoeden (hoge piekspanningen) ook te bevestigen is het aansluiten van een scoop aan te raden. Opel zal toch ook willen weten wat de oorzaak is van deze piekspaning. Als het stuurapparaat dit veroorzaakt lijkt het me beter deze te vervangen. De oorzaak aanpakken is tenslotte altijd beter dan de pijn bestrijden.

hoogfrequent 0

18 jaar

Auto is buiten garantie, stuurapparaat is erg duur. Voor deze oplossing gekozen om de klant wat kosten te besparen.

Richard 0
badge

18 jaar

OK, is een goed argument richting klant, die zal wel arm zijn na zoveel sensoren. Hopelijk blijven de zeners er inzitten. Anders nog aan overspanningsafleiders monteren denken. We horen het wel hoe het gaat hopelijk. Groet Richard

hoogfrequent 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vivaro of stel zelf een nieuwe vraag.