Opel Manta: manta 6 pitter niet willen starten

Bouwjaar: 1977, Brandstof: Benzine, Motorcode: c30le

ik heb na een half jaar nog eens verder gedaan aan men manta nu alles erin ligt wilde ik hem starten maar hij wilt niet aanslaan benzine krijgt hij en onsteking heeft hij ook maar de bougies worden wel zeer nat en de motor ruikt naar benzine . alsof hij verzuipt timing motor is goed en de rotor van de onsteking ook. iemand een idee
???

Geplaatst door

jerrekeuh (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

KAN NIET.

Indien je brandstof hebt, een vonk en je weet ZEKER dat het spul op tijd staat MOET hij teken van leven geven. MITS je niet geprobeerd hebt eerst met een halflege accu te starten, zodat er een veel te zwakke tot geen vonk kwam, en je hem dus verzopen hebt.

In het tweede geval, bougies eruitdraaien, accu aan de lader en morgen met frisse moed nog een keer proberen.

In het eerste geval, zal er iets niet op tijd staan, danwel distributie, danwel ontsteking.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

14 jaar

probeer hem eens te slepen! heb zelf soort gelijk probleem gehad! even gesleept en hij starte direct!
grtzz

joery2903 0

14 jaar

als hij eventjes heeft stilgestaan en ik probeer dan . krijgt hij wel zin en dan begint hij naar benzine te ruiken , maar eventueel slepen is wel eens te proberen maar eerst een zwaardere batterij erin . want ik heb het idee dat men vonk te zwak is en eventueel de temperatuur sensor nog vervangen.

jerrekeuh 0

14 jaar

temperatuursensor uit een 77er manta zal niet veel uitmaken bij het starten/lopen. Dit is in het geheel niet electronisch geregeld.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

14 jaar

de motor is uit een senator van 1989 motronic

jerrekeuh 0

14 jaar

zitte twee temperatuursensors op het thermostaathuis eentje voor het instrument en eentje voor de ecu

jerrekeuh 0

14 jaar

Volgens mij hoef je het hier nu niet te zoeken in de temp sensor..

Ik neem aan dat de bougiekabels wel in de juiste volgorde zijn aangesloten ? Zie : 1 - 5 - 3 - 6 - 2 - 4

Als het goed is, kun je deze uitlezen a.h.v. de paperclip methode, even de zoekfunctie gebruiken hoe je dat kan testen.

Als de bougie's nat blijven, en hij naar benzine blijft ruiken, en verder alles goed en correct aangesloten is, kun je een de BDP sensor controleren ( krukas positie sensor )

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

blijven de injectoren niet na zo lang stilstaan gewoon open??

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

ontsteking staat juist gezien volgens tis2web online opelhandleiding , njaah morge hopelijk dat hij te starten is , misschien extra massakabels leggen en heb een nieuwe temp sensor gehaald want ik weet dat de 8 kleppertjes van opel hier ook wel eens last van durven hebben en helemaal niet willen starten , njah ik hou jullie op de hoogte, maar ik heb nog een vraagje waar ik een tijd mee sukkel hoe weet de motor op welk moment hij op welke cilinder moet inspuiten, want de krukassensor meet toch alleen maar de toeren van de krukas ?

jerrekeuh 0

14 jaar

via de ontsteking
toeren gasklepstand
en dan berekend ie een aantal pulsen
hij spuit niet constand maar in 2 of 3 fases brandstof op de inlaat
ik denk dat de injectoren door vuil/roest niet afsluiten
en dan blijft ie constant inspuiten en verzuipt

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Dus de bougiekabels / onstekingsvolgorde is juist ??

Maak de bougie's eens droog zoals gezegd is geworden, zorg dat de accu vol is, en start hem met volgas..kijk eens wat hij dan doet..

Ook wat Jerry al aangaf zou een mogelijkheid kunnen zijn.

stefan84 0

14 jaar

na vandaag eens goed men brein te laten werken heb ik het gevonden en hij draait , de ontsteking stond 180 graden verkeerd , dank u wel voor alle tips dus dit topic mag gesloten worden

jerrekeuh 0

14 jaar


snap ik niet
hij stond goed??
er staat een merkteken op je krukas en een merk op de ontsteking
rotortje op merk
??
je bril zeker beslagen met de kou(geintje)
maar hij draaid weer
s6

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Bedankt voor de feedback!

stefan84 0

14 jaar

even nog een vraagje kan het normaal zijn dat mijn klepstoters wat tikken na een jaar stil te liggen , van het weekend de oliedruk eens metenen de klepstoters afstellen

jerrekeuh 0

14 jaar

anders een flesje valve lifter cleaner toevoegen
na een paar minuten zijn ze weer stil
zijn div merken
forte
bahrdal
wyns

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

moet je dat bij de olie gewoon bijvoegen of later de olie verversen nog eens

jerrekeuh 0

14 jaar

gebruiks aanwijzing volgen
meestal toevoegen en dan gewoon de olie op interval verversen

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

inderdaad, en na een jaartje stil gestaan te hebben kunnen ze best wat tikken..

Gaat ook weer over ( als het goed is )

stefan84 0

14 jaar

en welke vicositeit van olie zou het beste zijn ???

jerrekeuh 0

14 jaar

10w40

weet je ook hoe je de stoters moet afstellen??

dockedmarc1 0

14 jaar

Stoters afstellen ?

Zijn volgens mij hydraulisch..

10W40 is goed inderdaad.

stefan84 0

14 jaar

[quote=stefan84]Stoters afstellen ?

Zijn volgens mij hydraulisch..[/quote]
Inderdaad, dat heb ik ook eens geroepen, totdat ik een cinquo tegenkwam. Hier zitten dus hydraulische stoters in, EN schroefjes om klepspeling te stellen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Veel zoekwerk later kwam ik erachter dat de klepstoters een bepaalde voorinstelling nodig hebben. Dus niet te hard roepen. Het ZOU zomaar kunnen dat dit type motor ze ook heeft.

Ik ben geen Opelkenner dus ik weet het niet.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

14 jaar

Alles is mogelijk Marcel

Ik durf het ook niet met zekerheid te zeggen.

We wachten maar even af..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Wat je moet doen na een jaar stilstand , even wat automaatbak olie bij de olie in, motor warm draaien en je zult waarschijnlijk al verschil merken. even 2 dagen mee rijden, dan nieuwe olie en oliefilter. Deze motor heeft hydraulische stoters, deze kun je ook "stellen" met draaiende motor losdraaien totdat ze los staan te tikkeren, dan aandraaien ongeveer anderhalve slag, maar dat is een ervaringsgevoel/ gehoor klusje.

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

oh ja, ongeveer een halve liter atf, niet meer!!!!

Mercury 0
badge

14 jaar

stoters zijn idd af te stellen in bassis stand.;
ik geloof dan je ze als ze "aan"zitten dat je ze dan 3/4 slag moet geven.
ik denk dat willem of petje onze opel kenners je wat meer kunnen vertellen!

warm draaien
dan lossen tot ze net tikken
en dan 3/4 slag aandraaien
wel rustig aan want ze hebben even tijd nodig om de olie teverwerken

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Ja, ik doe altijd ook 3/4 maar dat is dan weer in mijn prutserij praat 1,5 slag sorry, 3/4 is juist....
voor de duidelijkheid de sleutel 270 graden verdraaien
Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

gezien de stand van de ontsteking de kleppen zitten er toch niet op hun kop in ??

kleijn 0

14 jaar

nee willem
de kleppen ziten IN de kop
en nee t is geen zijklepper met hangende kleppen

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

haha een zijk lepper..

stefan84 0

14 jaar

Niet om lachen Stefan, zo'n zijklepper loopt zo allervreselijkst mooi...... daar wordt je zel f ook stil van, je kunt er een euro op zijn kant opzetten als ie stationair draait, valt echt niet om. Maar goed, oude techniek en weinig vermogen dus in de jaren 50 afgeschaft.

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

ze weten r ook niks van
en dan zeggen
he die kleppen zitten aan de verkeerde kant vd kop!!!

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Honda gebruikt nog steeds zijkleppers in hun stationaire motoren ( oa grasmaaiers etc.)

Leuke techniek, kopje lichten zonder zeuren, alleen afstellen is iets minder, zijdeksel van carter moet dan open.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

14 jaar

[img]http://i57.photobucket.com/albums/g201/p...[/img]

v8 zijklepper van Ford

En 8 cil lijn van Packard

[img]http://i57.photobucket.com/albums/g201/p...[/img]

[img]http://i57.photobucket.com/albums/g201/p...[/img]

gr

Peco

Mercury 0
badge

14 jaar

En ja, we dwalen af, ik zal me gedragen (moet wel als mod, ik kreeg ook al de schuld van het gummen van topics en dergelijke terwijl ik het niet was..... :-()

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

de stoters zijn idd af te stellen door ze net spelingsvrij aan te draaien en dan 3/4 slag vaster te zetten.

heb zelf een aantal jaren bij opel gewerkt en ben erg fan van de oudere opels.

dockedmarc1 0

14 jaar

Nou Peco, dat is me nog eens een motor,sjiek..

En uhh, dat 'zijk lepper' was lollig bedoelt trouwens :)

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Manta of stel zelf een nieuwe vraag.